Gå til innhold

P38 Retnings-ustabil på sporete veg, normalt?


ringerover

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg "pådro" meg en 2001 4.6 HSE for et par måneder siden, og har tro på at jeg har funnet et ganske godt eksemplar,.. men har dessverre erfart og undret meg litt over at det er en tendens til at bilen må "gjetes" mer enn jeg har opplevd med andre store 4x4 før.. (Har tilbrakt mye tid med både gammel sauerkraut og riskokere i samme kategori.) Altså: engelskmannens nervøsitet er naturlig nok  ekstra merkbar på ujevn og sporete veg i normalmodus, det blir betraktelig bedre i motorvegmodus.... Hva skyldes slingringa helst? Kan det være ren luft/dempingsproblem, eller er det endeledd/kuler, forstilling, evt andre justeringer som jeg ikke kan gjøre selv så lett (grøss og gru, -vil helst ikke ha denne bilen på ukyndig verksted!?!)..

 

Jeg leser her på forumet ting som tyder på at disse bilene skulle egne seg bra til rolig besinnet cruising på bratte og svingete veger.. det er nok pr i dag ikke direkte avslappende med den jeg har, (selv om den faktisk stadig er mer enn brukbar til aktiv og klassisk råkjøring på slike veger med en offensiv tilnærming til føreroppgaven, bare ikke til familievennlig cruising, altså, og det er jo det siste som er mest bærekraftig og attråverdig). Så jeg er følgelig litt spent på vinterens kjøring på glatte og sporete veger med piggfrie vinterdekk, og lurer på om en diagnostisering/utbedring er på sin plass..?

Aller helst ville jeg sant å si ønsket ved enkelte anledninger å kunne kjøre den i crawl-modus a' la gammel citroen, og heller bruke nyrebelte, men det er visstnok lett å fornærme EAS'en, da(?), og det vil jeg jo ikke....! 

Ang bilens drift og trøbbel i disse første par mnd.. EAS, som skulle være nokså nylig overhalt gir bare sporadisk feilmeldinger og det vedvarer ikke, men det har både vært nevnt EAS, traction control feil, og et par ganger gear box fault, det er tilsynelatende i samband med kulda i det siste, samtidig som det har hendt at bilen har lagt seg ned på klossene og nektet å heise seg før etter ganske lang tid. Skal sjekke  mer metodisk om dette problemet, men i dag tok det nok ti minutter på tomgang før den hevet seg. (Da stort sett hele denne tida med lukkete dører og i P med håndbrekket på.. men jeg hadde dørene såvidt oppe også, men tror det var varmen som trengtes(?). Forresten, motorvarmer er det ikke på den, hva anbefales? Den starter greit, stort sett.. Har ellers diagnoseverktøyet og får sjekket feilmeldinger, og fjernet det som trengs. Og her om kvelden leste jeg håndboka fra perm til perm, noe som var ganske artig og lærerikt.. Blant annet hadde jeg lurt på hvordan bakviskeren skulle skiftes.., :)! Og jeg må innrømme at det er første gang jeg har lest manualens sider om hjulskifte før jeg har våget å jekke den opp.. (jeg droppet å sette på katastrofelysene da jeg skulle utføre skiftet, men var først litt redd for at den forferdelige sirenen skulle komme på om jeg ikke gjorde det..) :-D!

 

En herlig bil er det i alle fall, og både stasbil og arbeidshest skal den få være, i dag kjørte jeg seteryggene ned, nesten i dørken både framme og bak og lastet inn store mengder byggematerialer i den royale "Chesterfield"-kupeen, som ser ut til å tåle det meste... 

 

Inge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gearbox fault er en gjenganger ved dårlig batteri / lav spenning.
  • Sjekk spissingen.  Mer toe-in vil gi mer stabilitet.  Min erfaring er at man godt kan ligge litt utenfor toleranse på toe-in siden.  Husker ikke hva jeg endte opp med men det står i et innlegg her på forumet...   Å justere spissingen på en stiv aksel er enkelt.  Bare husk å kompensere for endringen på styrestaget for å beholde rett frem stillingen på rattet.  Jeg tror framhjulene ville hatt godt av litt større Caster vinkel slik det er på nyere modeller men det er det dessverre umulig å få til.
  • Brede dekk med godt veigrep dekk gir mer sporing.  Slitte dekk gir mer sporing og lav profil gir mer sporing.  Min ble perfekt med 235/65-R18 på original 8" felg.  AT-dekk gir mindre sporing enn gatedekk grunnet dårligere grep.  Flere kjører 265 AT uten sporingsproblem.
  • På vinterdekk er nok sporingsproblemet borte.  Med mindre hjulopphenget er slarkete eller spissingen veldig på toe-out siden.  
  • Det høres ut som om det er en lekkasje i luftfjæringen.  Over tid fører det til slitt kompressor.  Da tar det lang tid å fylle tanken.  Lekkasjen kan være internt i ventilblokka.  Sjekk hva som ble gjort under overhalingen.  Det er mange som tror de kan dette systemet - selv om det egentlig ikke er særlig innviklet.  Med en dør eller bakluke åpen skal ikke luftfjæringen røre seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min P38 er så stabil en slik bil kan bli i motorveihastighet, originalt 255 55 18. Fikk anmerkning på paralellstag og styrestag på EU kontroll så dette ble byttet. Før det var bilen litt vinglete. Disse delene er ikke så dyre og lett som en plett å bytte. Det ligger en how to på YouTube i regi av Rimmer Bros så du kan se hvordan det gjøres. Det kan selvsagt være bærekuler eller radiusarm fôringer som er slitt også. Prøv eventuelt å bytte disse delene, hvis ikke nytt.

 

Jeg hadde trøbbel med luftfjæring på min bil også. Mulig som Tore sier at du har sliten kompressor. Før du begynner med delebytting eråder jeg deg til å kjøpe et manometer. Det kobler du inn på kretsen melllom ventilblokka og lufttanken. Da vil du se hvor kjapt kompressoren fyller opp tanken og også trykket i reservoaret. Det skal ligge stabilt på 10 bar. Når bilen justerer seg skal du få et fall til kanskje 8-9 bar. Kompressoren skal da relativt greit fylle opp tanken til 10 bar. 

 

Det du kan sjekke med luftfjæringen er å starte bilen med en dør åpen. Da vil ikke bilen justere seg. Da skal kompressor fylle opp reservoaret og stoppe når den har nådd ti bar. Den bør vel ikke bruke noe særlig mer enn 4 til 5 min fra tom tank til full vil jeg tro. Hvis du justerer bilen opp i høyde når du vet tanken er full vil jeg tippe den bruker maks 1- 2 min på å toppe opp til 10 bar igjen. Om du har en lekkasje kan du sjekke dette ved å parkere bilen over natta med døra litt på gløtt så den ikke justerer høyden. Hvis den synker sammen i ett hjørne har du sannsynligvis en lekkasje.

 

Gearbox fault vil jeg tippe som Tore sier er dårlig spenning på batteriet, særlig siden det er sammenfallende med kalt vær.

 

Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! 

 Sporingstendensen er nok som foreslått delvis forårsaket av nokså slitte sommerdekk, den er betraktelig bedre på vinterdekkene som har godt med mønster, og annen hardhet og gripeevne, begge dekksett er "bare" 235 bredde, dvs 235/65-18.

Jeg hadde lagt meg til en uvane med å senke bilen under parkering hjemme, skal slutte med det, nå har den stått stille i det som ser ut som normalposisjon med lukkete dører i snart to dager, så lekkasjen er sikkert ikke stor, om den finnes. Manometer skal jeg sørge for å få satt på, det er jo veldig smart, spissinga og stagene kan jeg nok også få sjekket selv, men bilen var på EU-kontroll like før jeg overtok den, uten at det ble nevnt noe slitasjeproblem.

Batteriet har jeg antatt at er suboptimalt og slitt, ville ikke starte for noen uker siden (jeg hadde utforsket stereoen uten motoren i gang, cdveksleren vil ikke mer.. Blir nok en GROM-boks i julegave til bilen, hakket bedre enn kassett-adapter! :)

Det som sitter i på 68Ah er vel lite til en slik bil, både med tanke på alle dens strømkrevende remedier og motorstørrelse, bør vel være greit å bytte til ett som har minst 110-120 Ah og god ladeevne, startstrøm oppimot 900 A, osv, så lenge det passer i tilmålt plass (og kan koples til på 17 sekunder?  :-D )! Jeg tenkte helst på Sønnak PowerPro eller Powerline-serie, men anbefalinger mottas med takk og interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang luftfjøring: det kan høres ut som kompressoren din er slitt. Bilen er laget for å man skal kunne senke den når man parkerer, så en uvane vil jeg ikke kalle det:) den skal tåle det:)

 

Hvordan er det hvis du parkerer bilen med ei dør åpen, synker den da?

Bilen skal kompensere hvis man parkerer på ujevnt underlag, men om den kun slipper ut luft eller om den tilfører luft også vet jeg faktisk ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips angående luftfjæring er å bytte ut timer releet til luftfjæringen med at vanlig gult rele a la de som sitter foran i sikringsboksen i motorrommet. Da  slipper du at bilen justerer seg hver gang du parkerer og om natta for at bilen skal stå rett. Eneste ulempe er at du må ha timer releet hvis du skal kjøre diagnose. Det legger du uansett bare i hanskerommet på bilen. Timer releet er det lange sorte releet under førersetet.

Denne lille quick fix'en sparer også kompressoren litt.

 

Høres også ut som du har et alt for lite batteri.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bekreftet at det er et EAS-problem i emning.. egentlig er det akutt, siden bilen nå er helt på klossene.. :/ Siden i går har den ligget helt nede(forrige dagen var den helt fin, på diverse underlag, og langkjøring, etter en natt da den var parkert på svært ujevnt og skrått underlag, hvorpå den reiste seg opp i elevated mode uten noen betenkning).

Visstnok er det iflg Nanocom-verktøyet ("fjernkontrollen") følgende trykk nå, som ikke endrer seg til det bedre.

Front Left CURRENT 42
Front RightCURRENT 48
Rear Left CURRENT 47
Rear Left CURRENT 46

Den har fått mange sjanser, startet og stoppet flere ganger i går og i dag, (det er ikke spesielt kaldt ute, plussgrader i alle fall) har forsøkt både med inhibit-knappen inne og ute, dører åpne og lukket, jeg har startet og stoppet pumpe, luftet/tømt ventiler og også prøvd hev/senk med fjernkontrollen, etc.. )

Men det virker som det mest alvorlige tapet av trykk er i venstre ventil foran, av ukjent grunn er lista slik:

Front Left HIGH 42
Front LeftSTANDARD 48
Front Left LOW 47
Front Left ACCESS 46
Front Right HIGH 138
FrontRightSTANDARD 114
Front Right LOW 99
Front Right ACCESS 72
Rear Left HIGH 125
Rear Left STANDARD 106
Rear Left LOW 94
Rear Left ACCESS 73
Rear Right HIGH 121
Rear RightSTANDARD 102
Rear Right LOW 90
Rear Right ACCESS 69

Kan det være noe å gjøre med problemet, på softwaresiden, kan jeg f.eks tilbakestille verdiene for front left, f.eks?? Har ikke brukt dette verktøyet før nå, men kompressoren lar seg jo starte og stoppe med det, osv.. 

Hvis jeg må bytte noe, hvor får jeg tak i slikt, (det er kanskje snakk om belger, pakninger, antar jeg, og selve pumpa, osv..?) til en fornuftig pris?

EASPSI.CSV

EAS.TXT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ringerover skrev:

Kan det være noe å gjøre med problemet, på softwaresiden, kan jeg f.eks tilbakestille verdiene for front left, f.eks??

Jeg så på dette en gang til og fant ut at det var enkelt, stilte inn mer fornuftige verdier (bare bittelitt høyere tall på venstre side enn høyre over hele fjøla, så nå er tallene nokså riktige, men det hjelper ikke på kompressorens funksjon.. bilen ligger helt på bånn ennå, trykket forandrer seg ikke, uansett hva jeg gjør og hvor lenge den får arbeide med kompressoren..

Forresten: Jeg har verkstedmanualen på papir, i to permer, som jeg fikk med av tidligere eier, men skulle veldig gjerne hatt en (søkbar, pdf, e.l.) digital kopi.. Kan noen si hvor jeg finner dette??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ringerover skrev:

men skulle veldig gjerne hatt en (søkbar, pdf, e.l.) digital kopi.. Kan noen si hvor jeg finner dette??

 

Prøv å google -  Range rover p38 rave download, da bør du finne det du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner trykk gjentatte ganger.  Det eneste tilfellet hvor trykk er interessant er trykket du oppnår i tanken.  Det du måler på hvert hjul med Nanocom'en er en funksjon av høyden.  Et tall som resultat av motstanden i sensorene.  Dette har absolutt ingenting med trykket i fjærene å gjøre.  Ikke er tallet direkte sammenlignbart på hvert av hjulene heller.

Når man kalibrerer bruker man avstandsklosser på akslene.  Tallet som da avleses er det som legges inn i EAS.  Uansett hva det måtte være og det vil normalt variere litt fra hjul til hjul.

Jeg antar at formålet med litt høyere tall på venstre enn høyre er for å kompensere for førerens vekt.  Det er ikke nødvendig da EAS vil ta seg av dette selv.

Med åpne dører eller bakluke skal ikke bilen justere høyden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løft bilen helt opp og spray med Zalovann på belgene for å se etter lekkasjer. Mye mulig belgene dine er originale, altså fra 2001,  og absolutt på tide å skifte i så fall...

 

Om styrekuler og foringer i radiusarmene er friskmeldt ville jeg sjekket kingboltlagrene, de gir gjerne sporing og også traction control eller ABS feil siden ABS sensorene kan miste signal fra reluktorringene sporadisk.

 

Eneste justeringen på hjuloppheng er spissing og den gjør du lett selv med et par tommestokker, krever ingen spesialutstyr eller annet lurium som du må betale dyrt for. Der er grei plass til å måle under bilen mellom hjulene i framkant og bakkant og trekke målene fra hverandre så har du et mål for toe-out evt toe-in, bare pass på å ikke måle oppå tekst eller andre forhøyninger i dekksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

Spissing skal måles på felgkanten, ikke dekksiden.

Ja det virker jo fornuftig, dekkene kan jo være litt variable.

Dog er det litt vanskelig å måle slikt, må nesten lage seg ett eller annet måleverktøy - som skyves ut til det treffer target( felgkanten ), for så å måle hvor langt det er.

Gjentas på motsatt ende av felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best er det om man setter et merke på felgkanten der man skal måle, og ruller bilen til merket kommer på rett plass når mannmåler. Kast i felg kan gi helt feil spissing, og ruller man bilen blir spissing riktig. 

 

De fleste felger har litt sidekast ser jeg når jeg balanserer dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

Spissing skal måles på felgkanten, ikke dekksiden.

Ja, i prinsippet. En gammel mekaniker tipset meg om at det var bedre å måle på dekket da det ble mer nøyaktig enn en muligens litt skjev felgkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om felgen er så skjev at det er mer nøyaktig å måle på dekket bør felgen rettes eller kastes.

Lafterolf har helt rett.  Men nye aluminiumsfelger som blir dreid i produksjonen skal være helt rette.  Se fra 3:25  https://youtu.be/LCMs-7K8nLk

På bil med stive aksler har jeg brukt en list av tre som er nesten lang nok.  Har så målt av stand mellom list og felg i fremkant og bakkant av felgen.  (Tommestokker er for fleksible og kan være litt slarkete i leddene.

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Brage skrev:

 

Prøv å google -  Range rover p38 rave download, da bør du finne det du leter etter.

(Takk! Dette ser ut til å ha ordnet seg, selv om filene var fjernet _nesten_ overalt, selvsagt.)

Angående opprinnelig spørsmål, jeg har ikke problemet med sporing med de gode vinterdekkene, som sagt, og spissing er noe jeg klarer å hanskes med når det kreves. Det er verre med pneumatikken her.

Det er i alle fall byttet pakninger på EAS-pumpa for noen få år siden, sa tidligere eier. Problemet nå er at bilen plutselig "over natta" ikke rikker seg opp fra helt laveste stilling, tidligere har den et par ganger vært litt stiv bak når jeg har kjørt ut med den før den har hevet seg helt, men har ikke vært totalt uten fjæring. Nivået nå gjør også at jeg ikke kan svinge maks pga skjermsubb. Den kan jo ikke kjøres, uten evt for å være med i Milkshake-reklamefilm.

Jeg lurte altså mest på hva som mest sannsynlig er defekt slik som den oppfører seg. Med ganske plutselig, sentral, svikt. Er det ett reservoar for lufta eller fire atskilte? (jeg finner sikkert ut av det ved videre undersøkelser men hvis noen kan gi meg råd som fører til raskere løsning er jeg glad for det..) Hvis jeg skal sette manometer på slange ved kompressoren, kan jeg da like gjerne sette på forgrening med ventil slik at jeg kan både måle og evt bruke en annen pumpe og få inn luft/få opp trykket ved behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Det eneste tilfellet hvor trykk er interessant er trykket du oppnår i tanken.  Det du måler på hvert hjul med Nanocom'en er en funksjon av høyden.  Et tall som resultat av motstanden i sensorene.  Dette har absolutt ingenting med trykket i fjærene å gjøre. 

 Får jo ikke lest av det sentrale trykket i tanken med dette verktøyet, virker det som.. Det er vel litt interessant med trykket i hver ende av bilen, med tanke på feilsøking? Antar det er mulighet for at det oppstår lekkasje i annet enn sentrale komponenter også.. eller er det bare i tanken og lokalt i en eller flere av de fire "Dunlop"-dingsene (som sikkert er ventilene/portene til de fire demperne/hjørnene) det erfaringsmessig blir utetthet?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få bilen kjørbar kan du montere et EAS Emergency sett.  Kjøpes ferdig (link til eBay) eller lages av deler fra TESS.  Fylles fra sykkelpumpe eller kompressor.  Om fjærene og koblinger er lekkasjefrie vil bilen være kjørbar og problemfri.  Bare pass på at du fyller like mye luft i høyre og venstre side.  Jeg hadde felles påfylling for de to foran og de to bak på min.  Det gir dog litt mer krengning i svinger.  

Overhaling av kompressor er ikke alltid holdbart.  

Sjekk at kompressoren leverer godt med luft selv om du holder fingeren foran koblingen.

Sjekk for lekkasjer.  Spray såpevann på fjærer, koblinger, plastrørene, og ventilblokka.  Får du ikke brukbart trykk fra kompressoren vil ikke dette avsløre noe...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skumlest tråden din så vil jeg foreslå at du kjøper deg en ny EAS compressor å skifter den først, det er  ikke ett stort økonomisk tap om ikke det skulle være feilen. Alltid bra med en ny sånn uansett.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ringerover skrev:

Det er kanskje lurt, skal sjekke den nå, og se om det er noe å gjøre straks, men mottar gjerne anbefalinger om alternativ butikk/fabrikat, siden jeg har fått inntrykk av at merkeforhandleren kanskje er litt grådig..?

 

Du kan til eks. bestille herfra:https://www.island-4x4.co.uk/suspension-suspension-parts-c-5_6_8.html

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå har jeg tatt ut kompressoren, som ikke leverte noe luft å snakke om, åpnet den, og der hadde det gått hardt for seg. Sylinderen (som bare er en løs ring og lett kan maskineres og byttes) er utslitt pga at stempelets friksjonshemmende nylon(?)kappe har sklidd ned (pga varmgang, sikkert) og blitt skrukkete, selve stempelet er intakt og har hel o-ring, men det er en del aluminiumsstøv i veivhuset og sylinder/topp. Men tenker at dette burde jo være veldig kurant å overhale med godt resultat, motoren går jo fint.. har ikke lyst til å betale for ny kompressor, så jeg tar det med til Tess og hører om det er mulighet for service der eller et annet sted... :)

Det står DATE/SER 070000142961, betyr det at den er byttet før?

EDIT: Nå ser jeg at det er smådeler hos island-4x4 også, det er jo bra, om ikke dette er noe et mekanisk verksted kan dreie billig til meg.. Merkelige kurante mål også, alt er enkle metriske mål, ikke noe imperialt..: 30, 35, 22, 38 mm!

Endret av ringerover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...