Gå til innhold

Bjørnejegeren – 1963 Serie 2A 88"


Diaboli

Anbefalte innlegg

Den var snasen altså! Så gøy det blir å kjøre rundt i denne! Må smile litt bare ved tanken! Gratulerer så mye! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med å bytte bremser og hjullager. Skal bestille deler og i den forbindelse har jeg behov for å vite om dette er 10" eller 11" bremser. Planen er å bruke kvalitetsdeler. Britpart har komplette hjullagersett, men bør man styre unna disse og heller gå for Timken?

 

L1020480.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til nye bånd.  Fungerer sylinderen og ikke lekker ser jeg ingen grunn til å bytte den. 

 

Når du får nye bånd legger du dem i trommelen og sjekker om de passer. Før i tiden kunne de dreie tromler flere ganger, og de ble tilslutt ganske store innvendig. Det står sikkert i en bok om hvor mye de kan dreies av uten at jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndene dine ser våte ut. Da må de byttes. Bremsebånd fungerer som en svamp og suger til seg olje. Nødrep er å brenne dem med propanbrenner for å brenne ut olja. Dog, dårlig løsning. 

Tromler må vaskes med rødsprit eller noe annet som tar olje. 

Jeg ville byttet bremsepumpe også. 

Evt flere simmringer hvis olja er Gl4 som ligger på bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpt nye bremsepumper og bremsesko, men så dukket det opp et annet problem. Det viser seg at én av hjulboltene har løsnet fra navet. Dette er den gamle typen hvor boltene er skrudd inn og ikke presset inn som de ble senere. Gjengene i navet er ødelagt og bolten er forsøkt sveiset fast tidligere. Nå klarer jeg ikke å finne denne type nav noe sted, men den nye typen selges overalt. Er det noen som har tips om hvor jeg kan få kjøpt et nytt, et brukt eller om det gamle kan repareres?

 

 

L1020508.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en nydelig bil du har kjøpt. Pen utvendig og innvendig. Er det startknapp jeg såvidt ser under instrumentene?

 

På tromlene står det maks dia 10,06 (hvis jeg husker riktig). Det er dette de kan dreies til. Overhalte bremsene på 72-mod LW i høst.

 

Fant ut at alle de gamle delene var helt innafor, så jeg brukte egentlig tid og penger på noe som ikke var nødvendig. 

 

Justering av bremsesko er noe herk, i og med at man kun justerer den ene skoen på 10-toms bremsene. Og lufting kan by på utfordringer. Til sist kjørte jeg forenden av bilsen opp på bukker og fikk en kamerat til å pumpe bremsene. Han klagde litt, tungt å pumpe. Og fire hjulsylindre.

 

Kjøpte også nytt «justering av bremsesko-sett», men da jeg hadde skiftet på ett hjul med masse prakk fant jeg ut at de gamle platene som er urunde faktisk var større enn de nye platene. Etterpå sjekket jeg justeringaplatene, så det var kun den ene jeg skar i stykker den originale på.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn som har hatt noen timer kvalitetstid med hybriden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 16.41, Elvehundre skrev:

Det er en nydelig bil du har kjøpt. Pen utvendig og innvendig. Er det startknapp jeg såvidt ser under instrumentene?

 

Tusen takk og ja.  :D

Ellers har jeg fått tilbake felger fra sandblåsing og lakkering. RAL 1015 skal visstnok være det som kommer nærmest "limestone". Snart kommer resten av det som trengs for å overhale bremser og nav, så det går fremover med vinterprosjektet. cool

 

L1020566.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe liknende på en bil moddet for handicappet sjåfør.

Ifølge eier var det også hull i kjøkken?gulvet så eier kunne heise seg ned i bilen.

Mulig noen som husker mer detaljer kan utfylle mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 17.43, Diaboli skrev:

 

Tusen takk og ja.  :D

Ellers har jeg fått tilbake felger fra sandblåsing og lakkering. RAL 1015 skal visstnok være det som kommer nærmest "limestone". Snart kommer resten av det som trengs for å overhale bremser og nav, så det går fremover med vinterprosjektet. cool

 

L1020566.jpg

Pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...