Gå til innhold

Lufte bremser P38


MartinM

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skulle bytte vinterhjul i dag og i samme slengen skiver og klosser rund baut da jeg har kast i skivene og vibrasjon ved oppbremsing. Jeg fant da ut at caliper venstre bak henger. Fikk ikke skrudd tilbake stempel med tvinge, på de andre hjulene gikk det greit. Har allerede bestilt ny caliper fra Island 4x4.

 

Spørsmålet mitt er; når jeg har byttet caliper hvordan lufter jeg bremsene? Er det bare å gjøre det på gamlemåten med å pumpe på pedalen til det ikke kommer noen bobler eller er det noen egen prosedyre? Bremsesystemet på P38 er jo ikke helt A4. Hva er do´s and don’ts....?

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble bremsevæsken skiftet seinast? Hvorfor ikke bare ta tilfellet i akt å skifte ut en go del væske ved hver kalipper så får du vekk vannet som bremsevæsken har absorbert og alltid befinner seg lengst ut på linjen og årsaker fading og rust i kalipperna.

 

Trur du nevnte en kalipper som er seiza....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kretslopp skrev:

Når ble bremsevæsken skiftet seinast? Hvorfor ikke bare ta tilfellet i akt å skifte ut en go del væske ved hver kalipper så får du vekk vannet som bremsevæsken har absorbert og alltid befinner seg lengst ut på linjen og årsaker fading og rust i kalipperna.

 

Trur du nevnte en kalipper som er seiza....

 

Bra tanke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kaliper bak bør gå greit på vanlig gammel metode.

Husk på dette når du holder på, med engang du løsner på kaliper slangen skrur du på en blind plugg og pump pedalen hard rett før du løsner på denne kaliper slangen.

Poenget er å prøve å unngå å få luft opp i systemet.

 

En fin ting å bruke til lufting etterpå er en slik dekkventil med bremsebeholder lokk, slik at du får 2 bar dekk trykk inn på bremsevæske reservoaret. Da kan du bare åpne på lufte ventilen å slippe ut væske til luften er borte( bare pass på at beholderen ikke går tom, Dvs drenere max 3 dl av gangen ) Da klarer du deg alene.

 

Er du uheldig å får luft opp i brake boosteren, er lufte prosedyren straks meget komplex og vanskelig. ref Rave...

 

Warning: Drain for all del ikke ut all bremsevæsken fra systemet. ønsker du å skifte ut væsken, gjør du det med å drenere det ut fra en av kaliper lufteskruene mens du etterfyller konstant i reservoaret. 

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Takk for alle tips. Jeg tenker forsåvidt at det bør gå greit å ikke lufte hele systemet så lenge jeg er litt kjapp i vendingen og ikke tillater luft inn i systemet. Jeg venter på delene fra Island 4x4 så får jeg se hva jeg gjør. Håper jeg uansett blir kvitt vibrasjonen ved oppbremsing, den er ganske irriterende.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du el stoler  , så kjører du en 2/4 stubbe mellom bremsepedal og sete  , kjører sete frem , slik at pedal er i bunn(eller inni i allefall )  før du begynner , så blir det ikke noe problemer !

Ha dette slik til du har fått byttet ! Når ny er montert ,,,

Da kan du begynne med lufting , nå klarer du også å lufte bremser aleine ,med å vri på tenningen (da begynner bremsesystem og pumpe , denne er elektrisk , og stopper når den har nådd trykk) ^_^  lufting som vanlig ,  husk å fylle bremsevæske så blir detta MØBEL...

Endret av lr90buss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin, 

Kjøpte en guide til WABCO systemet på henholdsvis classic og P38 (P38 er nevnt). 

De skriver følgende angående å lufte bremser.. 

 

Først en liten definisjon på hva de forskjellige måtene er; 

 

  1. On Range Rover WABCO we will use “conventional”, above, and five other methods

peculiar to this system:

  • Four second method:” Depress pedal. Open valve, turn ignition key on [to run pump] for 4 seconds, key off, close valve. Repeat until fluid coming out is clean and totally free of bubbles. Release pedal.

  • Four second method, no pedal.” Same as above without operating the pedal at all.

  • Power flow method:” Depress pedal, open valve, key on until fluid coming out is

    clean and totally free of bubbles, key off, close valve fast.

  • Pressurized:” Key on until pump stops, open valve, operate pedal up and down

    as in conventional #2 above but use ONLY the lower 2/3 of the pedal travel, close

    valve on a downstroke once fluid coming out is clean and totally free of bubbles.

  • Drool:” open bleed valve and allow fluid to drool out until clean and totally free

    of bubbles.

  • “Gravity:” not applicable to Range Rover, this is the opening of a bleed valve and

    allowing fluid to flow, hoping the trapped air will exit to the top [reservoir] in the process of the (heavier) fluid departing at the bottom [bleeder].

 

 

Og så til hvordan man faktisk lufter: 

 

 

  1. APPENDIX “B” is brake bleed procedure for P38a (Accumulator mounted on pump) --–

    PREPARATION:

    First roll all the windows down. Don’t turn the key on from here on out until instructed to do so: we don’t want the pump to run.

-26-

If the booster unit has NOT been emptied of fluid, pump the brake pedal 30 to 300 times, or until blue in the face. This will make sure there is no pressure left in the system. Remove the filler screen and suck-out and discard all the old fluid from the reservoir using a turkey-baster or syringe with a bit of hose on it. Treat waste brake fluid like waste oil, and take it for disposal to the same place you would for oil.

Fill the reservoir almost all the way to the top with new fluid and lay a paper towel or lint- free cloth over the opening in lieu of its cover during this process.

If the booster unit (not just the reservoir) has been emptied of fluid for some reason, slowly and smoothly pump the brake pedal all the way up and down until some resistence is felt at the bottom of the strokes. Any “pedal-feel” is from the master cylinder aspect of the booster unit, and it will often self-prime, but if it does not, perform step #1 below.

If you still can’t get any brake pedal feel (stopping before it touches the floor) the rest of the bleed procedure is pointless, since you can’t operate the reaction valve. So we get tricky here: remove the cap and pressurize the brake fluid reservoir at a very low pressure (<4 psi). Meanwhile have your companion pump the brake pedal slowly and progressively until some resistence is felt high up in the stroke, and then hold it there. Release the pressure; release the pedal. You should be good to go if the pedal has resistence after step #1 below.

If not, suspect slime in the booster unit next. Remove the screw retaining the reservoir, and the hose to the pump. Gently lever the reservoir off the booster. Inspect the holes into the booster for slime or obstruction, and clean what evil you find there. But if that looks good, open the bleed screw in #1 below, and very gently apply pressurized air to the fluid inlet holes in the top of the booster. Refit and refill the reservoir, repeat step #1. If still no pedal, sadly a booster unit replacement is in your future.

If you’ve got good pedal, raise the vehicle to levitate a few inches and remove all the wheels.

PROCEDURE:

  1. 1)  On the booster unit you will find 3 bleed screws, over on the right hand side. One is lower

    down than the others, and further toward the front: this is our first guy. Open the screw and wait for fluid to come out. Wasn’t that easy!? OK, now put the bleed tube and bottle on it and bleed using conventional method #1. When the fluid flowing out is clean and clear, and bleeder is closed, there should be some brake pedal feel: this is the ‘master cylinder’ aspect of the booster unit working.

  2. 2)  Driver’s front caliper. Conventional method #1.

  3. 3)  Passenger’s front caliper. Conventional method #1.

  4. 4)  Back to the booster unit. First the front bleeder, which is shorter too. Power flow method.

  5. 5)  Now the rear booster screw by Power flow method.

  6. 6)  Driver’s rear caliper. Four second method.

  7. 7)  Passenger’s rear caliper. Four second method.

  8. 8)  Pressurize system: turn the key on and wait 45 seconds for the pump to stop, and leave the

    key on.

  9. 9)  Return to the driver’s front caliper. Use Pressurized method. Again, this is conventional

method #2, BUT using only the lower two thirds of the pedal travel. You can feel a slight

-27-

change in the pedal when you’re there on the upstroke, and sometimes it’s a little more the 2/3 and some trucks it s little less. If the pedal all goes away on the step #11, you’re lifting too much – if fluid flow is too little you’re not lifting enough.

  1. 10)  Same as step 9 for the passenger’s front caliper.

  2. 11)  Check for good pedal. If way low repeat steps 9 and 10.

    QC and CLEANUP:

  • The key is still on so the accumulator is full. This is the time to fill the reservoir to the ‘full’

    line and fit the cap and screen.

  • Pump the pedal three times and make sure the pump doesn’t run before then (bad

    accumulator). Whenthepumpdoesrunlistenforthescratchynoisesofairinit:ifscratchy then key-off and depressurize again: repeat steps 4 to 7 and that should do it. If not, screen in reservoir for pump fluid supply is probably blocked.

  • Now you can turn off the key.

  • Check all bleeders for leaks, spray off with water, and cap them.

  • Refit wheels using a little anti-seize compound on the threads.

  • De-levitate.

  • Torque wheels to 105 lb/ft.

  • Go for a raodtest.

  • Re-check all bleeders for leakage.

  • Re-check the key-on fluid level.

  • Done. Be glad for now that you don’t have a Classic (Appendix “C”).

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ganger byttet bremsevæske på min 2000 P38 på den gode gamle måten.

En gang i forbindelse med bytte av bremserør bak.

Og det funket.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alt går bra så lenge du unngår å drenere / få luft i bremse boosteren.

 

Så tipset er bare å gjøre ditt beste for å unngå det, som Laftis foreslår en klemme på bremse slangen / eller blind plugg mens du jobber med skiftet så går nok alt bra.

Spesielt de bakre kaliperne burde ikke by på noe problem.

 

Rave prosedyren for å lufte fullstendig, dvs inklusive bremsebooster er omtrent som postet av Siggen over her - kanskje skrevet litt mer forståelig i Rave;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...