Gå til innhold

Disco 4 montere ekstralys


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

Har en 2013 D4 selv og vurderer ekstra fjernlys.
[Det finnes noen poster her på forumet om hvorfor, dvs at ikke originalt fjernlys kan justeres uavhengig av nærlys]

 

For det mekaniske av monteringen tenker jeg meg enten tilsvarende dette:
https://www.lazerlamps.com/disco-4-2014-grille-integration-kit
eller: 
http://prospeed-group.co.uk/product/discovery-34-front-spotlight-mounts/

 

På min 2013 modell har jeg fortsatt ekstra halogen fjernlys i tillegg til bixenon, 
dvs at det er relativt enkelt å ta ut styrestrøm.
[Det betyr også at jeg ikke lovlig kunne montere ekstra fjernlys før nå etter nye regler 1.oktober]

 

På din faceliftede 2015 modell er det nok ikke fullt så enkelt. 
Antar at du da enten må inn på kabelbunten til hovedlykten 
(ville ikke brukt "strømstjeler" på hovedlykt - eller helst ikke i det hele tatt....) , 
eller fra CANBUS dvs noe slikt: https://www.ekstralys.no/canm8-styrestrmgiver-styrestrom-til-rele-og-fjernlys?___store=default&nosto=nosto-page-category1

 

Vil du ikke snekre ledningssett selv så finnes det noen f.eks ca her :
https://www.ekstralys.no/tilbehor/kabel-og-bryter-til-lys

Endret av btpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt enkelt på 2015 også. På kabelbunt som leder til høyre forlykt finner man en blå ledning med gråsvart stripe. Jeg spleiset meg inn på denne, og koblet opp mot vanlig relesett. Funker kanon. Har forøvrig Lazers grill-kit. Lyktene er kanon, men ikke helt overbevist på innfesting i grill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Olavnord skrev:

........ Har forøvrig Lazers grill-kit. Lyktene er kanon, men ikke helt overbevist på innfesting i grill.

 

 

Siden jeg er i tenkeboksen for det samme :
* Hvilken lykt har du og hvordan er lysbildet.
Triple-R 750,  ST-4, eller ?
Jeg ønsker meg et bredt lysbilde (tenk elg i solnedgang/grøftekant) heller enn veldig langt framover.
Andre som kjenner lysbildet på disse er selvfølgelig velkomne med erfaringer. 

 

* .."ikke helt overbevist på innfesting i grill"
Interessant. Kan du si litt mere om dette?
Vibrasjoner, sitter ikke veldig godt fast, dårlig tyverisikret, .....??

 

* Hvor kjøpte du / hvor anbefales det å kjøpe.  Ser at noen norske nettbutikker har Lazer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes standard lyktene sender en del lys til siden så har gått for litt lengre langlys. Valget falt på Hella Compact med halogenpærer. Rimeligere enn mye annet og halogen smelter snøen på lyktene samt kaster lys langt i forhold til mye annet samtidig som det har grei spredning ( i hvertfall i forhold til prisen). 

 

Holder på å lage feste nå så kan legge ut bilde av det om litt...

Tar signal fra halogenlysene som kommer på sammen med fjernlysene så tror ikke noe canbus opplegg trengs...

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Triple-R 750 Elite2. Hadde disse, standardutgaven og Competition på prøve samtidig. Prøvde standard først, men følte at de lyste for svakt i forhold til prisen. Mellom Elite2 og Competition var det omtrentlig lik lysmengde, men spredningen på Elite2 var mer egnet til vanlig vei, da Competition har et noe smalere og høyere lysbilde. Så alt i alt havnet jeg på Elite2 grunnet fin kombinasjon av lysbilde og pris. Jeg droppet ST-serien da har et kort men bredt lysbilde som ikke kan endres, og kjøpte istedet 15 graders spredningslinser til Triple-R.  Disse korter en del inn på lengden, men lyser til gjengjeld bredere (mer som ST). Uten linser lyser lyktene egentlig veldig greit på rett veg, og i sving jobber hovedlysene seg noe ut av lyskjeglen. Med linser på merker man ikke noe til hovedlysenes svingfunksjon. Jeg kjører hovedsaklig med linsene av. Det finnes også en linse med variert spredning fra 5-10 grader som nok hadde vært et bedre valg. Forøvrig veldig greit med muligheten for å justere lysbildet, en lykt med linse og en uten er også en mulighet. Selv vurderer jeg å plassere en Linear-18 Elite i åpningen over skilt (dersom den passer) for å fylle på med spredning (og litt lengde). LED-lys er som kjent kalde, men fungerer stor sett topp. Når det snør våte kattunger kan de pakke seg, men det gjør gjerne lykter med xenon også. Dessuten deilig å slippe forsinkelsen fra tenning av xenon.

 

I utgangspunktet (før brakettene til Lazer kom) var jeg ment å kjøpe festene fra OEM Plus, men droppet de da det ikke er mulig å kjøpe dem uten et (etter min mening) alt for dyrt relesett. Fordelen med de festene er at lyktene monteres i krybber og justeres, før grill klipses på på vanlig måte. Festene til Lazer festes derimot rett i grillen, og har begrenset med justeringsmulighet når grillen er montert på bil slik jeg ser det. Som følge av dette har jeg ikke montert enda, ettersom grillen må ofres. Sist vinter kjørte jeg med lyktene plassert på plate festet bak skilt, uten at vibrasjon var et stort problem, selv uten støttestag.

 

Jeg var tidlig i dialog med Lazer angående brakettene, og fikk vite dette:
The Discovery 4 (2014+) grille kit has 'hooks' on the brackets that clip onto the grille and then secured with the fastenings. The Lights won't be able to move once they are fitted - The mounting hole in the bracket is long oval shape so they can either be flush to the grille or slightly out depending on where on the oval hole you tighten the screws, most people just generally mount them flush for the look - also before you tighten up the screws they can be tilted up and down also. 

We haven't had any reports of the lamps vibrating excessively or coming loose. 

The reeded lense just 'clip on' with spring clips to the front of the lamp, very easy and you are able to do so while they are installed into the grille.

 

Litt "gøy" at de sier "most people just generally mount them flush for the look" allerede før de kom i salg...

 

Jeg har handlet hos en kjenning, men i fjor hadde Ekstralys gode priser under black friday, så om du kan vente litt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.10.2018 den 22.57, Olavnord skrev:

Jeg har to Triple-R 750 Elite2. Hadde disse, standardutgaven og Competition på prøve samtidig. Prøvde standard først, men følte at de lyste for svakt i forhold til prisen. Mellom Elite2 og Competition var det omtrentlig lik lysmengde, men spredningen på Elite2 var mer egnet til vanlig vei, da Competition har et noe smalere og høyere lysbilde. Så alt i alt havnet jeg på Elite2 grunnet fin kombinasjon av lysbilde og pris. Jeg droppet ST-serien da har et kort men bredt lysbilde som ikke kan endres, og kjøpte istedet 15 graders spredningslinser til Triple-R.  Disse korter en del inn på lengden, men lyser til gjengjeld bredere (mer som ST). Uten linser lyser lyktene egentlig veldig greit på rett veg, og i sving jobber hovedlysene seg noe ut av lyskjeglen. Med linser på merker man ikke noe til hovedlysenes svingfunksjon. Jeg kjører hovedsaklig med linsene av. Det finnes også en linse med variert spredning fra 5-10 grader som nok hadde vært et bedre valg. Forøvrig veldig greit med muligheten for å justere lysbildet, en lykt med linse og en uten er også en mulighet. Selv vurderer jeg å plassere en Linear-18 Elite i åpningen over skilt (dersom den passer) for å fylle på med spredning (og litt lengde). LED-lys er som kjent kalde, men fungerer stor sett topp. Når det snør våte kattunger kan de pakke seg, men det gjør gjerne lykter med xenon også. Dessuten deilig å slippe forsinkelsen fra tenning av xenon.

 

I utgangspunktet (før brakettene til Lazer kom) var jeg ment å kjøpe festene fra OEM Plus, men droppet de da det ikke er mulig å kjøpe dem uten et (etter min mening) alt for dyrt relesett. Fordelen med de festene er at lyktene monteres i krybber og justeres, før grill klipses på på vanlig måte. Festene til Lazer festes derimot rett i grillen, og har begrenset med justeringsmulighet når grillen er montert på bil slik jeg ser det. Som følge av dette har jeg ikke montert enda, ettersom grillen må ofres. Sist vinter kjørte jeg med lyktene plassert på plate festet bak skilt, uten at vibrasjon var et stort problem, selv uten støttestag.

 

Jeg var tidlig i dialog med Lazer angående brakettene, og fikk vite dette:
The Discovery 4 (2014+) grille kit has 'hooks' on the brackets that clip onto the grille and then secured with the fastenings. The Lights won't be able to move once they are fitted - The mounting hole in the bracket is long oval shape so they can either be flush to the grille or slightly out depending on where on the oval hole you tighten the screws, most people just generally mount them flush for the look - also before you tighten up the screws they can be tilted up and down also. 

We haven't had any reports of the lamps vibrating excessively or coming loose. 

The reeded lense just 'clip on' with spring clips to the front of the lamp, very easy and you are able to do so while they are installed into the grille.

 

Litt "gøy" at de sier "most people just generally mount them flush for the look" allerede før de kom i salg...

 

Jeg har handlet hos en kjenning, men i fjor hadde Ekstralys gode priser under black friday, så om du kan vente litt.. ;)

 

Jeg funderer på å montere 2xLazer Triple_R750 Elite3 med Lazers grillfeste - du som har erfaring - noen tips/tanker rundt dette? cool

 

lazerondisco.JPG

 

foto lånt fra Lazer....

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, blir vel egentlig som jeg skriver over. Elite3 skal jo være en videreutvikling av Elite2, der selve linsa er optimalisert til å gi mer lys i grøftekanten 100-200 m foran bil, uten at det skal gå merkbart ut over rekkevidden. E-Referansen i lykta øker som følge av dette fra 30% til 37,5%, men dette er jo ikke noe vi behøver å tenke på lengre. Det som er litt snodig er at man må ha e-boost aktivert for å oppnå det som Elite2 kunne. Så om du synes det blir for mye lys, kan du plukke den av.. Forøvrig tror jeg ikke du behøver å kjøpe spredningslinser i første omgang.

 

Jeg begynte å fundere på om man kunne montert Triple-R 850 i grill, men tror man må lage ekstra innfestning og forsterkning siden alle fire vertikale støtter blir klippet bort.

 

Ellers må du gjerne ta turen til Sørreisa for å se på ting som ligger umontert i garasjen ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...