Gå til innhold

General grabber at3 på vinterføre


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg kjører med 265/65/18 General grabber at3 dekk på discovery 3 en i dag. Dekkene ble kjøpt nye i sommer så jeg har ikke fått testet disse på vinterføre enda. Er det noen som har erfaring med disse dekka på vinterføre? Vil det eventuelt hjelpe på å seipe dekka? Eller bør jeg kjøpe et sett med vinterdekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

33 minutes ago, Aleksander Stensen said:

Approved for winter use sier hjemmesiden til general som beskriver dekkene som helårsdekk...

https://www.generaltire-tyres.com/car/tyres/grabber-at3

 

Burde gå fint så lenge man kjører forsiktig på is? 

Det er veldig stor forskjell på gummiblandingen som brukes i "nordiske" vinterdekk kontra det som kalles "dekk for vinter/helårsdekk" andre steder. Myk gummi gir bedre grep ved kaldere temperaturer.

 

Piggfritt er forresten svakt nok på is. (Og jeg kjører piggfritt av eget valg - ikke på grunn av bosted... ) På snø, bare & kalde veier og i saltsuppe er de fine - det er nå det vi har mest av om vinteren, heldigvis.

 

Jeg hadde ikke tatt den sjansen med en bil på nesten 3 tonn. Det er ikke gøy når grep glipper. (Og det er dessuten veldig flaut å være sjåføren med stor 4wd suv i grøfta ved første snøfall ... ;) ) Men selvfølgelig - mye kan kompenseres med forsiktig kjørestil og vett til å vite når man må la bilen stå.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aleksander Stensen skrev:

Har kjørt uten problem med duratracs noen sesonger i Oslo området pluss endel turer til fjells. Var ekstra forsiktig på is og tettpakket snø. I løs dyp snø var de veldig bra. 

Jeg kjørte i går på vinterføre med duratrac. Nærmere galskap kommer man ikke. Dette er akebrett og har ingenting på snøføre å gjøre. 

 

Hvorfor skal noen på død og liv, for det kan det fort bli, ikke bruke ordentlige vinterdekk på vinteren?

 

Bruk helårsdekk på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å hive inn en brannfakel...selv ikke i USA er i Duratrack egnet som vinterdekk, de har i tillegg dårlig slitestyrke

https://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireModel=Wrangler+DuraTrac&partnum=555QR9WDTXL&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg også til dekk egnet for årstiden .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke mene så mye om dekk spesifikt, men jeg savner litt betraktninger om det å få stoppet bilen i denne diskusjonen. Det å kjøre forsiktig og tilpasse farten etter forholdene og så videre er fornuftig nok. Men selvom vi seff er flinkere å kjøre en snittet (ikke sant?) så er det ikke alt som er opp til en selv i trafikken, noen snurrer rett foran deg, noe eller noen kommer inn fra høyre eller hva som helst, poenget er at det uforutsette kan skje. Så viktig for meg er hvor lang, eller kort, bremselengde man har. Nå har sikkert dette vært diskutert i utallige dekk-tråder, men jeg syntes det er viktig å tenke på. Skal man komme frem har man ofte bedre tid, man kan kanskje gjøre flere forsøk eller legge på kjetting eller hva-vet-jeg, men må man bremse hardt så har man bruk for alt det grepet man kan få. Bare mine 2 øre, eller hva de sier der borte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kes skrev:

 jeg savner litt betraktninger om det å få stoppet bilen i denne diskusjonen.

 

 

Dette er heile grunnen til at me trenger vinterdekk på en tung bil. Eg personlig bruker piggdekk på grunn av på svart is (noe me har mye av her i vest) så er det ingen tvil (bare å lese ALLE dekktester) at piggdekk er bedre en noe annet. Om eg bare skulle tenkt på fremkommelighet, kunne eg sikkert brukt sommerdekk heile året. Men i tilleg til den normale person og biltrafikken som for det meste opptrer forutsigbart, møter eg også hver dag mellom 2-5 stivbeinte hjort av ulik størrelse som skal over veien i det eg kommer rundt svingene, og da gjelder det å kunne stoppe 2,6+ tonn. Eg vil meine og tru det i meir befolka områder er fleire store og små mjuke trafikanter å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke uten grunn at mange av de som sverger til piggdekk har hatt en aha opplevelse eller to...

 

Har blitt overrasket med snø på fjellet med M+S helårsdekk og greit å vite at man kjører lovlig men har ikke vært videre imponert over grepet da våt snø for pakkes til is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har mista kontrollen på veien var m 3 mnd gamle NAF testvinner vinterdekk for endel år siden, heldigvis uten skade på noen eller noe. Så vinterdekk gir heller ingen garanti på glatta mener jeg. Nå kjører jeg med piggfrie vinterdekk men senere i vinter kommer jeg sannsynligvis til å velge pigg pga at jeg tror jeg kommer til å møte på mye is der hvor jeg kjører. Bor man et sted hvor det er nesten helt bare veier hele vinteren (feks Oslo) og skal bla over høye brøytekanter innimellom, kjøre utenfor vei og gjennom snøskavler på fjellet nå og da er min erfaring at dekk som trådstarter har fungerer fint, så lenge man tilpasser kjørestil til grep og forhold. Opplever man at man ikke har kontroll må man justere kjørestil og dekk deretter. Har man AT dekk er det jo en grunn til dette (går jeg utifra) og de er overlegne til sin bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allt er vell og bra med å planlegge en forsiktig kjørestil, og piggfrie dekk er like bra som noe annet bare man kjører litt seinere sies det, og tenker over hvordan man kjører. Selvsagt opplever man mange farlige situasjoner med vinterdekk også, men da kan man jo bare tenke hvordan det kunne sluttet om man ikke hadde hatt vinterdekk på bilen. Det er ikke den vanlige planlagte daglige forutsigbare kjøringen man bør sko seg for. Man kan aldrig kjøpe seg ut av alle farlige situasjoner, men om man går litt i seg sjøl og tenker, så trur eg dei fleste av oss med handa på hjerte kan tenke på situasjoner hvor man mulig hadde litt flaks. Og det er den eine hendelsen hvert 7. år når du er uoppmerksom, og  "Lille Lise" plutselig står forran bilen din, og du på stive hjul sklir den siste ekstra meteren for langt. Den situasjonen skal i vertfall eg på forhand prøve å kjøpe meg ut av. Det hjelper ikke sammvitigheten din, samfunnet eller noen, om du trass allt kjørte på dekk som var merket med M+S.

 

Men selvfølgelig,  det politisk riktige er jo å kjøre piggfritt-så her tar eg nok feil igjen, og bur man i storbyen er det sikkert bra. Der finnes det jo et kollektivtilbud på vanskelige dager. Men i dag er det fredag, og på vei heim etter arbeid, kommer eg til å møte mange i fra byen som er på vei til hytten sin for helgen. I dag var det svart is på veien, og kjøremønsteret til mange av de som er på vei til hytten sin, er allt anna en forutsigbart. For å si det slik, eg kunne virkelig ha bidrat med en del innlegg til forumsiden som heter LR i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Tysen said:

Men selvfølgelig,  det politisk riktige er jo å kjøre piggfritt-så her tar eg nok feil igjen, og bur man i storbyen er det sikkert bra. Der finnes det jo et kollektivtilbud på vanskelige dager. Men i dag er det fredag, og på vei heim etter arbeid, kommer eg til å møte mange i fra byen som er på vei til hytten sin for helgen. I dag var det svart is på veien, og kjøremønsteret til mange av de som er på vei til hytten sin, er allt anna en forutsigbart. For å si det slik, eg kunne virkelig ha bidrat med en del innlegg til forumsiden som heter LR i arbeid. 

Stopplengde er noe man abolutt skal ha både fremsty og bakerst i bakhodet. Og lokale føreforhold og personlige forhold til om man må ta bilen hver dag eller ikke.

Her i mitt område i øst er isholke/svartis noe man har 4-5 dager i løpet av vinteren - om man er uheldig.

 

Videre er mine forutsetninger at

- jeg kan forutsi føret for resten av pendleveien min med høy sikkerhet før jeg har forlatt gårdsplassen (jupp, bor heldig til sånn sett).

- jeg kan ta hjemmekontor på sparket de dagene det er holke/svartis (og jeg gjør det....! Har blitt for gammel til å ofre livet for jobben. :P )

- på kald & bar asfalt/saltsuppe/slaps/dårlig snøføre er piggfritt dekkene som stopper best.

- det er lite vinterturer med bil utenfor lokalområdet, og vi kan bestemme selv om vi vil dra eller ikke.

 

Så av den grunn vil jeg påstå for meg, er piggfritt et greit vintervalg - og det som gir meg kortest stopplegde de aller, aller fleste dagene jeg er på veien(!) - for det er jo ikke gitt at Lise springer ut den dagen jeg har vært tett/uheldig og likevel tatt bilen den dagen den burde stått. Hun kan like gjerne løpe ut foran bilen dagen før... da det var vått og sleipt med lauv, men ikke is ...

 

Men ... hadde jeg vært hjelpepleier i bygda - hvor det hadde vært gamlinger som ikke fikk mat om jeg ikke kom meg ut på isholkedagene, så hadde jeg valgt piggdekk.

 

Det er ingen enkle svar, men en god del faktorer man må vurdere. Enkle svar er som regel alltid feil i en eller annen situasjon.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Det er ingen enkle svar, men en god del faktorer man må vurdere. Enkle svar er som regel alltid feil i en eller annen situasjon.

 

Dette er heilt riktig:D. Det er ikkje det at eg heller er heeeeilt motstander av å kjøre piggfritt. Har prøvd på ulike biler tidligere, og har det på vår bil nr. to i dag, som blir brukt betraktelig mindre en Disoen. Kjekt å ha når man skal være sivilisert å ta en bytur, å slippe alle straffegebyra i lag med  peikefingrene. Det fungerer tåle bra her i strøket også, på lette biler, men har opplevd så pass mange skumle skliturer på smale veier, at eg har gode nok grunner til å ha min personlige mening om å bruke det på tunge biler. (Det har heller ikkje vært noe gøy å være den som får ein skliende bil i mot seg) Men nå var dette i grunn ikkje en sak om pigg vs. piggfritt, men om sommerdekk med M+S var brukande på vinterføre. Noe eg meiner det ikkje er grunn til å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 19.10.2018 den 16.24, Fjellmann skrev:

Hei 

Jeg kjører med 265/65/18 General grabber at3 dekk på discovery 3 en i dag. Dekkene ble kjøpt nye i sommer så jeg har ikke fått testet disse på vinterføre enda. Er det noen som har erfaring med disse dekka på vinterføre? Vil det eventuelt hjelpe på å seipe dekka? Eller bør jeg kjøpe et sett med vinterdekk? 

Kjøp piggdekk du.. Dette er resultat av årets første tur på glatta med At3 -i 60km/t på rett veg og sørpeføre. Det skal riktignok sies at jeg har kjørt noen vintre på At3 uten uhell, men skikkelig piggdekk er klart å anbefale

20211118_145713.jpg

20211118_145651.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...