Gå til innhold

2003 Discovery 2 TD5 automat. Årets nøtt!?


tiopet

Anbefalte innlegg

Her er årets nøtt!

Jeg har en 2003 Discovery 2 facelift utgave med Td5 og automat.

Motor er 15P.

 

Den vil ikke starte etter flere måneders feilsøking. Det er nesten så den tenner men ikke noe mer.

Alt omtrent er reparert og sjekket, det er mye som er gjort så jeg ramser opp fra begynnelsen.

 

Skiftet toppakning.

Satt inn 5 nye overhalt og trykktestet dyser med nye o-ringer og kobberskiver. (De gamle var 3 defekte). Programmert inn.

Nytt ledningsnett for dyser.

Nye glødeplugger.

Ny dieseltrykk regulator + o-ring + pakning og rengjort filter.

Nye o-ringer i fuel kjøler.

Ny vannpumpe.

Ny pakning på oljekjøler.

Skiftet til Evans waterless coolant.

Skiftet sikringsboks på innerskjermen ved batteriet.

Nytt batteri, Biltema AGM 95 Ah.

Nytt dieselfilter.

Ny air bleed valve i dieselfilter brakett. (Selve brakett er ikke skiftet).

Ny veivaksel sensor.

Ny termostat.

Nytt oljefilter.

Nytt rotorfilter.

Ny motorolje, Mobil 1,  0-W30 fuel economy Acea A1/B1.

Ny startmotor.

Dieseltank tatt ut og rengjort innvendig.

Ny dieselpumpe i tank.

Trykktestet alle dieselrør inn/ut av tank og til/fra motor.

 

Hvorfor vil den ikke starte??????

 

Techno Classic på Liertoppen loppa meg for 20.000,- uten å klare å finne feilen.

De har testet at alt elektronisk er helt i orden og begge nøkler virker som de skal.

De skiftet også trykkregulator og prøvde masse forskjellige sensorer og hjerner på bilen uten at det gjorde noen forskjell.

 

Det eneste jeg har igjen å prøve nå, må være å skifte dieselfilter brakett og vannsensor på filteret. Alt annet er jo skiftet og testet på annen bil.

Rolf (Lafterolf) har hjulpet meg masse underveis samtidig som jeg skiftet en og en del for å prøve starting.

Hver gang en del ble skiftet så tenner den nesten mer og mer, men vil ikke starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg ventet på deler fra England så ble bilen fullstendig rensket for rust i alle krinker og kroker.

Tanken var også ute og jeg fikk fjernet rust derfra også.

Det ble sveist et lite hull på hver side bak bakhjul på ramma. (Tydelig at drenering i bøyen der bak i ramma ikke gjorde jobben sin).

Flere strøk med owatrol både innvendig og utvendig på ramme og under karosseri.

Tectyl behandlet hele bilen.

 

Aksler ble owatrol behandlet og satt på nye bremseskiver og bremseklosser rundt hele.

Rust flekker på taket og dørstolper ble punkt sandblåst og ble behandlet med 2 strøk rustfjerner, 1 strøk owatrol og 2 strøk owatrol+bengalakk blanding.

Taktrekket ble tatt ned og lekkasjer fra soltakene ble utbedret og forsterket.

 

Bilen fremstår som rustfri og mangler bare å få start før EU-kontroll.

 

Noen guruer der ute som kan komme med innspill på videre feilsøking?

Km stand: 285180 km.

Endret av tiopet
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om @lafterolf har vært innblandet så tror jeg ikke at jeg har noen fornuftige tips å komme med i alle fall. :D

 

Men du vet at diesel kommer frem til dysene og inn i sylindrene?

 

Om register er i vater og motoren får luft og drivstoff, så skal jo liksom en dieselmotor svive... ¤klør seg i hodet¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo høres ut som en timing feil, du har jo skiftet topp pakning. Så feilen må nesten ligge der.

Ingenting starter om ventilene ikke er stengt når de skal være det.

 

Tipset blir å gå tilbake til topp pakningsbytte å se på hva som ble gjort der.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer  på det ja, kommer det noe som helst inn i sylindrene??

Kam går jo rundt og ser at alt beveger seg.

 

Oksygen + drivstoff + varme = bang, men den siste får jeg ikke så noe mangler ja.

 

1 minutt siden, Brage skrev:

Kan jo høres ut som en timing feil, du har jo skiftet topp pakning. Så feilen må nesten ligge der.

Ingenting starter om ventilene ikke er stengt når de skal være det.

 

Tipset blir å gå tilbake til topp pakningsbytte å se på hva som ble gjort der.

 

Mvh Brage 

Techno Classic på Liertoppen har dobbeltsjekket at alt sto rett de også.

For Rolf og jeg har diskutert timingfeil flere ganger, men finner ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen som helst mulighet til å få timing verktøyet i sine spor mens den er 180 grader feil???

Tenker da på kam pin og veiv låse pinner.

 

Eller kan kam være så nedslitt at den bare later som den åpner noe?

Noen som har mål på kam, så kan jeg prøve med skyvelære og se om den er utslitt. Kan ikke se noen spor på bildene jeg tok.

La merke til at det er 2 merker på kam på forskjellige sider. Jeg la kam slik som beskrevet i Haynes manual.

"The mark on the camshaft sprocket must align between the bronze colored links on the chain"

Men det står også at "Bronze pre EU3 models and Blue post EU3 models".

Min har 2 bronse ledd den står ved nå, men den har også 1 blå ledd. Hva er den blå til? Kan feilen være her???

ser av vin nummer at den er produsert november 2002.

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tiopet skrev:

For Rolf og jeg har diskutert timingfeil flere ganger, men finner ikke noe galt.

 

Sett Dere ned igjen med en kasse øl og diskuter det på nytt, om ikke annet så får Dere en hyggelig kveld.

Ja man kan klare å sette slikt feil, men som oftest bare med en tann pga forskjellen mellom ny og gammel reim, 180 grader feil er ikke sannsynlig siden det nok er veiv sensoren som gir tennings signal.

Det normale er jo at låseverktøyet låser med cylinder nr 1 på TDC Compression stroke.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har prøvd det meste. Mange her med mer erfaring enn meg men holder en knapp på timingen og også å få bekreftet at det kommer fram diesel.

Er kanskje ikke like enkelt å teste innsprøytningen på en td5 dessverre men du burde vel kunne sjekke om det har vært diesel i sylindrene på noe vis.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Spørsmålet er hvordan den stoppet.

Gå tilbake til start.

 

Den er vanskelig å svare på.

Tidligere eier sa den bare stoppet under kjøring, trillet inn til siden. Prøvde å starte igjen og ikke noe skjer.

Han feilsøkte litt, uten å skifte noen deler. Startmotor brant opp til slutt etter alle startforsøk.

Da kjøpte jeg den.

1 time siden, arez skrev:

Starter den med gass?

Justert inn injektorer?

 

Den starter ikke med gass heller. Verken inn før turbo eller direkte i manifold ved MAP sensor hullet.

Når jeg tok av toppen så var det vått i alle sylindre, etter startforsøkene.

 

Injektorer er kodet inn med Hawkeye.

Justert inn etter Haynes bok, skrudd helt til de bunner og en turn tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, tnj skrev:

Kan det være startsperre som krangler?  Bør jo gi melding i varsellampe, men...

Eller cut-off switch på torpedoveggen?

Alt elektronisk er sjekket hos Techno Classic, alt er i orden.

Så da sitter jeg igjen med noe mekanisk. Det vil si timing, eller kam eller diesel tilførsel.

Har derfor tatt ned tank og rengjort den (Var noe seig guffe i bunn og mye grums/slimete greier.

Demonterte pumpene og rengjorde filter inni der.

Ny pumpe igjen og tank montert.

Da må neste være å se på kam. Den har ovale hull, kan det være noe der?

 

3 minutter siden, arez skrev:

Da du får inn luft og drivstoff/gass uten at den starter må det mangle kompresjon på ett eller annet vis.

 

Får den inn luft eller drivstoff på feil tidspunkt så vil den jo ikke starte heller.

Må sjekke kompresjon. Motor er tung å sveive for hånd med skralle og man kjenner komp. motstand mens jeg sveiver.

På starter så går den med 450 rpm, så da får den signal om at diesel kan slippes inn.

Har ikke utstyr for å sjekke komp på diesel, bare til bensin. Hvis ikke den kan modifiseres til å passe i glødeplugg hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gautes skrev:

All den tid den ikke vil gå på god startgass mistenker jeg timingfeil / kompresjon.

Jeg satte den sammen igjen slik den sto da jeg fikk den. Kan tidligere eier ha rotet med timing og fått den en tann feil noe sted.

Techno Classic fant ikke noe feil på tenning.

Kam tannhjulet har ovale hull. Er det nok justering der til å få den en tann feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at den bare døde og at den oppfører seg likt nå. De gangene jeg kom borti låseknappen på nøkkelen mens jeg startet bilen og startsperra kom på så hørtes det også ut som motoren var på nippet til å starte men den gjorde jo ikke det. 

 

Techno Classic har sikkert sjekket det men kanskje like greit å koble seg forbi cut-off switchen på torpedon og fått start sperren deaktivert i ECU.

 

Vil ett hakk på registrer få motor til ikke å starte, eller bare gå dårlig?? Bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tiopet skrev:

"The mark on the camshaft sprocket must align between the bronze colored links on the chain"

Men det står også at "Bronze pre EU3 models and Blue post EU3 models".

Min har 2 bronse ledd den står ved nå, men den har også 1 blå ledd. Hva er den blå til? Kan feilen være her???

 

Er det ikke slik at Camshaft tannhjulets merke skal være mellom de to farga linkene i kjedet, samtidig som det siste kjedemerket skal være på merket på veiva sitt tannhjul.

Når veiva er plassert med TDC på cylinder 1.

 

Måten du spør på i sitatet over tyder veldig på at noe er gjort galt her.

Gjør du dette riktig starter nok motoren.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du brukte rett tykkelse på topp pakning. Er vel 3 å velge mellom. Da jeg byttet topp brukte jeg pakning med samme antall hull som den jeg fjærneþ. Det gikk bra

 

Før du tok av toppen, roterte du motoren slik at du kom til tdc og fikk inn pinnen i bellhousing?

Når du løsnet tannhjulet til kam, ble den liggende på strammeren, og var da de fargede leddene på hver side av merket?

 

For da burde det være lett når du monterer sammen. Sett på tannhjul hvor merket fremdeles er mellom fargede ledd. Skru til med fingrene så du får justert og pinnen kommer på plass. Stram skruer.

 

Mulig du bør ta av nede for å se om det har flyttet seg der. Bytte boltene til oljepumpe samtidig. 

 

Plutselig død av td5 er  ofte i sammenheng med cps sensor eller ledningene til den sensoren. Jeg har begynt å bytte en del ledninger i motorrommet da isoleringen begynner å bli sprø, brudd inne i ledninger og skamfiling mellom ledninger eller gods.

 

Lykke til

 

Leif Ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gautes skrev:

All den tid den ikke vil gå på god startgass mistenker jeg timingfeil / kompresjon.

 

Logikken i dette er at da har man gått forbi alt som har med dieseltilførsel å gjøre og kun har mekanisk kompresjon og ventiltider å forholde seg til.

Startremediet bør tilføres nærmest mulig innsuget i toppen for best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg byttet dysetettinger på min så fikk vi ikke start på den. Kjørte lufteprosedyre mange ganger. Til slutt konkluderte vi med at den ikke fikk diesel, og tok av starten på returslangen (var noe klipsgreier på skangen der mener jeg). Prøvde så å starte med denne av og etter litt så fosset det diesel. Da var det bare å plugge tilbake, kjøre lufterutine og starte opp. 

Mens jeg skrev dette ble jeg brått usikker på om det var retur eller inn vi tok av, men logikken sier at det var retur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎10‎.‎2018 den 13.35, motom skrev:

Litt rart at den bare døde og at den oppfører seg likt nå. De gangene jeg kom borti låseknappen på nøkkelen mens jeg startet bilen og startsperra kom på så hørtes det også ut som motoren var på nippet til å starte men den gjorde jo ikke det. 

 

Techno Classic har sikkert sjekket det men kanskje like greit å koble seg forbi cut-off switchen på torpedon og fått start sperren deaktivert i ECU.

 

Vil ett hakk på registrer få motor til ikke å starte, eller bare gå dårlig?? Bare lurer

Cut-off bryter er i orden, har prøvd en annen fra bil som virker.

Noen sier at motor ikke vil starte ett hakk ute av stilling, mens andre sier den vil gå veldig dårlig og være vanskelig å starte. Det kan være forskjell fra motortype til motortype mener jeg, så noen andre med erfaring fra TD5 ute av stilling kan kanskje svare sikkert på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎10‎.‎2018 den 15.16, Brage skrev:

 

Er det ikke slik at Camshaft tannhjulets merke skal være mellom de to farga linkene i kjedet, samtidig som det siste kjedemerket skal være på merket på veiva sitt tannhjul.

Når veiva er plassert med TDC på cylinder 1.

 

Måten du spør på i sitatet over tyder veldig på at noe er gjort galt her.

Gjør du dette riktig starter nok motoren.

 

Mvh Brage

 

 

Kam merket er mellom de bronse fargede linkene ja. Det neste kjedemerket var bare en enkelt blå lenke (Kanskje det er veiv merket som du sier).

Jeg åpner opp igjen og sjekker alt igjen, bare for å ha gjort det.

 

Nå leker vi med tanken om 180 grader feil et sted.

Kan det ha skjedd at veiv er 180 grader feil når kam er på rett sted i henhold til kjede linker? Er det fysisk mulig å få til.

Jeg vet at ventiler ikke tar borti stempel i disse stillinger. Altså at kompresjonsslaget er utblåsingslaget og da gir cranck position sensor feil signal til innsprøytning, som igjen sier at den skal stenge av alt og ikke tenne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...