Gå til innhold

Varmepumpe


Nils

Anbefalte innlegg

Jeg har en luft til luft varmepumpe, og tenkte jeg skulle "bygge" inn utedelen, men, har hørt at det ikke er en fordel å dekke til foran, pga luftutblåsing? Har sett et sted der de har satt kryssfiner foran, med mange hull i, er dette ok, eller bør man la det være åpen foran for å få best effekt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbygningsløsning fra skikkelig værhardt sted nordpå (på leveggen):P1060285.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min installatør, burde man ikke kle inn utedelen på vinteren. Var visst noe om kondens og is og ting som ikke var bra.. Kun tak over, eller en levegg på ene siden kan vel sikkert gå fint.

Min bemerking på at det ikke så så pent ut, ble parert sånn lettere oppgit med at; "Du kan sette på hus til utedelen på sommeren.. Er da du er mest ute er det ikke? Og husk og ta det av til vinteren.":lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre varmepumper var utsatt for takskred, så for å skåne de litt, så bygget jeg eget "hus" til de. Helt åpent både foran og bak. Den firepotede linselusa har ingenting med byggingen å gjøre, utover å være i veien under byggeprosessen.

 

image.png

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk så skal ikke varmepumpa dekkes til foran. 

Men hvor mye kan den dekkes til før effekten avtar ?

Da jeg satte opp dette taket tenkte jeg også på effekttapet angåened reisverket.

Så ville "kjøkkensjefen" ha espalier. Hun fikk viljen sin. Men det satt langt inne for meg. ;-(

Tror nok at dette er på grensen.

DSC04784.JPG

DSC04785.JPG

DSC04786.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at man skal titte litt på hvor langt det er mellom veggen og pumpa på baksiden. Da får man nok en indikasjon på hvor innebygget man kan gjøre det. 

 

Tror ikke man skal bekymre seg for mye. Skal nok litt til før pumpen får astma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, YMK skrev:

Tror at man skal titte litt på hvor langt det er mellom veggen og pumpa på baksiden. Da får man nok en indikasjon på hvor innebygget man kan gjøre det. 

 

Tror ikke man skal bekymre seg for mye. Skal nok litt til før pumpen får astma ;)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige kåken hadde jeg utedelen stående på utsatt side av huset, der forsvant den under balkong. en meter fritt foran og helt fritt på begge sider.

Skal sette opp en her jeg bor nå, på mindre vind- og værutsatt vegg og tenker meg denne:

(Ja, kunne jo bygget noe av et gammelt seriepanser eller annet passende, men bruker heller den tiden på bilen! :) )

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/oppvarming/varmepumper-tilbehor/tak-417038/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, YMK skrev:

Tror at man skal titte litt på hvor langt det er mellom veggen og pumpa på baksiden. Da får man nok en indikasjon på hvor innebygget man kan gjøre det. 

 

Tror ikke man skal bekymre seg for mye. Skal nok litt til før pumpen får astma ;)

 

Min utedel suger luft fra sidene . :o

Luftstrømmer er underlige ting og ikke nødvendigvis logisk.

Kompis med fin tittel i faget fortalte litt en gang i tiden.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...