Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

1 time siden, tiopet skrev:

Du må tenke 180 grader som er mellom hver innsprut og utblåsing på en sylinder. Svinghjulet har jo 360 grader.

Sikkert jeg som er dum, men jeg tenker at noe må gi beskjed til dysene når veiva er på riktig takt. Det er jo 180 grader mellom innspurt og utblåsning, men det er på kammene. På veiva er det 360 grader mellom innspurt og utblåsning. 

 

 

Hvis du ikke får den til å fyre på startgass, så tenker jeg at det må være noe med kompresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, motom skrev:

Hvis man antar at alt ellers er riktig... hadde du deaktivert startsperren? 

Så lenge det ikke er noen enkel måte å sjekke om dysene faktisk fyrer av (på rett tidspunkt) så bør en kanskje sjekke det elektriske mer... 

 

Kanskje legg ut en video med lyd på hvordan den oppfører seg ved nesten-start?!

 

Som sagt, min hørtes også nesten ut som den ville starte når startsperren var aktivert.

Ja, i Hawkeye så blir den koblet ut når bilen låses opp med nøkkel (Begge nøkler gjør det).

 

Fant en liste over ikke start på LandyZone.

Lekk regulator og/eller O-ring (Begge er nye og nye igjen hos Techno Classic).

Diesel injektor O-ringer og kobberskiver (Nye originale er montert).

Sprekt filter hus.

Defekte plastikk gjenger på vannsensor.

Slitasje hull på dieselrør over ramme railen frem til motor. (Nye rør til fra tank og filter, men ikke frem til motor).

Slitasje brudd på ledninger i bakkant av motor.

 

Mulig jeg har et av de sistnevnte problemene?

Jeg hører at det surkler i rørene hver gang pumpa starter.

Det burde den kun gjort første gang etter at dieselsystemet har vært åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

Hva om svinghulssensor ikke kan lese av punktet på svinghjulet?

 

Kan det kontrolleres på diagnose?

Ja, den gjør vel det når jeg får 450 rpm signal på start i Hawkeye. Eller kommer det turtallet fra noe annet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke tatt ned bunnpanne.

Bare sjekket timing og justering av dyser.

 

Fikk plutselig en følelse av at den plastikk vannføleren kanskje er problemet. Tror jeg bytter den etterpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tiopet skrev:

Nei, har ikke tatt ned bunnpanne.

Bare sjekket timing og justering av dyser.

 

Fikk plutselig en følelse av at den plastikk vannføleren kanskje er problemet. Tror jeg bytter den etterpå.

 

 

Sikkert lurt.

 

Om ikke det gjør noen forskjell, gjør som @torke foreslo tidligere, og prøv med startgass. Fyrer den da, så er det ganske høy sannsylighet for at problemene dine er drivstoffrelatert. Fyrer den ikke, så har du kanskje en ting mindre å feilsøke på. :)

 

Skal jo ikke se bort fra at det er en liten filleting, og da er det jo dumt å kaste på med unødvendige deler. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, motom skrev:

Dette er ikke bare årets nøtt!! :D

 

 

Skulle nesten satt opp konkurranse om dette her. Hvem gjettet feilen?... :P Premie: Blir omtalt som "O' store TD5-guru" i ett år. 

 

Uff, nei - får håpe at problemet kommer for en dag så raskt som mulig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for sikkerhets skyld. Sørg for å ha topp ladet batteri. Td5 med lite strøm kan bli kranglete å starte. Når du vrir om nøkkelen starter pumpa, som er strøm tørst, gløding tar sitt og startmotor sluker spenning. Du skal ha nok strøm til alle sensorer og dyser.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, trondshj skrev:

 

Skulle nesten satt opp konkurranse om dette her. Hvem gjettet feilen?... :P Premie: Blir omtalt som "O' store TD5-guru" i ett år. 

 

Uff, nei - får håpe at problemet kommer for en dag så raskt som mulig. :)

 

 

Setter i så fall en Bugg på kabelbrudd B)

 

Men ja, uff. Satser på TS finner feilen snart, her har det gått med mye tid og penger. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med diagnose kan du sjekke de fleste sensorer, uten å starte bilen. På den måten sjekke kabling.

men gir Maf 5 kg kan den være gåen. Samme med drivstoff temp sensor. Gir den 80 grader er den gåen eller kabel brudd. 

 

Nå er jeg på tynn is, ta av intercooler slange ved egr ventilen og kjenn med handa når du kinner om du får undertrykk. 

Kanskje den mangler luft, eneste vi ikke har snakket om, om intercooler er i ferd med å bli tett av olje guffe.

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta plast vannføler nå, og ingen forskjell. Den gamle hadde bare halvparten av gjengene intakt.

Fremdeles susing i rørene som når det er luftbobler.

 

Nytt AGM 95Ah batteri som står koblet til en c-tek lader konstant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, torke skrev:

Når du prøvde med startgass, sprayet du mye eller bare en bitteliten dusj?

Begge deler. Forsøkt ved flere anledninger de siste uker, dager og måneder.

 

Får gjøre et forsøk neste gang om den suger luft ved egr ventil. (EGR er blendet av på eksos manifold, spjeld er fjernet i innsuget og kjøler er fjernet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Er kilsporet skadet blir tenningen tullerusk.

 

Tungvint å ta ned bunnpanne, så jeg håper i det lengste at det er noe annet :rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier, sa han noe om st bilen virket svak eller mangel på turtall før den stoppet langs veien?

Når alt det elektroniske er sjekket ut står en igjen med det med luft inn og ut. 

Det har vært tråder her om nesten gjengrodd var har gitt mangel på turtall. Kan cat ha grodd helt igjen og stenger for eksos. Prøv å løsne på eksos manifoil etter turbo.

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er nå 100% sikker på at Kjedet er slik, veiv tannhjul og kamhjul står slikt med kjedet. Hvor den ene blå kjede linken er midt på prikken på veiva sitt tannhjul, og peker ned.

 

Se bildet under.

 

Grunnen til at jeg ennå lurer er fordi du tidligere i tråden lurte på hva den blå linken var til.

Det er jo mulig å stikke svinghjuls låse pinnen i feil hull, om jeg ikke tar feil.

Det er kun ved å se på kjedet i kombinasjon med tannhjulene at du kan være 100% sikker på at det står rett. 

defendertd5159.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, leiohel skrev:

Forrige eier, sa han noe om st bilen virket svak eller mangel på turtall før den stoppet langs veien?

Når alt det elektroniske er sjekket ut står en igjen med det med luft inn og ut. 

Det har vært tråder her om nesten gjengrodd var har gitt mangel på turtall. Kan cat ha grodd helt igjen og stenger for eksos. Prøv å løsne på eksos manifoil etter turbo.

 

Leif Ove 

Nevnte ikke noe om det nei, bare at den stoppet under kjøring. Trillet til siden og fikk ikke starte igjen.

Jeg sjekker om den drar luft inn ved EGR ventil i morgen. Bare for å utelukke tett intercooler eller noe annet tett. Selve innsugs manifold har jeg hatt av ved topp paknings skifte og rengjort innvendig. (MAP sensor ble også renset).

Løsner eksos etter turbo for å se om det kommer noe ut der også.

 

2 timer siden, SiggenRRC skrev:

Mulig et dumt forslag / teori, men er det noen «shut-off-valve» på disse motorene / bilene? Kan du, på et mystisk vis ha vært borti denne på en måte? 

 

 

 

Har lurt på det selv, fordi taxi i gamle dager hadde ofte en mikrobryter gjemt som gjorde at bilen ikke ville starte hvis den ble stjålet/kapret.

Vet ikke om noe slikt foregår i dag. Har ikke peiling på om bilen har vært brukt som taxi, men den har vært varebil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Brage skrev:

Så du er nå 100% sikker på at Kjedet er slik, veiv tannhjul og kamhjul står slikt med kjedet. Hvor den ene blå kjede linken er midt på prikken på veiva sitt tannhjul, og peker ned.

 

Se bildet under.

 

Grunnen til at jeg ennå lurer er fordi du tidligere i tråden lurte på hva den blå linken var til.

Det er jo mulig å stikke svinghjuls låse pinnen i feil hull, om jeg ikke tar feil.

Det er kun ved å se på kjedet i kombinasjon med tannhjulene at du kan være 100% sikker på at det står rett. 

defendertd5159.png

Kamtannhjulet står slik som på bildet, mellom de to kjedelinkene. Den blå linken var såpass langt unna at jeg antar den er i motsatt ende.

Har ikke åpnet bunnpanne og sjekket der.

 

Ser at det er mange hull på svinghjulet, men de runde hullene er ikke der pinnen skal inn. Pinnen skal inn i det freste rektangulære sporet. Der passer den i hvertfall overens med kam merket.

De runde hullene passer ikke rett overfor der pinnen kommer inn. Hvis du får til det så må pinnen stå på skrå. Derfor vil jeg tro at det rektangulære sporet er der pinnen skal inn.

30 minutter siden, Brage skrev:

En annen enkel bagatell er jo om quick disconnect koblingen til injector settet er ordentlig på plass?

Hvis du mener kontakten i front under toppen, den til injector harness. Så er den ordentlig på plass. Har kontakt via Hawkeye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gjort som Brage sier. Men først låst svinghjul. Så tatt av toppdekselet for å få låst kammen. Er alt låst og kjedemerkene er som over, er mye gjort. Så må du nesten få sjekket merket neders. 

 

Da jeg selv byttet topp gjorde jeg som over, før jeg tok av kam hjulet. Det ble liggende på kjedestrammeren når toppen ble løftet av. Da alt ble montert sammen igjen passet alt på rett sted. Vil finne det usannsynlig at kammen har hull til å låse 180 grader feil. 

 

 

Føler virkelig med deg. Godt å se igjen at forumets medlemmer engasjerer seg for å finne løsninger. VBF

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...