Gå til innhold

Stivere dempere Dicovery 4


LRC4 Vinterbro

Anbefalte innlegg

Tror TS tenker på om bilen skal være så «vinglete» som han kanskje opplever den? 

Hvor langt har bilen gått? Dempere på luft er jo ikke uslitelige de heller. 

Foringer, byttet nylig? Vedlikehold generelt, det er jo en ganske tung bil- og dårlige foringer vil nok gi deg litt båtfølelse. 

 

Og båtfølelse skal vel ikke en Discovery ha. Selv om det ofte er ganske deilig med en tur på vannet, nesten like godt som en tur i Discoen :lol::wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden headingen beskriver stivere dempere, så tolker eg deg til at du ønsker mindre krengning i sving? Om allt i understellet på bilen er friskt, og det er stivere dempere  du ønsker, så finnes det mange ulike leverandører av dette. Justerbare KONI dempere er vel et trygt valg for eks. Eg meiner å ha lest at en D4 skal ha kraftigere krengestabilisatorstag en hva ein D3 har, men kan ikkje heilt sei eg opplever dette som merkbart. RRS som deler det meste av deler i understellet, har på noen utgaver aktivt hydraulisk stabilisatorstag, og det kan tenkes at dette hadde vært ein merkbar oppgradering på en Disco også, om den bare skal brukes på veien, da mye av flexingen nok vil forsvinne. Om det er gjennomførbart å bygge om til dette, veit eg ikkje, men skulle tro det. Hvordan en RRS kjører med dette veit eg heller ikkje. Husker eg prøvde en D2 ein gang, da den var ny og uoppnåelig, og den hadde da ACE som var dentidens aktive stab.stag, og husker eg var meget positivt overasket over hvor lite denne bilen krenget, og ble til sammenligning litt skuffet da eg seinere kjøpte meg ein D3. Mye mulig at en D3 krenger mindre en hva ein D2 gjør, men tiden og kravene forandres. Meiner å ha lest at tanken til LR er at luftfjørene til D3/4 skal være med å regulere/minske krengningen, men trur i så fal at dette skjer alt for seint til at det er noe serlig merkbart på ein  topptung bil slik som Disco er og vil være. Men eg skulle også ønsket meg litt mindre krengning på de smale svingete veiene eg kjører på til daglig, men trur ikkje det er noen rimelig løsning på dette. Men det viktigste er at du kontrollerer at allt er som det skal, å ta ein hjulkontroll for å sjekke dei ulike vinklane, for så ille er ikkje ein D3/4 trass allt :rolleyes:

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide at noen prøver gamle biler uten stabstag synes jeg. D3 og D4 har så tykke stabstag at det går utover fjøringen på dårlige veier. Min D3 krenger virkelig ikke. Det lille den krenger må den få krenge synes jeg, det er en bil, ikke pannekake.

 

Er det sportsbil man ønsker kan ikke hverken D3 eller D4 oppfylle det ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, motom skrev:

Kommer D3/D4 med egne, separate dempere som passer med luftbelgene, trodde dette var en enhet og har ikke sett noen andre produsenter ennå (har ikke søkt så veldig heller)?? 

 

Det tror jeg du tror helt rett i. Orginalt har jeg aldri sett noe annet enn hele enheter, men man skal jo ikke se bort fra at det finnes noen som selger ting hver for seg, men jeg har vel inntrykk av at belgene er såpass solide at det er på tide å bytte dempere før belgene takker for seg... Sa han som har noen dempere som er overmodne for utskiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, LRC4 Vinterbro skrev:

Jeg synes bilen er veldig vinglete å kjøre på vanlig svingete veier . Er det noen som har en løsning eller forslag til løsning. Har hatt 2 Discovery før og kan ikke huske alt den var så vinglete.

En D4 skal ikke være vinglete. Har du sjekket dekktrykket?

 

Min D3 er som en "gokart". Ligger som klistret på veie og krenger lite. :D Dempere er i orden og alle foringer i undervognen byttet i fjor. 

Min erfaring er at foringene på "kyllingbena"  slites fort og gir da ulyd på hullete grusvei. Jeg har byttet de  to ganger på 40k km. Ikke like lett å oppdage på slett asfalt.

Jeg har også byttet foringene i ramma  for  stabilisator staget foran.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 «enkle» sjekkpunkter å sjekke først og fremst:

1- lufttrykk

2- hvordan tilstand er dekkene

3- 4-hjulskontroll (da får man gjerne også en indikasjon om noe i understellet er utslitt)

Endret av vegarj
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...