Gå til innhold

Sviktende lys - Def 110 TD5 06


Siggen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Def 110 TD5 2006

 

Har hatt litt sviktende lys den siste tiden.

Når jeg skyver «lysbryter» i posisjon 3, får jeg lys i dash, kjørelys men ikke alltid hovedlysene.

Blinker jeg med fjernlyset fungerer alt. Når jeg skrur av fjernlyset blir det mørkt foran igjen, av og til.

 

Så i forrige uke byttet jeg master light Switch/lysbryteren. Den gamle hadde begynt å bli stygg innvendig.

 

Men dette har ikke hjulpet nevneverdig.

Det er bedre nå, men i 2 av 10

tilfeller får jeg kun lys i dash og kjørelys. Må flikke bryteren frem

og tilbake, blinke litt med fjernlys så kommer lyset i frontlyktene.

 

Noen tips til hva jeg må gjøre videre?

 

Har ikke gjort noe med ledningsnettet, enda... (kontoristen i meg gruer seg)

Til info: har to halogen fjernlys 7’’ i front som ekstra lys 

 

//Sigmund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Puch G skrev:

Jeg hadde samme greie og det løste seg med å bytte begge lysbryter (altså også den «store» med blinker etc)

 

Takk for svar. Kanskje det må

gjøres da. Hadde ikke tenkt den tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså sikker på at det vil løse problemet.  Har hatt samme problem selv.
Det er kontaktpunktet i selve bryteren som smelter ned etterhvert.

Så monterer du Biltemas kabelnett, eller dette.  Veldig enkle å montere er de også.

Om du har lyst, så kan du jo lage ditt eget anlegg, men Biltema har reddet mange fra det evige mørke, og vist seg å være holdbart.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas siste relésett er helt OK kvalitet og bruker standardreléer.

I min strakk jeg et K-rør med kabler fra batterikassa frem til spylervæskebeholderen på under ti minutter og skjøtet inn på Biltemasettet sin strømforsyningskabel.

Resten hadde akkurat passe lengde å legge.

Byttet blinklysbryteren på den ene D2-en for et par år siden og der lar det seg gjøre uten å ta av rattet, kikk litt ekstra etter om det muligens kan gå på Def og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern midtstykket på rattet.

Merk rattets posisjon i forhold til rattaksel.

Hvis du har eller lager rattavdrager er det enklest.

Hvis ikke:

Løsne mutter og la den sitte der med god klaring til rattet.

Trekk i rattet der ekene treffer ringen.

Vekselvis fra side til side.

Kan kreve mye muskelkraft.

Plutselig løsner rattet og stopper i mutteren før tenner,panne og annet blir skadelidende.

Blå ring som styrer blinklysretur skal ha ekstrapiggen pekende til venstre (LHD) og motsatt (RHD).

Rattet MÅ ikke dras til med mye moment. Det holder med lett tiltrekking.

Det kan være det skal av igjen.

Samme gjelder skruene som holder rattdeksler da mutterfestene gir seg fort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Siggen skrev:

 

Tror ikke det.

Mener du har den med hvit plastkontakt.

De er like ellers.

Dog ikke sjekket med boka.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Erik, han har delen inne, så blir å montere blinklys-hendel etterpå.

Håper rattet går smidig av. Takk for denne, Gaute :

 

 

Fjern midtstykket på rattet.

Merk rattets posisjon i forhold til rattaksel.

Hvis du har eller lager rattavdrager er det enklest.

Hvis ikke:

Løsne mutter og la den sitte der med god klaring til rattet.

Trekk i rattet der ekene treffer ringen.

Vekselvis fra side til side.

Kan kreve mye muskelkraft.

Plutselig løsner rattet og stopper i mutteren før tenner,panne og annet blir skadelidende.

Blå ring som styrer blinklysretur skal ha ekstrapiggen pekende til venstre (LHD) og motsatt (RHD).

Rattet MÅ ikke dras til med mye moment. Det holder med lett tiltrekking.

Det kan være det skal av igjen.

Samme gjelder skruene som holder rattdeksler da mutterfestene gir seg fort.

 

:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lafterolf skrev:

Det finnes enkle avdragere for å løsne rattet. 

 

Men dritt er det ikke, for ratt skal sitte godt fast. Det er liksom poenget.

 

Når du har dogget ned hele bilen, mens svetten pipler og det rattet ikke rikker seg en millimeter, jo da er det er dritt dritt dritt :) 

Men så får man roet seg litt, og da blir alt så mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en enkel avdrager når jeg hadde Defender. Når den var på plass tok det ca. 1 omdreining av en bolt så var rattet av.

Du trenger en stålbit med litt tykkelse. bor 2 hull som er gjennomgående og en i midten som du gjenger opp i passende

gjenge. Så trenger du 3 bolter. 2 plasserer du i gjennomgående hull og fester i rattet. Den siste skrur du i avdrager

og mot midten av rattet. Så tar du opp slakk, og skrur litt til i bolten i midten. BANG så løsner rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-steering-wheel-removal-puller-tool-Landrover-Defender-Ser3-RangeRover/123459485447?hash=item1cbec23f07:g:Zh0AAOSwnDxUdfHT:rk:1:pf:1

 

Ble litt netthandel på morgenkvisten i dag, men takk for innspillet qcnr :)

Jeg vurderte å lage en slik du nevner, men den kom på 180,- så da ble det kjøp.

Så hvis noen vil låne en rattavdraget, rop ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2018 den 10.35, Åge skrev:

Om du ikke vil vente på postgangen så har jeg en rattavdrager som du kan låne. Kan plukkes opp på Skøyen.

Hei Åge, mange takk men tror den kommer i løpet av denne uken så kan vente til da. Men setter pris på tilbudet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...