Gå til innhold

Lading av batteri


Iaitoo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det her er egentlig et passe dumt spørsmål :P

Jeg liker å topplade bilene mine i ny og ne. Særlig i kulda. Jeg kjører for det meste korte turer om dagen.

Jeg kobler alltid laderen rett på batteriet, uten å koble fra noe annet.

Hvordan gjør dere det? Discoen har jo mer elektronikk enn jeg noen gang har hatt på en bil før. Hører mange mener man MÅ koble batteriet fra bilen, eller i verstefall koble minusledninga på laderen på motorblokka, og ikke batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å koble minusledningen til blokka og ikke til batteriet, trodde jeg var for å unngå eksplosjon i forbindelse med knallgass fra batteriet. Mulig jeg husker feil. Mine batteriladere kobles først til batteriet, så til 220volt, deretter slår jeg de på med bryter. Da sjekker de om alt er rett på batterisiden, før de begynner ladeprosessen.

 

OK - det hender at de allerede er koblet til 220 volt, men de blir slått av før jeg bytter fra ett batteri til ett annet.

Jeg har en C-tek MSX7 (mener det er den), og en Defa Smartcharge 4A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobler de også alltid til batteriet før 220v :)

 

Men lurte på om det var noe i det med at man ikke må koble laderen på minus på batteriet, eller at man må ut med batteriet. De som sier det, mener det er pga man ødelegger bilens elektronikk ellers. Aldri hørt om at det har skjedd men..

 

Takk for svar, oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kjører reconditioning(av sulfatering) på batteriet ville jeg koblet batteriet i fra om du har "databil".

Laderen bruker høyere spenning og pulser strøm. Det kan gi elektronikk krølll.

 

Vanlig lading skal bilen tåle. Lader kun med 14,4 - 14,8V og det er samme spenning som generatoren (dynamoen) gir ved kaldt vær og lite strøm på batteriet.

 

Fremgangsmåten gitt av tidligere innlegg er riktig.

Temperaturføler som er på noen smartladere gir ikke rom for å koble andre steder enn direkte på batteriet.

 

Ved starhjelp er det minus klemme på motorblokk, men det er mest på grunn av trangt der batteriet står. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Ctek MX 25

 

Kobler den rett på batteriet. Om den er plugget i veggen eller ikke på forhånd, tenker eg ikke så mye på. 

Den begynner ikke lade med engang man har koblet seg til batteriet alikevel. Den bruker litt tid på å detektere battereit, at +/- er kblet rett etc... . Utfra det eg kan forstå, og se på laderen så begynner ikke ladingen før etter 10-20 sek. 

Aldri hatt noe krøll på D3`n ved bruk av denne. 

Står ofte på vedlikehold, når eg er offshore eller på andre langvarige jobb reiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyere LR med batterispennings overvåkning står det vel også at minus pol skal kobles til chassis og ikke rett på batteriet. Sikkert lurt å følge.

 

Greit med å bruke lader som har eget program for AGM batterier som de fleste nyere LR blir levert med (i hvert fall hvis du har start/stop funksjon) også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Relativt nytt for mange tror jeg.

 

Fikk beskjed (motorpool) at jeg ikke trengte resette BMS modulen ved nytt batteri men det stemte nok ikke. Kan se ut som jeg må endre batteritype i ccf også ettersom jeg klarte å kjøpe vanlig batteri og ikke agm :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...