Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

Oh yes yes yes, it's alive :D

 

Når jeg kom dit i dag, så hadde den ladet hele natten med C-tek laderen.

Prøvde å starte, da viste den 210 rpm <_< bare noe bedre enn dagen før.

Skifta CPS igjen til en annen ny, denne gang en Intermotor del. Prøvestart og den viste 220-225 rpm.

En liten tenke pause og så tenkte jeg at får den luft inn? Slik som nevnt i tråden tidligere.

Tok av slangen fra intercooler og inn på manifold, prøvestart og den viste 350-380 rpm igjen.

Prøvestart en gang til, og den hosta fortere og fortere, til slutt gikk den på 350-450 rpm av seg selv i et minutt eller så.

Ny prøvestart og samme resultat, 350-450 rpm og masse hosting i et minutt, selv med heftige tramp på gassen.

 

Tenkepause igjen, blir den kvitt eksosen og er eksos røret fullt av diesel etter alle startforsøk?

Tar av røret mellom luftfilter og turbo, fingeren bort på turbo og den sitter fast.

Må bruke en skrutrekker for å lirke den frem og tilbake til den løsner, klarer tilslutt å dytte den rundt med fingeren.

Den vil ikke snurre når jeg bruker fingeren, må dytte den hardt.

 

Til slutt tar jeg frem trykkluft slangen og blåser på den, og dytter den i gang med fingeren.

Teiper fast trykkluft pistolen så turbo snurrer, mens jeg løper inn i bilen og starter.

Da kommer den med en gang og går pent på 759 rpm. Gir gass og motor reagerer tvert og turbo spinner plutselig fortere enn trykkluften klarer.

 

Tykk hvit røyk velter ut i verkstedet, svart sot på gulvet og masse vann i dammer bak bilen.

Den lever og jeg rygger den ut for prøvekjøring.

Motor går fint, bremser virker (bremser rett også). Men den girer sent, rundt 2100 rpm før den skifter gir.

Kjører vel 3 km frem og tilbake før den slutter å ryke.

 

Helt klart at det har vært en kombinasjon av ting som gjorde at den ikke ville starte. Vann i dieselen, defekte kobberskiver, som igjen førte til dårlig trykkregulator og dårlig pumpe.

Vannet gjorde så 3 injektorer satte seg fast.

Så der har vi årsaken til at bilen plutselig bare sluttet å gå, slik tidligere eier sa.

 

Når det gjelder giring, så får jeg sjekke oljenivå til uka.

Så blir det rett på EU-kontroll så den kan få på skilt og bli konebil, slik den egentlig skulle i mai tidligere i år.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Automaten er nok i orden. De girer fryktelig seint. Ofte rundt 2800 omdr.

 

Men, GRATULERER!!:D

Tusen takk.

 

Sjekker oljenivå uansett, bare for å ha gjort det.

 

Da har jeg endelig løst påskekrimmen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Utrolig med så mye feilkilder samtidig.

Noen fylt vann på tanken eller stått lenge også ?

"Ny" diesel suger jo vann.

Godt du ikke ga deg.

Bilen har stått siden november i fjor. Jeg kjøpte den 25 mars i år.

Jeg mistenker enten at han har fylt vann på tanken fra bensinstasjon med dårlige isolerte jordtanker, eller noen har gjort det for ham på faenskap.

Tank lokket låser ikke i det hele tatt og låsen er bøyd.

Det var utrolig mye grums og noe klissete guffe nedi tanken, måtte vaske den med tynner for å få vekk guffa. (Sukker kanskje?).

 

Disse 7 månedene jeg har jobbet med bilen så vil jeg tro at 3 måneder til sammen er effektivt arbeid.

Hva skal jeg finne på nå da, når denne snart er klar for veien igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dieseldyr, for da blir det gele masse med klumper i. Hadde det på båten til fatter i fjor.

 

En ny turbo står helt klart øverst på ønskelista, men inntil da så får jeg holde et øye med den som sitter der.

Kanskje sette på et manometer for å se at turbo trykket er der under kjøring.

Turboen satt jo ikke fast for en måned siden, da jeg hadde turboen av for å skifte pakninger.

Kan også hende at litt kjøring med et godt oljetrykk vil gjøre det godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte bilen hjem i dag.

Sjekket før start at turbo fremdeles var løs og kunne snurre fritt. Den snurret som bare det.

Starta på 1 forsøk uten problemer.

 

Da er det bare å vente på time til EU-kontroll :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent uten noen feil :D

Hentet skilt og montert dem, så nå er det bare for fruen å kjøre.

Og det tok ikke lang tid etter at jeg satte på skilt før hun tok bilen på test tur :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som kom med bistands ord og lykkønskninger :)

 

Kjørte en test tur på motorvei, 80 og 90 soner i en halvtimes tid.

Utrolig å stillegående denne er i forhold til Mercedes 270ML, men den er utrolig treg i forhold.

Uansett så går den i mitt tempo, akkurat som Defenderen :lol:

 

Eneste jeg har å utsette på bilen er styringa, den var litt her og der.

Nå har jo ikke jeg gjort noe med det i disse månedene, bare tatt rust, skiftet bremser og fått den til å gå.

EU kontrolløren nevnte at den var litt ullen på styringa, og det er den. målte dødgang på rattet til 8cm.

Vi fant ikke noe slakk på endeledd eller bærekuler, så problemet må være styresnekka eller ledd på rattstamme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått over endeledd og opphengskuler en gang til. Sjekk om du kan bevege/vri styrestag og paralellstag. Om endeledd ruster fast kan det bli fatalt. 

 

Den skal være minst like stabil som defenderen på styring om den ikke er hevet.

 

Slakk i panhardstag gir ekkel styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en full sjekk av styring, ganske så fort.

Skal være en strammeskrue der, men det er absolutt siste post i sjekken. Før jeg rører den skal alt annet være 100%.

 

Å så lekker den diesel igjen. Den dieseltrykk regulatoren som Techno Classic skifta, lekker i O-ringen på regulatoren <_<

Bilen har nå kjørt 85 km siden første start og så lekker den :angry:.

Fant ut at den regulatoren de satte inn kom fra Erik på Liertoppen, han sa de hadde kjøpt en hos ham den dagen. En sånn billig en som holder kanskje maks ett år sa Erik :lol:

Får ta en klage telefon for å få løst saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På min D2 fikk jeg gjentagende lekkasje på regulatoren, det viste seg at det var tettingene ved injektorene som slapp trykk tilbake (mener jeg Kenneth sa). 

Styresnekka kan også ha skeiv aksel inni, da blir den rar på styringen og lager mer lyd enn normalt. Gjerne lettere å svinge den ene veien enn den andre. Men det følger som regel med en lekkasje som synes ved Pitman-armen etter en liten stund når pakningene blir lei seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...