Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

Biltemas gass er ikke veldig lettantennelig sammenliknet med andre synes jeg.

Må innrømme jeg ikke har kommet til kort med startgassene selv.

Selv kompisens amerikanske drog med mangfoldige liter under panseret putret og gikk på startgass sist vinter.

Frosset drivstoffsystem , slapt batteri og idiotisk luftesystem endte med kjøring på gass til den fikk riktig mat igjen.

Ca to fulle bokser gikk med på kjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kanskje gi litt mer mening mtp at den stoppet brått for forrige eier også, at det var noe elektrisk altså. (jeg har ingen erfaring med startgass og diesel)

 

Men høres ut som det meste av det er testet også :( Synd det skal være så vanskelig å teste hva injektorene faktisk gjør på en td5...

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjenner litt av frustrasjonen til bileigar her. Min første D2 nekta å starte etter at eg hadde bytta clutch av alle ting. Undersøkte mykje, men ikkje så omfattende som her. Svinghjulssensor, og ledningar vart sjekka etter beste evne. Dieseltilførsel også. Pratte med og fekk gode råd frå Lafterolf eg også. Men utan at me kom fram til noko konkret feil, bestemte eg meg for å kjøpe nytt ledningsnett. Monterte det, og bilen starta med ein gang. Ser at de har begynt å diskutere ledningsbrudd, og mulig dette ikkje er det saliggjerande her. Men måtte dele mi erfaring her.

Lykke til videre, eg følger denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjul/Crankpos sensor er blitt nevnt før, men kan ikke se av tråden at du har bytted den. 

Når jeg byttede klutch på min 130 (td5) så ødelagde jeg crankpos sensor. Kjøpte ny men satte den ikke godt nok i. Da fikk jeg problemer med at motor kuttede ut ved pådrag. Det gikk forholdsvis voldsomt for seg så jeg trodde faktisk at svinghjul hadde løsnet.  Ved høy omdreining og vibrasjon så mistede sensor kontakt med svinghjul, eller fikk uklart signal og computer slukkede  umiddelbart for dyser.

Byttede sensor og satte den korrek i :) .. og allt virkede som det skulle.

Crankpos sensor er en av de få ting som helt sikkert stopper motoren ved feil eller dårlig signal.    

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bekreftet tidligere at CPS var byttet (OEM) og at den var testet. Fikk vel også rpm signal når bilen ble forsøkt startet så da er vel CPS friskmeldt??

 

Ledningsnettet i motor er ikke veldig dyrt eller krevende å bytte men kjedelig å bare bytte fordi man har sluppet opp for andre alternativer. Foreløpig er det vel ingen sensorer som det er funnet feil ved...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tiopet skrev:

 

 

Hvorfor får den ikke nok diesel inn? Nye injektorer, som er kodet inn og ligger lagret i hjernen.

Kan en eller flere defekte o-ringer eller kobberskiver gi en sånn feil?

 

7 timer siden, tiopet skrev:

Nei det tror jeg ikke. kobberskiver skal tette mellom injektor og forbrenningskammer, lekkasje her ville gitt trykk opp i toppen.

O ringer skal tette mellom tilførselskanalene til injectorene og ut i toppen. Lekkasje her ville gitt diesellekkasje ut i toppen og eller luft i systemet. Legg merke til at jeg skrev tror jeg ikke i begynnelsen av setning:mellow:

 

Endret av RR-CLASSIC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, motom skrev:

Det ble bekreftet tidligere at CPS var byttet (OEM) og at den var testet. Fikk vel også rpm signal når bilen ble forsøkt startet så da er vel CPS friskmeldt??

 

Ledningsnettet i motor er ikke veldig dyrt eller krevende å bytte men kjedelig å bare bytte fordi man har sluppet opp for andre alternativer. Foreløpig er det vel ingen sensorer som det er funnet feil ved...

 

 

Browsede over tråden igjen så jeg ikke dummer meg igjen :)

Detter er autobox bil?  Den starter vel kun i park og muligens også i nautral. Hvis sensor i autokasse ikke melder hvilken gir auto-kassen er i er det vel også game over.  Er der ikke en XYZ sensor på auto-kassen i D2?

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torke skrev:

Mulig de er forskjellige, men på alle andre biler jeg har kjørt så vil ikke starteren gå rundt hvis den står i gir.

Tja, jeg har started opp av en elv, manuell gearkasse selvfølgelig, når bensin motor ble våt. Uanset denne Disco2 det dreier seg om har auto- gearkasse. Feil på autobox sensor kan være grunnen til at den stoppede opp for forrige eier.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torke skrev:

Ja, jeg mente selvfølgelig alle biler jeg har kjørt med automat. Der har det vært slik at starteren ikke vil gå rundt hvis den står i gir.

:) det regnede jeg med. Men jeg har stort sett kun kjørt primitive Defendere i over 20 år - så hva vet jeg om moderne biler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2018 den 23.14, RR-CLASSIC skrev:

Rart hvis kompressjon ble borte på alle 5 cylindre samtidig? Har motoren gådd ekstremt langt? 

Forsåvidt enig med deg torke, men om det kommer diesel inn, og mengde og tidspunkt vet vi jo ikke.

 

Toppen har vært av, så 13 tommlet mekaniker kan godt ha klusset ting til.

Det er ikke nødvendigvis den første feilen som er problemet nå.

Ta en kompresjonstest, har motoren dieslinnsprøytning og kompresjon så starter den.

 

Og uansett hvor dårlig startgass en har så tenner den når den utsettes for 19 ganger komprimering...

 

Ps-hvordan vet TS at han har innsprøyting? Våte stempler når en tar ut injectorer skyldes helst at diesel i galleriet renner ned i sylinderene. 

Jeg vil tro en kan henge på multimeteret på injector og se at den åpner/får spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis registret står feil vil vel ventilene banke i stempla.

Pumpa i tanken kan gi diesel,men hvis den gir dårlig trykk så vil den ikke starte.

 

Hvis bilen stoppa under kjøring er det egentlig bare 2 ting som stopper en dieselmotor og det er diesel/luft blanding og kompresjonsvikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller noe elektrisk...

 

Min stoppet under kjøring to ganger. Ene var ledningsnett til girkassen som hadde brudd på en ledning, andre gang var lodding på sokkel til trimchip i ecu.

 

Ingen ga noen feilmelding da de begge var sporadiske og ikke trigget noen spesifik kode annet enn andre følgefeil.

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så begynner innsugventil og åpne rett etter TDC,og 1 tann feil på registret er ganske mye vandring og det er under 1mm klaring mellom topp og stempel.Mulig posisjonene på stemplene tilater det mht at den er 5 cylindra.Men ihvertfall alle 4 cyl jeg har vært borti kræsjer stempler og ventiler med en tann feil enten det har vært kjede eller reim.

På bildet vedlagt ser en hvor langt ute ventilen står,riktignok er det tilnærma max åpning

IMG_20181001_141125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke kommet lenger, vært syk en periode. Men har bestilt o-ringer og kobberskiver. De skulle ha vært her den 6 november, tydeligvis treg postgang igjen.

Uansett på mandag så tar jeg ut injektorene og ser hva jeg finner. 

Målte om alle injektorer satt like langt nede sist uke, i tilfelle en ikke var helt i bunn. Alle satt likt i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut injektorer og på sylinder 4 var det ikke tegn til at kobberskiven var blitt klemt i det hele tatt.

Så her må jo kompresjonstrykket ha blåst diesel tilbake under startforsøk.

Sjekket også at stempel sto i topp når timing verktøyene kunne settes inn.

 

Satte inn nye glødede kobberskiver og nye O-ringer (Glødet ikke de nye kobberskivene sist).

Sjekket at de bunnet når O-ring tok i mot kanten (hørte et klikk når de smatt ned).

Trakk til med moment.

 

Kjørte lufteprosedyre på pumpa og hørte med en gang at surkling ble fort borte (før så var det alltid surkling når pumpa startet).

Prøvestart, ikke noe resultat.

Flere lufteprosedyrer og flere startforsøk uten hell.

 

Koblet på Hawkeye igjen og så at nå har jeg bare 198-205 rpm under startforsøk.

Så nå står bilen til lading igjen over natten, så får jeg se om rpm øker i morgen.

(Tok også av O-ring på CPS føler for å se om den hindret føler i å gå helt i bunn).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tiopet skrev:

Tok ut injektorer og på sylinder 4 var det ikke tegn til at kobberskiven var blitt klemt i det hele tatt.

Så her må jo kompresjonstrykket ha blåst diesel tilbake under startforsøk.

Sjekket også at stempel sto i topp når timing verktøyene kunne settes inn.

 

Satte inn nye glødede kobberskiver og nye O-ringer (Glødet ikke de nye kobberskivene sist).

Sjekket at de bunnet når O-ring tok i mot kanten (hørte et klikk når de smatt ned).

Trakk til med moment.

 

Kjørte lufteprosedyre på pumpa og hørte med en gang at surkling ble fort borte (før så var det alltid surkling når pumpa startet).

Prøvestart, ikke noe resultat.

Flere lufteprosedyrer og flere startforsøk uten hell.

 

Koblet på Hawkeye igjen og så at nå har jeg bare 198-205 rpm under startforsøk.

Så nå står bilen til lading igjen over natten, så får jeg se om rpm øker i morgen.

(Tok også av O-ring på CPS føler for å se om den hindret føler i å gå helt i bunn).

 

 

Håper virkelig du får start på den :)

Hold oss oppdatert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...