Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
sealt

D2 TD5 ingen reaksjon på gasspedal ved oppstart.

Recommended Posts

Bytta  toppakningen og ledningsmatta til dysene og etter dette har ikke bilen vært i form.

Den starter lett,men absolutt ingen reaksjon på gasspedalen før den har gått noen minutter.Noen ganger ryker den blågrått,i samme gata som en sliten sugediesel,men plutselig akkurat som en sår av/på en bryter er det ingen synlig røyk.Den mangler også momentet den skal ha.

Nanocom viser ingen feilkoder,på live data er det normale data på temperaturer,ambient trykk,manifold trykk,turbotrykk,luftmengde og volten på gasspedalen.

Det eneste jeg stusser litt på er at når jeg starter opp når det er kaldere enn 3-4 varmegrader virker det som den bare går på 3 sylindre og turtelleren viser 4-500 rpm mens Nanocom viser 650-800.

Selv i vinter når jeg hadde brudd i ledningen til diesel pumpa i tanken ga den reaksjon på gassen når den ikke fikk den mengden diesel den skulle ha.

Hadde ut Crankshaft position sensor og den ga riktig motstand,rensa både den og kontakten uten endring.

Etter over 2 uker med googling og youtube videoer har jeg forstått at den eneste sensoren som ikke har noe backupstrategi er crankshaft position sensor.

 

Har henvent meg til dieselelektrisk verksted og noen landbruksmekanikere og ingen har noen ide om hva det kan være.Men har vært sikre på at det ikke er relatert til selve toppaknings bytte.

 

Det jeg tenker rundt det er at hva skulle kunne skje med de elektriske komponentene ved et toppakningsbytte, og selv om det hadde vært sprekk i toppen,feil med monteringa,toppakningen,utette dysetettninger osv så burde dysene gjort et forsøk på reagere når en trykker inn gassen.Og hva er det som endrer seg med dette når motoren har gått noen minutter.Og hva er sansynligheten for at det blir feil på alle dysene samtidlig.

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fra live data - ser du endringer for åpningstider for dysene rett etter oppstart - med andre ord, klarer du å eliminere om elektronikken i bilen faktisk gir signal til dysene om å gi mer diesel når du gir gass - men motor ikke reagerer? jeg kjenner ikke td5 i det hele - bare for å avklare det ;-) Da får du eliminert om det et tilførsel eller elektronikk som trøbler. jeg holder en knapp på luft teorien til lafterolf.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært inne på luft teorien selv men etter og ha kjørt 10+mil uten stans burde vel lufta være ute,Når jeg var inne hos EWS på mandag greide den knapt 80 kmt opp lierbakken, til sammenligning greide jeg omlag det samme med feriepakka  S2A 2.25D

Tilsammen har jeg vel kjørt 5-600 mil etter problemene oppsto.

Med Nanocom ser en ikke åpnings tidspunktet men balansen mellom dysene,men balansen er riktignok ute og sykler litt hit og dit ved kald motor når den går ujenvnt.

Har riktignok ikke så mye erfaring med feilsøk på elektroniske dieselmotorer, men mekaniske dieselmotorer med luftproblem er oftest tregstarta eller stopper etter kort tid.

TD5 har pumpedyse system

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte lufte prosedyre i dag før oppstart uten at det hjalp noe,syns også motoren blir varmere etter disse problemene oppsto,ikke noe kritisk men 7-8 grader varmere.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis maf gir 5 kg, selv ved litt turtall, er den ødelagt.

Om diesel temp sensor viser 80 grader når motor er kald, er den ødelagt eller mer trolig kabel brudd.

endrer map sensor verdier ved økt turtall? 

 

Disse sensorene gir ikke nødvendigvis feilkode da de legger inn alternative verdier.

 

dieselfilter ok?

spjeld på turbo ok?

 

Mvh

leif ove

 

Endret av leiohel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte dieseltrykket på regulatoren,det lå på 4 bar ved priming og 4-5 bar med motoren igang, så det er sånn det skal være.

Men med en gang motoren stoppa forsvant trykket helt og når jeg skrudde ut adapteret til trykktesteren så kynne en høre suget fra dieselen rant tilbake. Så antar at "non return valve" ikke virker.

Men antar at det har vært sånn lenge.Og tror ikke det er relatert til problemene som er oppstått etter toppakningsbytte.

 

Burde nok ha bytta injector seals men tør ikke begynne på det på en søndags ettermiddag når jeg skal på jobb kl 6 i morra og med tanke på den dårlige værmeldinga

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

" Bytta  toppakningen og ledningsmatta til dysene og etter dette har ikke bilen vært i form. "

 

Feilen er vel mest sannsynlig relatert til noe av dette? Når du sier toppakning så mener du slevsagt at topplokket har vært av, med registerkjede og hele hurven? Ser for meg legio muligheter for feil der, er dette noe du har gjort selv eller på verksted?

 

Tron

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke bøyd en pins i kontakten til injector harness? Lettere å gjøre enn man skulle tro og den er opp ned så vanskelig å se :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Elchund skrev:

" Bytta  toppakningen og ledningsmatta til dysene og etter dette har ikke bilen vært i form. "

 

Feilen er vel mest sannsynlig relatert til noe av dette? Når du sier toppakning så mener du slevsagt at topplokket har vært av, med registerkjede og hele hurven? Ser for meg legio muligheter for feil der, er dette noe du har gjort selv eller på verksted?

 

Tron

Ja har gjort det selv og sansynligheten for registret står feil er minimal.Siden timinga på timing utstyret står riktig.Og toppen er kontrollert med måleur og er godt innenfor toleransegrensen fra fabrikken.

 

7 timer siden, motom skrev:

Du har ikke bøyd en pins i kontakten til injector harness? Lettere å gjøre enn man skulle tro og den er opp ned så vanskelig å se :)

 

 

Ikke umulig at det kan ha skjedd, men hvis den ikke har kontakt ville det vel komme opp "open circuit injector x" ? Det gjorde den ihvertfall når jeg ikke hadde fått satt in kontakten til ECU 100% i fjor vinter når jeg bytta radiator.

Men har et nytt injector harness liggende som jeg skal prøve for og se om det er feil på det jeg satt inn ved topp pakningsbytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel liten sjanse for at det er feil som du sier. Jeg rakk aldri teste for jeg merket at jeg hadde bøyd den når jeg prøvde å få kontakten til å "klikke" på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som jeg muligens får bedre tid til uka så da skal jeg prøve og få bytta injector seals.

Og gå over ledningsnettet i motorrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde og bytte injector seals i dag,men fikk løs bare en dyse,hadde ikke tid til og plundre så mye så jeg bytta på den ene jeg fikk ut.Satte også inn ny ledningsmatte selv om den var ny den som sto i

Men oppdaga Vannperler under toppdekslet men det kan skyldes at det kom vann inn i motoren når jeg hadde av toppen og pga dårlig forbrenning,kunne ikke se tegn til missfarving av olja og har ikke trykk i kjølesystemet utover det normale pga temperatur og kan heller ikke se antydning til missfarving på kjølevæska.Oppdaga også at det mangla pin3 på ledningsmatta jeg monterte i forbindelse med toppakningskifte,kikka på den som sto i før toppakningsbytte og den mangla også samme pin.Er også feil injector koder i følge det som kommer opp på nanocom og det som står i bilen.

Men disse problemene med ledningsmatta og injectorene har vært der hele tiden så det burde egentlig ikke ha så mye og si på effekten ved kald motor siden det fungerte før jeg bytta toppakningen,men det forklarer jo hvorfor jeg har fått open circuit på injector 3-4 ganger det siste året.

 

Blei endel bedre med gassresponsen og akselerasjonen på turtall over 1500,men fremdeles samme problemene med null effekt med motortemperaturer på under 60-70 grader ved turtall på under 1000 rpm.Men foreløpig ser det ut til at rykinga er blitt noe bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde den igang uten turboen for og få flytta bilen.

Det var igrunn samme greia med at den måtte gå litt før gassen reagerte.

Tror jeg kan utelukke MAP og MAF sensorene i og med de hadde avlesninger som var normale.

Var innom merkeforhandleren og forhørte meg der og teorien dems var dieselfilterhuset og muligens kommet rask i filtret på innsiden av dieselregulatoren.

Noe som kan stemme siden jeg jeg har bytta filter og det kan a trigga små sprekker i huset.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har endelig fått delene jeg bestilte før jul etter masse surr og rør med transporten.

Oppdaga at ledningene til oljetrykks bryteren var ryki men olje lampa lyser ikke når tenninga slåes på.

En ting jeg har stussa litt på er at motoren har blitt endel varmere enn normalt (før turbohavariet) lå på rundt 8-10 grader varmere enn hva den har gjort tidligere og blitt litt raskere varm.Så tenkte og bytte vannpumpa for og se om det er der det ligger.Har trykk testa kjøle systemet og har et trykkfall på omlag 10 PSI på 15-16 timer og stabiliserer seg på rundt 8-10 PSI fra et trykk på 22 PSI og etter mitt skjønn så kommer dette trykkfallet av 2 slanger som lekker.

Skal få sjekka den sila innenfor diesel trykk regulatoren på toppen også.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er normalt med trykkfall etter hvert som kjølevæsken blir kaldere. Varmt vann utvider seg.

Du trykktestet kanskje med kaldt kjølevæske? 

Endret av lafterolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøring med upålitelig motor og manglende instrumentering er en oppskrift på bråk.

All småkjøring gir litt kondens i toppdeksel. Ved neste lengre tur damper det ut via åndesystemet.

Smaker kondensvannet søtt har du et problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjennomvarm motor og litt pådrag i ny og ne er ikke småkjøring , nei .

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mistenker mer og mer at toppen er sprekt.Har kjørt motoren gjennomvarm med webastoen 2-3 ganger per dag den siste uka.Og skulle til og starte den for og ta en avgass sjekk i kjølesystemet igjen,men da stuka motoren på starteren så dreide den for hand til det løsna og da kom det væske ut av eksos manifolden som smakte frostvæske.
Er litt i tenke boksen om jeg skal kjøpe en sånn AMC topp,sånn jeg har forstått det er de delvis komplette med ventiler. Men mangler jo alt det andre.Hva annet er det som anbefales og bytte samtidlig?

Har tidlig versjon av Td5

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En brukt motor er ofte billigere enn ny topp.

Om motoren hadde vann på stempel og stoppet når du kjørte starteren kan råden ha fått en knekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×