Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

1 time siden, tiopet skrev:

Nå leker vi med tanken om 180 grader feil et sted.

Kan det ha skjedd at veiv er 180 grader feil når kam er på rett sted i henhold til kjede linker? Er det fysisk mulig å få til.

 

Hvis det siste "blå" kjedelinken ikke var på merket sitt, kan du nok ha fått det feil ja. snudd veiva opp/ ned er jo mulig( misforstått merkingen )

 

Men når veiva står med stempel nr 1 på topp. og kammen er plassert som den skal være - så kan det ikke bli feil. Derfor merkingen

180 grader feil er ikke mulig hvis det første er rett, dreier du veiva en runde, så vil ikke kam posisjonen stemme ( da er eksosventiler oppe ), først når du dreier en runde til stemmer det igjen.

Crank pos sensor følger jo rotasjon av veiven og får da sammen med cam pos sensor fanget opp forskjellen mellom compression stroke, og eksos utblåsning stroke.

 

Merkingen av kjedet og tannhjulene er jo der for at du gjerne ikke ser stemplene samtidig, og de merkingene passer bare da sammen annenhver runde.

 

Du finner nok løsningen når du åpner og ser;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel som ikke vil starte er kjipe greier. Jeg kan kun snakke ut i fra egen erfaringer, men jeg ville som det har blitt nevnt over her gått over timingen. 

Her må det antagelig ligge noe feil; 

 

En tann frem, eller bak vil kun forårsake at motoren får diesel rett før, eller rett bak kompresjonen. 

Den vil sannsynligvis starte, men gå rart, så her er det bommet mer på timingen enn en tann. 

 

Det jeg imidlertid synes er rart er at den ikke starter på gass heller, nå skal ikke gass være helt digg for en diesel, men dette burde den ha startet / fyret på uansett om timingen er feil. 

Det kan for meg også høres ut som du ikke har kompresjon i motor. 

 

Nå synser jeg jo bare, men håper innspillene kan bidra til noe. Og som det ble beskrevet tidligere i posten får du åpenbart god hjelp av @lafterolf :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt arbeidet har trådstarter stått for selv, og det er ikke lite. Jeg har nok bare stått for tomprat over telefonen:lol:

 

Det rare er at den ikke fyrer på startgass. 

 

Ta ut glødeplugg på sylinder 1 og kjenn om du får kompresjon på rett takt. Tro om det ikke er et tenningsmerke på nedre reimskive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 7.53, gautes skrev:

Spørsmålet er hvordan den stoppet.

Gå tilbake til start.

 

 

På 19.10.2018 den 10.32, tiopet skrev:

Den er vanskelig å svare på.

Tidligere eier sa den bare stoppet under kjøring, trillet inn til siden. Prøvde å starte igjen og ikke noe skjer.

Han feilsøkte litt, uten å skifte noen deler. Startmotor brant opp til slutt etter alle startforsøk.

Da kjøpte jeg den.

Den starter ikke med gass heller. Verken inn før turbo eller direkte i manifold ved MAP sensor hullet.

Når jeg tok av toppen så var det vått i alle sylindre, etter startforsøkene.

 

Injektorer er kodet inn med Hawkeye.

Justert inn etter Haynes bok, skrudd helt til de bunner og en turn tilbake.

 

Hvis motoren stoppet under kjøring, og nektet å starte igjen, er det vel fare for at man fortsatt ikke har funnet den opprinnelige feilen. Som nevnt tidligere, er det drivstoff + luft + varme - i dette tilfelle kompresjon - som skal til for at motoren skal fyre. Med all den fokus som har vært på drivstoff og timing (som må være riktig for å oppnå kompresjon), er det vel sannsynlig at feilen ikke ligger der. Antar at det også er sjekket at ikke noe tetter til lufttilførselen? (F.eks. at ikke en gjenglemt pussefille plutselig tok seg en tur inn i luftinntaket.) Og da står man egentlig igjen med to spørsmål:

- Åpner injektorene riktig?

- Er det i det hele tatt kompresjon i sylindrene?

Begge deler er vel forholdsvis enkelt å sjekke ut, og noen påstår at det enkle ofte er det beste?

(Sa han som, da han begynte å sjekke tilstand på motor,  oppdaget at eksosventilene på Lierbussen var så tilsmusset at de alltid sto i åpen stilling...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten oppklaring i sensorer her ser jeg.

CPS = Cranck position sensor og sitter bak på motor og leser veivaksel stilling.

Så lurer jeg på hvor en evnt. kamaksel sensor sitter gjemt. Jeg har ikke sett noe sånt på en TD5 før.

Her tror jeg rett og slett noen blander sammen betegnelsen CPS som Cranck eller CAM.

 

CPS (Veivsensor) sender signal til IDM (Injection driver module) om at veiv er på TDC kompresjonsslag.

IDM sender signal til injector på cylinder 1. Ingenting her som forteller IDM at kam er i rett stilling.

Derfor jeg lurer på 180 grader feil.

 

Hvis noen lurer på hvor IDM sitter gjemt. Så er det den som sitter inni på undersiden av sikringsboks i motorrom.

 

Så ja, neste steg er å gå over timing igjen med lupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tiopet skrev:

Derfor jeg lurer på 180 grader feil.

Veivakselsensor alene kan vel ikke styre timingen til injectorene? Derfor må det en kamakselsensor til også. Den forteller IDM hvilken takt motoren er i. Derfor går det ikke an å bomme med 180 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, torke skrev:

Veivakselsensor alene kan vel ikke styre timingen til injectorene? Derfor må det en kamakselsensor til også. Den forteller IDM hvilken takt motoren er i. Derfor går det ikke an å bomme med 180 grader.

Td5 har kun veivaksel sensor. Flywheel med 5 utfresinger som angir hvert stempel sitt tdc. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, leiohel skrev:

Td5 har kun veivaksel sensor. Flywheel med 5 utfresinger som angir hvert stempel sitt tdc. 

 

Leif ove

 

Nettopp, jeg også var skråsikker på at den ikke har kam sensor. Da hadde jeg funnet den for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, tiopet skrev:

Nettopp, jeg også var skråsikker på at den ikke har kam sensor. Da hadde jeg funnet den for lenge siden.

  

Hmm, det tok litt tid å forstå hvordan denne motoren kan fungere uten en kam pos. sensor. 

Men svaret er at den trenger ingen kam sensor fordi kamakselen har femten kammer, hvor 5 stk styrer innsugs ventiler, 5 stk styrer eksos ventiler og ja de siste fem styrer fuel injektorene direkte( altså åpner injektordysen på rett tidspunkt - direkte mekanisk ).

 

Så denne kammen når den er plassert rett i forhold til veiva, vil da åpne dysene mekanisk på rett tidspunkt. ( da trengs jo ingen kam sensor )

 

Er helt overbevist om at du har klart å få noe feil i timingen. Eller så er eneste andre løsning at veivaksel sensor ikke virker/ er ikke montert rett. 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 21.58, gautes skrev:

 

Logikken i dette er at da har man gått forbi alt som har med dieseltilførsel å gjøre og kun har mekanisk kompresjon og ventiltider å forholde seg til.

Startremediet bør tilføres nærmest mulig innsuget i toppen for best resultat.

Han skrev at han har prøvd gass nærme innsug og at det var bløtt av drivstoff på stempler.

Hvis timingen er kontrollert korrekt så kan det vel ikke være annet enn manglene komp som gjør at den ikke hoster igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være annet enn kompresjon tenker nå jeg, når ikke den hoster seg i gang på startgass. 

Ser for meg at trådstarter har sjekket glødingen, og at denne fungerer? 

 

Det kan være så enkelt som at noen ventiler ikke har lukket seg, eller at kammen er montert feil i forhold til veiv og at du får åpning av ventiler når stempel er på bånn f.eks. 

Så det blir vel fare for en timing feil i en eller annen grad. Men før du begynner på den jobben bør du sjekke at du har komp på alle sylindere. 

 

Du skulle strengt talt fått et par host av startgassen. Da vet du ihvertfald hva som fungerer, og ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at den ikke hadde sensor på kammen. Det må være mangel på kompresjon som lager krøll her. Enten i form av feil timing eller annen åpning i sylinder som ikke skal være der.

 

4 timer siden, Brage skrev:

Eller så er eneste andre løsning at veivaksel sensor ikke virker/ er ikke montert rett.

Skjønner ikke helt hvordan denne kan styre tenningen da? Den forteller jo ingenting annet enn at motoren sviver og sylinder 1 tdc. 

 

Turteller kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, arez skrev:

Han skrev at han har prøvd gass nærme innsug og at det var bløtt av drivstoff på stempler.

Hvis timingen er kontrollert korrekt så kan det vel ikke være annet enn manglene komp som gjør at den ikke hoster igang.

 

Akkja. Leste ikke godt nok før jeg skrev siste inlegget.blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, torke skrev:

Skjønner ikke helt hvordan denne kan styre tenningen da? Den forteller jo ingenting annet enn at motoren sviver og sylinder 1 tdc. 

 

Turteller kanskje?

 

Veiv sensor styrer tenninga, fordi den sender signal til IDM om når dyse skal åpnes elektronisk. Kammen bare øker trykket i dysa fra 4 bar til 1500 bar (10P motor har 1200 bar), men det er elektronikken som slipper det inn i sylinderen i rett tidspunkt. Tidspunktet varieres etter turtall og belastning, har jeg lest et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Her er dagens sjekk.

 

Kontrollert timing med låsepinner, den var helt korrekt som vanlig igjen.

Låsepinner ordentlig nede i hakkene sine og merket på kam er midt i mellom de to bronse fargede lenkene på kjedet.

Tok også av det runde lille dekselet under bilen for å kunne se at låsepinne gikk inn i svinghjulet.

 

Justert dyser igjen i henhold til Haynes manual. Når rulle står på høyeste del av kam, skruen skrudd helt i bunn og 1 turn tilbake igjen.

 

Tok av retur slange fra motor på dieselfilteret, satte på en slange og ned i en plastdunk ved bakhjulet. Startet lufteprosedyre, fikk god flyt ut og 4 liter kom fort.

 

Kompresjon er ikke målt, men jeg hører hvesing og det er tungt å dra i komp området. Ellers så er det lettere å dra rundt.

Prøvde det samme på Defenderen med samme motor, det kjentes og hørtes helt likt ut.

Kan vel kanskje regne med at jeg har komp?

 

Prøvestart = ikke noe mer enn før. Nesten så den tenner, men det skjer ikke noe mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, torke skrev:

Ok, så da åpner dysene både på riktig takt og når eksosen blåses ut?Forskjellen er at trykket er lavt når eksosen blåses ut?

Nei.

Dysene åpner på riktig takt men de får ikke signal  når eksos blåses ut. Det er merkene i svinghjul som blir avlest når dysene skal åpnes.

Du må tenke 180 grader som er mellom hver innsprut og utblåsing på en sylinder. Svinghjulet har jo 360 grader. Hvis du forstår bedre nå.

 

valve-timing-diagram-of-4-stroke-diesel-engine.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, tiopet skrev:

OK. Her er dagens sjekk.

 

Kontrollert timing med låsepinner, den var helt korrekt som vanlig igjen.

Låsepinner ordentlig nede i hakkene sine og merket på kam er midt i mellom de to bronse fargede lenkene på kjedet.

Tok også av det runde lille dekselet under bilen for å kunne se at låsepinne gikk inn i svinghjulet.

 

Justert dyser igjen i henhold til Haynes manual. Når rulle står på høyeste del av kam, skruen skrudd helt i bunn og 1 turn tilbake igjen.

 

Tok av retur slange fra motor på dieselfilteret, satte på en slange og ned i en plastdunk ved bakhjulet. Startet lufteprosedyre, fikk god flyt ut og 4 liter kom fort.

 

Kompresjon er ikke målt, men jeg hører hvesing og det er tungt å dra i komp området. Ellers så er det lettere å dra rundt.

Prøvde det samme på Defenderen med samme motor, det kjentes og hørtes helt likt ut.

Kan vel kanskje regne med at jeg har komp?

 

Prøvestart = ikke noe mer enn før. Nesten så den tenner, men det skjer ikke noe mer.

 

 

Tror du kan stryke kompresjon av listen. Samt timing. 

 

Luftingen er gjort ja, men har du luftet ovenfor dysene? Det kommer vel en Rail av noe slag ned til dysene, kommer det diesel ut av dette? 

På en Patrol (som jeg kan sammenligne med) starter den ikke i det hele tatt om jordingen på pumpa er dårlig, usikker på hvordan det er på en TD5?  (Regner kanskje med at dette er testet også).

 

Neste etter tilførsel er glødingen. Fungerer dette? Kommer det strøm ned til pluggene? Og ikke minst; fungerer dem? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dieseltilførselen bør sjekkes litt til for med kompresjon og riktig timing er vel det som gjenstår.

Kan kanskje være relatert til det forrige eier opplevde ved at den døde under fart! Kan virke som det fortsatt er problemet... uten jeg har noen teori om hva det kan være, høres jo ut som Techno Classic testet det meste :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SiggenRRC skrev:

 

 

Tror du kan stryke kompresjon av listen. Samt timing. 

 

Luftingen er gjort ja, men har du luftet ovenfor dysene? Det kommer vel en Rail av noe slag ned til dysene, kommer det diesel ut av dette? 

På en Patrol (som jeg kan sammenligne med) starter den ikke i det hele tatt om jordingen på pumpa er dårlig, usikker på hvordan det er på en TD5?  (Regner kanskje med at dette er testet også).

 

Neste etter tilførsel er glødingen. Fungerer dette? Kommer det strøm ned til pluggene? Og ikke minst; fungerer dem? 

 

 

Rail er innvendig i toppen på disse. men jeg har jo tatt av retur slangen fra motor og kjørt dette rett i plastdunken. Burde jo ha luftet "railen" da.

Dieselpumpe er testet i flere biler nå og jeg har testet at signal fra pumpe tilbake til IDM er i orden også. Dvs. at IDM vet at pumpe går.

3 minutter siden, motom skrev:

Virker som dieseltilførselen bør sjekkes litt til for med kompresjon og riktig timing er vel det som gjenstår.

Kan kanskje være relatert til det forrige eier opplevde ved at den døde under fart! Kan virke som det fortsatt er problemet... uten jeg har noen teori om hva det kan være, høres jo ut som Techno Classic testet det meste :(

 

Ja de testet en del.

De sa at neste måtte være å sjekke dieselpumpa (Siden jeg ikke hadde original pumpe akkurat da) siden den ikke mjauet slik originalpumpene skal.

Og etter det burde jeg skifte sikringsboks i motorrommet.

 

Nå sitter det en original pumpe i bilen (faktisk nr. 2 siden jeg prøvde en fra original høggern også).

Sikringsboks er også skiftet, samt alle releer og sikringer er skiftet.

 

Hva mer kan det da være?

Eneste jeg ikke har skiftet er dieselfilter brakett og vannføler.

Du hører godt at den nesten tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man antar at alt ellers er riktig... hadde du deaktivert startsperren? 

Så lenge det ikke er noen enkel måte å sjekke om dysene faktisk fyrer av (på rett tidspunkt) så bør en kanskje sjekke det elektriske mer... 

 

Kanskje legg ut en video med lyd på hvordan den oppfører seg ved nesten-start?!

 

Som sagt, min hørtes også nesten ut som den ville starte når startsperren var aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...