Gå til innhold

Kjørebroer til henger, dimensjonering.


Anbefalte innlegg

Jeg har en bilhenger uten kjørebroer.

Skulle laget noe, men aner ikke hvordan de må dimensjoneres. 

 

Siden dette ikke kan gjøres med øks trenger jeg hjelp.

Broene må i mitt tilfelle være omtrent 2 meter lange.

 

Hvordan ville dere gjort dette? 

Firkanthjern på hver side og plate på toppen? I tilfelle, hvilken dimensjon for å tåle en ordentlig bil på godt over 2 tonn?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og å knipsa bilder av mine nå. Kameraet er nesten tomt for strøm, det ble hodelykt-for-blitz

 

2 stk 40x60 firkantrør i 3mm gods, kledd med noe sånn strekkmetallingnednde plate. Pent skråkuttet i enden, og montert et L beslag i andre enden. Proudly made in Germany....

 

Tunge som satans oldemor, svigermor og bestemor på en gang. Seriøst - jeg er en litt stutt-tjukk fyr med ganske digre armer, men de greiene der er helt grusomme. Når jeg kjører MANGE påfølgende snøryddinger på vinteren, ender jeg alltid med å bruke ledig tid til å se etter vippeplanhenger på finn.no

 

i 8 av 10 tilfeller løfter jeg graveren oppå ved å bruke skuffa, bare for å slippe løfte skiten...

 

Laster utstyr så bilen står med hjula 20cm over bakken, helt problemfritt.

Mitt personlige synspunkt er at de burde tålt halvparten, og veid halvparten, og heller hatt en nedfellbar støtte av noe slag på midten....

 

Har også fundert på å skaffe noe i aluminium..., men de er dyyyyyre....

 

IMG_20181020_191340.jpg

IMG_20181020_191330.jpg

IMG_20181020_191256.jpg

IMG_20181020_191226.jpg

IMG_20181020_191150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg en billig løsning i aluminium.

 

Utgangspunktet er to aluminium stillasplank handlet hos et stillasutleiefirma for skrotpris (skadet i en ende, og derfor ikke brukbar).

Kuttet av den dårlige enden, skråkapp for å legge mot bakken

 

Versjon 1: lagde en "leppe" i stål mot hengeren, og forsterket med 3"x3" impregnert plank. Fungerte flott, men var TUNGT å jobbe med.

 

Versjon 2: Forsterket undersiden med dørkeplate. Lagde noen aluminiumsbiter, og sveiset disse inn innvendig, mellom senter av stillasplanken og ut mot side, en 5-6 steder på hver planke. Dette stiver av senter av stillasplanken. Deretter sveiset jeg en rest av dørkeplate på på undersiden for å stive av sidene. (alle aluminiumsbiter var kapp og rester av dørkeplate)

 

Versjon 2 har holdt fint så langt, det eneste som har bulket den ene planken litt var når jeg fikk forhjulet av planken, og bilen deiset nedpå. Det ble en liten bulk. Stillasplanken funker helt flott fremdeles, selv med bulk.

 

Kan ta noen bilder senere om noen er nysgjerrig.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe sånt som Jokern har jeg tenkte på. Ryggen er ikke bevegelig lengre, så dumt om de blir for tunge. Nyttelasten på hengeren er høy nok så der spiller det ikke noen rolle.

 

Et annet problem er at det ikke er noe å henge broene på bak på hengeren. 

1 minutt siden, Camarogeddon skrev:

Stillasbroer blir for veike uten forsterkning ja, det har du helt rett i. Har samme bananrelaterte erfaring som deg.

 

Men det skal ikke SÅ mye til for å stive dem av så sidene ikke kollapser.

 

-Camarogeddon

Det er kanskje kjappest også siden jeg allerede har dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, gautes skrev:

Skinna til Joker ser ut for meg til å kunne tåle 2 tonn punktbelastning pr skinne.

 

Det skulle ikke forundre meg. Jeg syns de er noe gruelig overdimensjonerte,  men det er DYYYRT med sånne skinner, så selv om det har vært på programmet, har det aldri blitt noe av.

 

Laftis: om du borrer hull i " leppa" på kjørebrua, og monterer et flattjern tvers over hengeren som  blir boltet fast, kan du bare ha 2 bolter med litt store hoder som du slipper neddi for å " sikre " ting mot å gli. 
Koster ikkenoe, og fungerer veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk huggere for kondemnerte eller beslaglagte biltraller.

Mine aluskinner kommer fra en slik.

Dog er de bare ca 170 cm lange.

Fortsatt tunge , men ikke i nærheten av de jeg hadde i stål.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...