Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

På 19.10.2018 den 11.04, tiopet skrev:

Jeg satte den sammen igjen slik den sto da jeg fikk den. Kan tidligere eier ha rotet med timing og fått den en tann feil noe sted.

Har techno classic tatt ned bunnpanna og sjekket? 

Jeg kjenner ikke td5 noe, men du skriver at man må ned med bunnpanna for å se på veivhjulet. Tok du ned bunnpanna når du monterte toppen igjen?

Hvis ikke, ville jeg bitt i det sure eplet og sjekket skikkelig så kan du være helt sikker på at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tiopet skrev:

Hvis du mener kontakten i front under toppen, den til injector harness. Så er den ordentlig på plass. Har kontakt via Hawkeye.

Nei jeg mente fuel tilførselen, det er også en slik quick  kopling. Den kan være litt hard å trykke på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torke skrev:

Har techno classic tatt ned bunnpanna og sjekket? 

Jeg kjenner ikke td5 noe, men du skriver at man må ned med bunnpanna for å se på veivhjulet. Tok du ned bunnpanna når du monterte toppen igjen?

Hvis ikke, ville jeg bitt i det sure eplet og sjekket skikkelig så kan du være helt sikker på at det er riktig.

De sa ikke noe om at de har tatt ned panna og sjekket. Men jeg ba dem spesifikt om å kontrollere at timing er der den skal være.

De bekreftet at alt var på rett sted.

10 minutter siden, Brage skrev:

Nei jeg mente fuel tilførselen, det er også en slik quick  kopling. Den kan være litt hard å trykke på plass. 

 

Den nede på fuel regulator da? Diesel Temp føleren.

Nei, nå skjønner jeg selve diesel rør koblingene. De har jeg sjekket ganske så mange ganger.

Hatt dem av og på flere ganger i feilsøking prosedyre, bla for å vite at rett rør er på rett plass (De er skjøtet med slangeklemme et stykke nedpå mot ramma).

 

 

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tiopet skrev:

Nei, nå skjønner jeg selve diesel rør koblingene

ja oppe ved toppen skal det også være en quick disconnect for fuel i bak kant som forsyner injector settet med drivstoff. stemmer ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt generelt da jeg aldri har satt fingrene i en TD5. Hva får du lest av med Hawkeye? i tillegg til turtall må du nok også ha et visst dieseltrykk for at dysene skal få signal (normalt på Bosch ihvertfall) Nyere versjoner med luftmengdemåler må også ha en viss gjennomstrømning. Alle temperaturer bør være i nærheten av hverandre (luft, vann, diesel) Du kan også forsøke med en klar plastslange på dieselretur fra filteret og toppen (går ut ifra det er retur fra toppen) så ser du enkelt om det kommer luft. Har også vært borti startgass som ikke virker noe særlig på diesel, tror det var würth sin, prøv en annen type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, torke skrev:

Ang lufting, så kan det vel være at du bare har fått luftet en av injectorene hvis du tar av felles returslangen og ikke lufter en og en injector?

Td5 lufter seg selv ved å sette på tenning og trampe gass pedalen i gulvet fem ganger. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. 

Ikke akkurat drømt om denne nøtta i natt, men her kommer noen forslag til løsning på "årets nøtt"; 

 

1. Det er en Interia-shut-off-valve på disse bilene. I følge internasjonale fora ligger denne rundt i området der fuel-railen / injektorene møtes i bakkant av motoren. Siden du får diesel inn i railen kan det være en årsak til at dieselen ikke kommer videre inn i sylinderen. 

 

2. Om det er noen pakninger / o-ringer som har tatt fløyten på injektorene vil trykket i sylinder gjøre det umulig for dieselen å komme inn i sylinderen. Har du sjekket disse? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick disconnect koblinger på diesel inn på fuel trykk regulator og på inn og utløp på fuel kjøler. De er kontrollert flere ganger.

 

Kjører lufteprosedyre flere ganger før hvert startforsøk. Lar programmet kjøre seg ferdig hver gang.

 

Det er ikke dieseltrykk måler på en td5 motor. Kun temperatur, som sitter på fuel trykk regulator.

For å måle trykket må jeg koble meg inn på innløpet til fuel trykk regulatoren eller ta ut temp måler og måle der.

Uansett så har jeg ikke noe måleinstrument for det her, men jeg kjenner når pumpa starter at gummislangene utvider seg.

 

Inertia shut-off er en strøm bryter som kutter strøm til dieselpumpe. Den er målt og i orden, har også prøvd den fra Defenderen. (Sitter en kule inni der som løser ut bryteren ved kraftig slag).

Den sitter på torpedovegg rett i bakkant av motor ved dieseltrykk regulator. På Defender sitter den på torpedovegg i midten oppunder panseret.

 

Det er nye o-ringer og kobberskiver samt nye injektorer. Selvfølgelig mulig at de kan ha kilt seg under montering.

Kan dette sees på noe vis med klar plastslange koblet inn noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren ikke starter med startgass/rustoppløsning så er der mekanisk feil.

Ut med dyse 1. Du har sikker noe som er tynt og langt nok som kan stappes ned i dysehullet som treffer stempeltoppen. Drei motor til du er sikker på øvre dødpunkt. (glem merker)

Ved øvre dødpunkt skal du ha maks løft på vipparm til dysen. kryp under bilen og kontroller om du får inn låsepinnen for vievakselen.

 

KAST STARTGASSEN OM DU IKKE ØNSKER Å TA LIVET AV MOTOREN.

BRUK RUSTOPPLØSER.

 

Jeg er litt rusten i tankene....Bak kamdrevet ser du et hull (om jeg husker rett så er det 8mm) her låser du kammen til syl 1

Endret av clausen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tor jeg drar ut en dyse eller 2 og ser etter.

Er 6.3mm hull bak kamdrevet der låsepinne skal ned. På svinghjulet er det 8mm låsepinne.

 

Sleper bilen bort på verkstedhallen igjen, er lei av at det sprutregner flere ganger om dagen. Kaldt begynner det å bli også med bare 1 grad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tiopet skrev:

Ja, tor jeg drar ut en dyse eller 2 og ser etter.

Er 6.3mm hull bak kamdrevet der låsepinne skal ned. På svinghjulet er det 8mm låsepinne.

 

Sleper bilen bort på verkstedhallen igjen, er lei av at det sprutregner flere ganger om dagen. Kaldt begynner det å bli også med bare 1 grad.

 

Får du inn begge låsepinnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, clausen skrev:

Får du inn begge låsepinnene?

Ja begge er selvfølgelig inne samtidig, ellers så hadde noe vært åpenbart galt.

Bilen er inne i hallen, 23 grader var det der borte. De fyrer godt her i kommunen.

 

Etter regnet kom vinden og da var det game over for min del (giktsmerter og fingre som ikke vil bøye seg mer).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Crank pos sensoren kjøpt som - helt ny genuine, når du skiftet den?

 

Jeg hadde også plutselig stop på min RRp38 i sommer. Den gikk da ( som din )rundt på starteren, Diagnosen viste bensintrykk - men det var ikke antydning til tenning. Alle parametre var på plass.

Grublet og leste 1 times tid, bestilte Crank pos sensor- helt ny Bosch - skiftet denne. Startet tvert.  

 

Hvis timing er mekanisk riktig. ( finnes jo sjelden tilfeller av at tannhjulets spor kile er røket, men det er meget uvanlig )  - det driver du og sjekker nå

Og motoren får drivstoff - det vet du at du har i følge diagnosen ( fuel pressure )

Så er det kun tenning som mangler - der er signalet fra Crank pos sensor helt kritisk. Derav spørsmålet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker på om den er original eller ikke. Må sjekke papirene.

Tror Techno Classic prøvde en annen uten at det hjalp noe.

 

Fant den. OEM er den, ikke LR Original.

Kan jo prøve den fra Defender med 10P motor, samme sensor regner jeg med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kinkig sak. Som du var inne på, så er det jo injektorene som bygger opp trykk, men hjernen(motorstyrings ecu) som bestemmer når injektortrykket skal slippe inn, og hvor mye, og hvor mye skal i retur.  Vil tro at det er feil på styresystem, f.eks ecu eller crankpos sensor. Men rart den ikke tenner på startgass ? Har du prøvd å spørre om lignende på utenlandske forum?

Sikker på at setting av dysenes id er gådd inn og er lagret i ecu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tiopet skrev:

Nå ble jeg litt usikker på om den er original eller ikke. Må sjekke papirene.

Tror Techno Classic prøvde en annen uten at det hjalp noe.

 

Fant den. OEM er den, ikke LR Original.

Kan jo prøve den fra Defender med 10P motor, samme sensor regner jeg med.

 

Tryggest å bytte med sensor fra defenderen da du vet den virker.

 

Men når den ikke tenner på startgass er ikke det en sensorfeil er min tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Så er det kun tenning som mangler

Vel, hvis timing er riktig og motoren får drivstoff, og den ikke starter da, så mangler det kompresjon.

 

Hvis jeg husker riktig så skriver han tidligere i tråden at det kommer diesel inn i sylinderne. Det tyder vel på at veivakselsensoren virker?

Og hvis den får drivstoff, så mangler det kun kompresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er rart.

Techno Classic sa at alt elektronisk virker som det skal. Under starting så får hjernene signal om "good to go" og burde starte.

De prøvde diverse andre sensorer i tur og orden uten resultat. Byttet ECU boksen ved batteriet også.

 

Om den får diesel inn vet jeg jo egentlig ikke, når jeg åpnet så var stemplene våte, men det kunne være etter startgass.

Virker som om den ikke får nok diesel til å tenne, bare noen dråper som gjør at den rykker til av og til under starting.

Startgass fra Biltema ga ingen effekt, ikke den fra CRC heller. Men som en kar sa oppi her, at startgass alene er ikke nok til å starte en dieselmotor, den må ha nok diesel i tillegg.

 

Hvorfor får den ikke nok diesel inn? Nye injektorer, som er kodet inn og ligger lagret i hjernen.

Kan en eller flere defekte o-ringer eller kobberskiver gi en sånn feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Startgass fordamper så raskt at stempel ikke blir våte.

Ikke så fort skal jeg si deg, eller så er CRC og Biltema dårlig kvalitet...…….Hva skjer her nå da, alt jeg trykker på blir uthevet?????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...