Gå til innhold

Koble ut mini-flatstiftsikring med bryter


Nicolaien

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skulle gjerne ha lagt en bryter på den automatiske webastoen i min Freelander 2.

Den starter automatisk ved under 5 grader (så lenge kjølevannet er kaldt nok i tillegg). Dette er upraktisk når jeg kjører til og fra jobb som tar 10 minutter, og vil vel føre til at denne soter ned.

Jeg vet det kan løses ved å legge en bryter på kabelen til temperatursensoren som webastoen bruker, men da må jeg både av med fanger og klippe i ledningsnettet.

Vil gjerne ha det reversibelt uten å legge igjen "spor".

 

Det ser ut til at det er en egen 20 amp sikring til denne webastoen som  kan kobles ut for å unngå at den starter - men det hadde vært luksus å fått dette koblet på en bryter, slik at jeg slapp å ta inn og ut sikring de gangen jeg skal kjøre lenger, og gjerne vil la webastoen starte.

Det jeg er ute etter er noe liknende dette: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/koblingsmatriell/sikringer-sikringsholdere/tenningskabel-med-sikring-mini, men det må være dimensjonert for 20amp sikring. her kan jeg legge en bryter i serie slik at jeg kan bryte strømmen på de korte turene.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen er i utgangspunktet konstruert slik at den skal rense seg selv .

Dvs den går til selvrensningstemperatur er oppnådd før den skrur seg av selv.

Likevel måtte min renses opp etter daglig bruk i kald årstid i nesten 10 år.

Både jeg og maskinisten syntes det er verdt det og fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min har jeg bare tatt av selve temp sensoren som er i enden av kabelen, den er tilkoblet kabel med en plugg.
Da unngår du at den starter av seg selv under 5 grader, samtidig kan du starte den manuelt om du har behov for det.

Det er også helt reverserbart, uten spor da du kan koble sensoren til igjen.

Jeg kom til sensoren uten å demontere noe, men mulig din sensor er litt mer utilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...