Gå til innhold

Ombygging fra luft- til spiralfjæring


Harjulainen

Anbefalte innlegg

Ser på en sein 90-talls med BMW diesel som er ombygget fra luftfjæring til forsterket spiralfjærdemping. Bilen ble EU-godkjent med dette, men neppe hos merkeverksted... 

Er dette kurant, eller blir det avskilting og kødd om det blir kontrollert og oppdaget?? Ingenting er ført i vognkort, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen 90, så er det P38 og ikke L405 modellen som denne delen av forumet omhandler :)

 

Men, bilen er aldrig typegodkjent med spiralfjører, så ja det kan bli trøbbel på ett eller annet tidspunkt.

 

Hvor sannsynlig det er for at det blir oppdaget (i allefall om du holder deg borte fra merkeverkstedene) er jo da et STORT spørsmål som jeg tviler på noen kan svare deg på:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe avskilting i første omgang men pålegg om tilbakestilling til original.  Jeg ville aldri kjøpt en P38 med spiralfjærer om ikke originaldeler følger med slik at bilen kan tilbakestilles uten altfor mye jobb og kostnader.  4 nye luftfjærer er ikke det største problemet...  Og om det ikke er feilmelding på EAS ved oppstart er ECU satt ut av drift på et vis.  Også dette må kunne tilbakestilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du med EAS utstyret, så tja. Nytt komplett EAS vil koste ca 25-30 tusen, det er Kompressor, ventilblokk, ventil driver enhet, EAS hjerne, luftbelger, slanger, brytere og noen rele.  

Er du ukjent med RRp38 vil du oppdage fort at du mangler noen fine funksjoner som er i EAS utstyret. Som

- Senker seg ca 25 mm automatisk i over 80km /t for å senke luftmotstand. Og tilbake etterpå ( under ca 50Km/t i 30 sek )

- Uansett hvor mye du laster baki, så står bilen like rett.

- Henger du på ramma i terrenget, kan bilen løfte seg ytterligere 25 mm for å få deg løs. 

- Access mode for de dagene bestemor skal være med og synes det er høyt opp til settet.

- Knapp for å låse fjærings høyden ved bruk av tilhenger.

- Også har du muligheten til å ha høy bakke klaring kun når du trenger det ved å velge offroad modus,  for det er unødvendig slitasje på drivverk å kjøre med konstant 2 tommer + heving når du bare skal på butikken, eller 6 timer langs motorveien i 130  

 

Uten alt dette så er jo liksom ikke RRp38 helt det samme....

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...