Gå til innhold

Hvor mye vann/kjølevæske på 2,25?


siglis

Anbefalte innlegg

Hei;

 

Har hatt litt sporadisk drypping av vann fra x-mil'n. Måtte fylle etter 1 liter før vi kjørte til Oslo Motor Show på søndag. Har lett i manualen fra forsvaret etter hvor mye kjølevæske som går på hele kjølesystemet, men klarer ikke å finne noe. Noen som vet?

 

Har tenkt å tappa av en del vann og få på kjølevæske. Kjører den da seff varm så får sirkulasjon og fordeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 11 liter inkl orginalt varmeapparat. Dvs ved tørt anlegg.

Har du flere vannbaserte varmeapparat kommer de i tillegg.

En god tur med to tabletter oppvaskpulver i vannet renser godt opp i avleiringer.

Tøm ut mest mulig av systemet. Nedre radiatorslange og plugg på blokka er lurt.

Skyll godt ut med hageslange hvis du har. Frostvæske eldes og mister egenskapene sine.

Fyll 1 liter ublandet frostvæske , så 1 liter vann ,så 1 liter frost , osv. inntil det er fullt.

Da har du max vinterblanding og kan , i nødsfall , fylle reint vann hvis intet annet lar seg skaffe.

Egentlig lurt å etterfylle med riktig blanding uansett utetemp.

Da slipper man frostsprengt motor om man skulle glemme seg en vakker dag . Øh , vinter , skulle det være.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaute;

 

Grimlende :-). Da tapper jeg av noen liter og erstatter med ren frostvæske. Rens får nok bli til våren. 

 

Burde ha etterfylt med rett blanding, men når en står der og skal bare fylle littegrann.... så..... Men frostsprengt motor frister jaffal ikke :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, siglis skrev:

Hei Gaute;

 

Grimlende :-). Da tapper jeg av noen liter og erstatter med ren frostvæske. Rens får nok bli til våren. 

 

Burde ha etterfylt med rett blanding, men når en står der og skal bare fylle littegrann.... så..... Men frostsprengt motor frister jaffal ikke :unsure:

 

Er det Gaute som er ....grimlende, eller kanskje frosvæsken :) Når jeg tenker meg om så virker han derre Gaute typen litt...grimlende i grunnen...moahahaaa blush (sorry, kunne ikke dy meg)

 

Et spørsmål. Jeg har også brukt oppvaskmaskin tabletter, både for å gjøre rent varmeregister og på hele motor-systemet. Jeg har skylt og fylt, og skylt og fylt. Litt av utfordringen har vært å få ut all "tablett-guffa". Og med spylerslagen så kommer jo ikke vannet via termostaten, så motoren må vel kjøres varm mellom hver skylling. Jeg har i alle fall gjort det slik. Ergo er det en litt tidkrevende operasjon. Men, til spørsmålet. Er den gjenværende "tablett-guffa" på noen måte skadelig for noen deler i motor, radiator, slager etc?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...