Gå til innhold

Kjøleaggregat - NordCool cu350 - kondensvann


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Ærede, allvitende forum....

 

Vi er innehavere av overnevnte kjøleaggregat. Som har en fordampingsskål for kondensvann på "varm" side (i plast, måvite). Denne blir stadig vekk full. Problemet er at den er plassert "mok holivold" bak all "mikkmakken" i kjøreaggregatet og derved ekstremt vanskelig å tømme. (Blir p.t. gjort med en sugepumpe.) I bruksanvisningen står det "rengjøres minst to ganger årlig" - i praksis må den tømmes et par ganger i måneden siden vi åpner og lukker kjøla mye.

 

Vi har et sluk plassert nesten rett under veggen der kjøla henger. Jeg ser for meg en slange fra fordampingskoppen og dit. Er det noen lur måte å få plantet en sånn dreneringsslange i denne plastkoppen? Det er trangt og jævlig der inne, og jeg tenker meg at eneste måte må være en form for "kikkhullsoperasjon". Det burde gå an å svi et hull i plastskåla i passe høyde med en varm strikkepinne e.l, men hvordan får man elegant plantet en slange i et sånt hull, og tett rundt den uten å rive skinnet av hendene og kline kjøla full med tettemasse (siden det altså som nevnt er trangtogjævlig)?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng.

 

Det jeg ikke klarer å se for meg er hvordan man kan feste slangen inni der uten å enten lime den igjen eller kline ut all innmaten. Det beste hadde vært om det fantes slanger med denne typen kobling ... Da hadde det antakelig bare vært å bore med riktig diameter.

ttps://www.teleflex.com/usa/product-areas/surgical/cardiovascular/chest-drainage/thoracic-catheters/sr_ple_connectors-for-crop-100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Cu 450 i kjelleren, men har overhode ingen problemer med kondensvann. Plastskålen du nevner, sitter på toppen av kompressoren, og den blir såpass varm at det som kommer av kondensvann der fordamper i løpet av noen få minutter. Jeg hører det kommer en skvett fra tid til annen, men da gjerne som en "sprut", og så er det stille leeenge.

 

Ikke er kondensskåla spesielt vanskelig tilgjengelig heller på vårt aggregat. (Bilde fra "varm" side etter at dekselet er tatt av.)

P1080263.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cu 450 er et helt annet dyr... På Cu 350 står den skåla der BAK bryteren du ser til venstre og BAK kompressoren, helt nederst .... ...

(Samt at du såvidt får hånda mellom bryteren til venstre - og resetbryteren (den med rødt) over siden dimensjonene er mindre. )

 

Reiser bort i dag, så får nok ikke lastet opp bilde før avreise.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Trodde vitsen med den skåla var at den skulle varmes opp av kompressoren, men det skjer jo ikke hvis den står bak.

På både vårt forrige aggregat (fra ca 1995) og hos naboen (omtrent like gammelt) var skålen plassert oppå kompressoren.

 

Gratulere med endringen i "underskriften" forresten!!  ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vannet skal fordampes, vil ikke anbefale å borre hull, vanskelig å komme til og å få dette tett. 

 

Skal sjekke hva som kan være problemet (jobber tilfeldigvis for Norcool:)

 

sender deg pm

Endret av Nils
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Nils said:

Det vannet skal fordampes, vil ikke anbefale å borre hull, vanskelig å komme til og å få dette tett. 

 

Skal sjekke hva som kan være problemet (jobber tilfeldigvis for Norcool:)

(thumbsupikon her :D )

 

Mer relevant info i så fall:

Det er ikke sikkert at det er noe galt per se. Vi bruker dette kjølerommet som kjøleskap - les: det åpnes og lukkes mer enn normalt for et kjølerom - og kald side har døråpning mot gang/stue. Temperaturen holdes på ca 4 grader i utblåsningen på kald side.

Så jeg regner med at avfuktingen må jobbe. (Jeg har forresten lest på byggebolig og stilt meg inni det med lyset av - og kan ikke se at det kommer lys inn, så jeg tror dørlista gjør jobben. Det kjennes også "vakum ut" når jeg åpner døra.

 

Aggregatet ble kjøpt nytt i våres (men hadde da vært lagret uavhentet ett år hos selger da opprinnelig bestiller ditcha handelen) og oppførte seg mer normalt da det var tørrere i været i sommer - selv om det da jobbet som en helt i varmen.

 

Vi har ikke startet verken ventilasjonen/varmegjenvinningen i huset eller startet bruk av varmepumpene ennå, så det er relativt sett bra fuktig inneluft .... samt at den varme siden av aggregatet står på et vaskerom med døråpning til bad - så selv om vi ikke dusjer daglig, så kommer det en del fuktig luft til fra vask og stangtørking av klær, også på den siden.

 

Vi har staket mellom kald og varm del med en lang, fleksibel snurrevri (stygglang poselukkerplastrertwirebit) - for når det blir for vått, så "regner" det fra kjøledelen på kald side i tillegg til å fylle skåla på varm side.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Prøv å stake opp røret mellom kald og varm side. Her er det også mulig (i hvert fall på vår utgave) å justere fuktigheten i kjølerommet ved å skyve dette røret mer eller mindre ut mot varm side. Hvis det er alt for langt inn mot kald side, er det vel fare for at det renner over slik du beskriver. Jo lenger ut mot varm side det står, jo lavere er innløpet på kald side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Olav Haavardsholm said:

Prøv å stake opp røret mellom kald og varm side. Her er det også mulig (i hvert fall på vår utgave) å justere fuktigheten i kjølerommet ved å skyve dette røret mer eller mindre ut mot varm side. Hvis det er alt for langt inn mot kald side, er det vel fare for at det renner over slik du beskriver. Jo lenger ut mot varm side det står, jo lavere er innløpet på kald side.

 

Amen. Som Yarnslayer nevner tidligere i tråden her så har vi brukt en lang snurrevri til å stake opp røret som går fra kald til varm side. Om det tetter seg, så blir det fuktig i grønnsakskurven som står under kjøleaggregatet. :p

 

Når det er sagt, så har vi ikke hatt nevneverdige problemer med kjøla de siste årene. Vi har riktignok en håndpumpe fra Biltema liggende på vaskerommet som blir benyttet om kondensbeholderen blir for full, men det er svært sjelden. Antar at det var litt ekstra fuktig luft den tiden vi hadde trøbbel og kunne tømme skåla nesten daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...