torke Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 time siden, tiopet skrev: Du må tenke 180 grader som er mellom hver innsprut og utblåsing på en sylinder. Svinghjulet har jo 360 grader. Sikkert jeg som er dum, men jeg tenker at noe må gi beskjed til dysene når veiva er på riktig takt. Det er jo 180 grader mellom innspurt og utblåsning, men det er på kammene. På veiva er det 360 grader mellom innspurt og utblåsning. Hvis du ikke får den til å fyre på startgass, så tenker jeg at det må være noe med kompresjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 5 minutter siden, motom skrev: Hvis man antar at alt ellers er riktig... hadde du deaktivert startsperren? Så lenge det ikke er noen enkel måte å sjekke om dysene faktisk fyrer av (på rett tidspunkt) så bør en kanskje sjekke det elektriske mer... Kanskje legg ut en video med lyd på hvordan den oppfører seg ved nesten-start?! Som sagt, min hørtes også nesten ut som den ville starte når startsperren var aktivert. Ja, i Hawkeye så blir den koblet ut når bilen låses opp med nøkkel (Begge nøkler gjør det). Fant en liste over ikke start på LandyZone. Lekk regulator og/eller O-ring (Begge er nye og nye igjen hos Techno Classic). Diesel injektor O-ringer og kobberskiver (Nye originale er montert). Sprekt filter hus. Defekte plastikk gjenger på vannsensor. Slitasje hull på dieselrør over ramme railen frem til motor. (Nye rør til fra tank og filter, men ikke frem til motor). Slitasje brudd på ledninger i bakkant av motor. Mulig jeg har et av de sistnevnte problemene? Jeg hører at det surkler i rørene hver gang pumpa starter. Det burde den kun gjort første gang etter at dieselsystemet har vært åpnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 (endret) Hva om svinghjulssensor ikke kan lese av punktet på svinghjulet? Kan det kontrolleres på diagnose? Endret 22. oktober 2018 av lafterolf Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Akkurat nå, lafterolf skrev: Hva om svinghulssensor ikke kan lese av punktet på svinghjulet? Kan det kontrolleres på diagnose? Ja, den gjør vel det når jeg får 450 rpm signal på start i Hawkeye. Eller kommer det turtallet fra noe annet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Da burde den fungere. Fikk du sett på kilsporet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Dette er ikke bare årets nøtt!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Nei, har ikke tatt ned bunnpanne. Bare sjekket timing og justering av dyser. Fikk plutselig en følelse av at den plastikk vannføleren kanskje er problemet. Tror jeg bytter den etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 3 minutter siden, tiopet skrev: Nei, har ikke tatt ned bunnpanne. Bare sjekket timing og justering av dyser. Fikk plutselig en følelse av at den plastikk vannføleren kanskje er problemet. Tror jeg bytter den etterpå. Sikkert lurt. Om ikke det gjør noen forskjell, gjør som @torke foreslo tidligere, og prøv med startgass. Fyrer den da, så er det ganske høy sannsylighet for at problemene dine er drivstoffrelatert. Fyrer den ikke, så har du kanskje en ting mindre å feilsøke på. Skal jo ikke se bort fra at det er en liten filleting, og da er det jo dumt å kaste på med unødvendige deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Og så ville jeg målt ut kablene som neste punkt etter det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 6 minutter siden, motom skrev: Dette er ikke bare årets nøtt!! Skulle nesten satt opp konkurranse om dette her. Hvem gjettet feilen?... Premie: Blir omtalt som "O' store TD5-guru" i ett år. Uff, nei - får håpe at problemet kommer for en dag så raskt som mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Bare for sikkerhets skyld. Sørg for å ha topp ladet batteri. Td5 med lite strøm kan bli kranglete å starte. Når du vrir om nøkkelen starter pumpa, som er strøm tørst, gløding tar sitt og startmotor sluker spenning. Du skal ha nok strøm til alle sensorer og dyser. leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 14 minutter siden, trondshj skrev: Skulle nesten satt opp konkurranse om dette her. Hvem gjettet feilen?... Premie: Blir omtalt som "O' store TD5-guru" i ett år. Uff, nei - får håpe at problemet kommer for en dag så raskt som mulig. Setter i så fall en Bugg på kabelbrudd Men ja, uff. Satser på TS finner feilen snart, her har det gått med mye tid og penger. Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Med diagnose kan du sjekke de fleste sensorer, uten å starte bilen. På den måten sjekke kabling. men gir Maf 5 kg kan den være gåen. Samme med drivstoff temp sensor. Gir den 80 grader er den gåen eller kabel brudd. Nå er jeg på tynn is, ta av intercooler slange ved egr ventilen og kjenn med handa når du kinner om du får undertrykk. Kanskje den mangler luft, eneste vi ikke har snakket om, om intercooler er i ferd med å bli tett av olje guffe. Leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 Bytta plast vannføler nå, og ingen forskjell. Den gamle hadde bare halvparten av gjengene intakt. Fremdeles susing i rørene som når det er luftbobler. Nytt AGM 95Ah batteri som står koblet til en c-tek lader konstant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Når du prøvde med startgass, sprayet du mye eller bare en bitteliten dusj? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 3 minutter siden, torke skrev: Når du prøvde med startgass, sprayet du mye eller bare en bitteliten dusj? Begge deler. Forsøkt ved flere anledninger de siste uker, dager og måneder. Får gjøre et forsøk neste gang om den suger luft ved egr ventil. (EGR er blendet av på eksos manifold, spjeld er fjernet i innsuget og kjøler er fjernet). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Er kilsporet skadet blir tenningen tullerusk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 6 minutter siden, lafterolf skrev: Er kilsporet skadet blir tenningen tullerusk. Tungvint å ta ned bunnpanne, så jeg håper i det lengste at det er noe annet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Forrige eier, sa han noe om st bilen virket svak eller mangel på turtall før den stoppet langs veien? Når alt det elektroniske er sjekket ut står en igjen med det med luft inn og ut. Det har vært tråder her om nesten gjengrodd var har gitt mangel på turtall. Kan cat ha grodd helt igjen og stenger for eksos. Prøv å løsne på eksos manifoil etter turbo. Leif Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Mulig et dumt forslag / teori, men er det noen «shut-off-valve» på disse motorene / bilene? Kan du, på et mystisk vis ha vært borti denne på en måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Så du er nå 100% sikker på at Kjedet er slik, veiv tannhjul og kamhjul står slikt med kjedet. Hvor den ene blå kjede linken er midt på prikken på veiva sitt tannhjul, og peker ned. Se bildet under. Grunnen til at jeg ennå lurer er fordi du tidligere i tråden lurte på hva den blå linken var til. Det er jo mulig å stikke svinghjuls låse pinnen i feil hull, om jeg ikke tar feil. Det er kun ved å se på kjedet i kombinasjon med tannhjulene at du kan være 100% sikker på at det står rett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 En annen enkel bagatell er jo om quick disconnect koblingen til injector settet er ordentlig på plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 2 timer siden, leiohel skrev: Forrige eier, sa han noe om st bilen virket svak eller mangel på turtall før den stoppet langs veien? Når alt det elektroniske er sjekket ut står en igjen med det med luft inn og ut. Det har vært tråder her om nesten gjengrodd var har gitt mangel på turtall. Kan cat ha grodd helt igjen og stenger for eksos. Prøv å løsne på eksos manifoil etter turbo. Leif Ove Nevnte ikke noe om det nei, bare at den stoppet under kjøring. Trillet til siden og fikk ikke starte igjen. Jeg sjekker om den drar luft inn ved EGR ventil i morgen. Bare for å utelukke tett intercooler eller noe annet tett. Selve innsugs manifold har jeg hatt av ved topp paknings skifte og rengjort innvendig. (MAP sensor ble også renset). Løsner eksos etter turbo for å se om det kommer noe ut der også. 2 timer siden, SiggenRRC skrev: Mulig et dumt forslag / teori, men er det noen «shut-off-valve» på disse motorene / bilene? Kan du, på et mystisk vis ha vært borti denne på en måte? Har lurt på det selv, fordi taxi i gamle dager hadde ofte en mikrobryter gjemt som gjorde at bilen ikke ville starte hvis den ble stjålet/kapret. Vet ikke om noe slikt foregår i dag. Har ikke peiling på om bilen har vært brukt som taxi, men den har vært varebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 22. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2018 55 minutter siden, Brage skrev: Så du er nå 100% sikker på at Kjedet er slik, veiv tannhjul og kamhjul står slikt med kjedet. Hvor den ene blå kjede linken er midt på prikken på veiva sitt tannhjul, og peker ned. Se bildet under. Grunnen til at jeg ennå lurer er fordi du tidligere i tråden lurte på hva den blå linken var til. Det er jo mulig å stikke svinghjuls låse pinnen i feil hull, om jeg ikke tar feil. Det er kun ved å se på kjedet i kombinasjon med tannhjulene at du kan være 100% sikker på at det står rett. Kamtannhjulet står slik som på bildet, mellom de to kjedelinkene. Den blå linken var såpass langt unna at jeg antar den er i motsatt ende. Har ikke åpnet bunnpanne og sjekket der. Ser at det er mange hull på svinghjulet, men de runde hullene er ikke der pinnen skal inn. Pinnen skal inn i det freste rektangulære sporet. Der passer den i hvertfall overens med kam merket. De runde hullene passer ikke rett overfor der pinnen kommer inn. Hvis du får til det så må pinnen stå på skrå. Derfor vil jeg tro at det rektangulære sporet er der pinnen skal inn. 30 minutter siden, Brage skrev: En annen enkel bagatell er jo om quick disconnect koblingen til injector settet er ordentlig på plass? Hvis du mener kontakten i front under toppen, den til injector harness. Så er den ordentlig på plass. Har kontakt via Hawkeye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 22. oktober 2018 Del Skrevet 22. oktober 2018 Jeg tror jeg ville gjort som Brage sier. Men først låst svinghjul. Så tatt av toppdekselet for å få låst kammen. Er alt låst og kjedemerkene er som over, er mye gjort. Så må du nesten få sjekket merket neders. Da jeg selv byttet topp gjorde jeg som over, før jeg tok av kam hjulet. Det ble liggende på kjedestrammeren når toppen ble løftet av. Da alt ble montert sammen igjen passet alt på rett sted. Vil finne det usannsynlig at kammen har hull til å låse 180 grader feil. Føler virkelig med deg. Godt å se igjen at forumets medlemmer engasjerer seg for å finne løsninger. VBF leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.