Gå til innhold

CB radio for idiot


Anbefalte innlegg

1.  Jeg er heeelt på imbesille nivå når det gjelder CB radio.

 

2. Er denne noe tess eller elektroavfall..?

 

3. Kan noen voksne fortelle meg hva jeg må gjøre for å komme på nett?

 

Fornuftige- eller ikke, alle svar vil fremme min CB kunnskap fra nivå 0..

 

Helge

E2236D4C-5F6A-4B94-A56D-058E4CC815FC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smokey and the Bandit er en fin kultfilm.

 

Jeg kan litt om CB og ser at den du har er en av de velutstyrte.

Klarer ikke å lese fullt modellnavn så jeg kan se om det er den gamle typen som går på AM eller nye på FM-båndet.

AM-båndet er ikke i bruk for CB lenger.

Men du trenger en antenne i tillegg og så må den kalibreres. Enkel sak stort sett.

Husk å ikke prøve radioen ved å trykke inn sendeknappen uten å ha antenne til koblet.

Da ryker det visstnok ofte noen deler inni radioen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danita 640 du har.

 

Brukermanual HER

IKKE forsøk radioen uten tilkoblet antenne. Da ødelegger du sender utgangen.

 

@gautes kom meg i forkjøpet.

 

For å komme i gang trenger du 12V forsyning fra bilen eller fra en 12V DC strømforsyning tilkoblet 230V og en antenne beregnet for 27MHz.

Holund har NLRK rabattavtale med, så det kan være ett greit sted å starte.

Om du skal ha antennen på taket av en Defender eller seriebil er ikke magnetfot antenne å anbefale. Den får ikke feste uten at du gjør en del forarbeid.

 

Når du har fått dette på plass bør du få "tunet" antennen til din radio. Dette gjøres med SWR meter og justering av lengden på antennen.

Ikke sikkert den MÅ justeres, men det bør ihvertfall sjekkes at det er noen lunde samme signal ut på kanal 1 og 40.

 

Still opp på ett treff med radioen og spør om noen har mulighet til å hjelpe deg om du ikke får det til.

 

Nå er jeg ganske så grønn på dette selv, men det er dette jeg har lest meg til.

Endret av Jarle F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, dolomite skrev:

Takker for hjelp til alle.  Vet ikke helt om den virker, og det kan jeg ikke finne ut før jeg får en antenne, eller..?

 

Korrekt. Stort sett består sånne antikviteter av en haug dårlige loddepunkter og uttørkede kondensatorer, så de virker ofte ikke plagsomt lenge om du  putter den i en bil som rister og skumper litt.

Du får en ny radio og antenne fra en drøy 500 lapp og oppover, så ikke slit for mye med den gamle antikviteten.

Misforstå meg rett, jeg LIKER ting som er laget for å vare 5 generasjoner og er prinsippielt motstander av å kaste ting bare fordi det fins noe mer fancy, nyere og finere, men akkurat gamle radioer har jeg litt dårlige erfaringer med. Tilogmed gode, ærværdige gamle Zodiac, med hammerslagslakkerte  solide stålkabinetter, har lett for begynne fuske etter 20-30+ års tid. har prøvd å lodde opp etpar sånne, med litt sådär resultat.  Enden på visa har dessverre blitt elektronikkcontaineren på elkjøp..... antagelig pga dårlige kondensatorer eller noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru gjerne fast en antenne i taket, jording via bilens karrosseri, såkalt "jordplan" fungerer som antenneforsterker.

Pass på å sjekke om du skal ut i det store utland om boksen faktisk er tillatt, det er de faktisk ikke over alt...

Ser ut til at du og kan plugge i en høyttaler, da helst en vanntett en, som du monterer i motorrommet så du kan si fra til løken i bilen foran deg at tåkebaklyset hans er skikkelig irriterende.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tnj skrev:

.... så du kan si fra til løken i bilen foran deg at tåkebaklyset hans er skikkelig irriterende.

 

 

Eller at han er totalt mørklagt bak.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...