Gå til innhold

EGR -klappventil/sommerfuglventil


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Hei. 

Håper på litt svar fra kloke hoder her inne av blending av EGR og den klappventilen/sommerfuglventilen øverst på innsuget (2009 modell). 

 

Skal denne  (sommerfuglventilen) fjernes når EGR ventiler blendes av? Vet at dette ikke blei gjort på min, og nå (etter en service) kaster den ut «engine system fault» uten motrolampe ved ujevne mellomrom, og går i nødmodus. Ordner seg med en omstart. jeg bare lurer på om ikke den sommerfuglventilen klapper sammen og struper lufttilgangen innimellom. 

 

Er den vanskelig å skru ut selv, forresten?

 

Takk for evt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trondshj; Bilen blei programert om hvor EGR blei sletta fra oppsettet. Den tanken med at det kanskje har blitt resat på service slo meg også først - men de hadde visst nok ikke gjort noe med software. Kan man sjekke når bilen sist blei oppdatert tro?

 

Kaarejohan; Er det vanlig å ta ut innmaten i DPF? Blir ikke bilen brått ulovelig da med tanke på partikkelutslipp? og, om det er vanlig er dete noe man gjør sjøl?

 

Den sommerfuglen tror jeg blir det første jeg må prøve å bli kvitt. Takk for tips om fremgangsmåte Jorgenht.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke dumt å ta en diagnose heller. Da får du jo noen hint som hva bilen mener er galt. Kan jo være at noe faktisk er galt, og/eller at noen faktisk har resatt noe på service som de ikke hadde helt kontroll på. :)

 

Hvor var det service ble utført forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondshj; Sandmo Bil i Drammen hadde den inne nå sist. De virker jo svært kompentente der borte så er vel egentlig ganske sikker på at de ikke har tilbakesatt software etter man sa at bilen hadden fått EGR blendet. Bleninga blei gjort på Fauske i Sommer av Automester der oppe. De oppgraderte også software og bilen gikk jo som ei kule etterpå frem til servicei Drammen.

 

Sandmo tok en diagnose, hvor de fikk opp en P0101 luftmengdemåler eller feil med spenning til noe luftmåling. Den tror jeg henger igjen fra i sommer da jeg nappa ut lauftmengdemåleren med en gang EGR hadde tetta seg (Jeg trodde det var den som hadde konka og nappa den ut for å teste uten). Tror jeg skal starte med å fjerne den sommerfuglen i alle fall og se om jeg får feilmeldingen igjen uten den :)

 

Takker for svar så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 08 som har blendet EGR ventiler , og tatt bort "Sommerfuggel" ventilen måtte jeg også ta av kontaktene på selve egr ventilene etter at de ble programmert bort. Fungert prikkfritt etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor finner jeg kontaktene? er det kontakter på de??

På 21.10.2018 den 17.48, disco3 skrev:

På min 08 som har blendet EGR ventiler , og tatt bort "Sommerfuggel" ventilen måtte jeg også ta av kontaktene på selve egr ventilene etter at de ble programmert bort. Fungert prikkfritt etter dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Glue skrev:

hvor finner jeg kontaktene? er det kontakter på de??

 

https://www.google.no/search?q=land+rover+discovery+3+egr+valve&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiapMm76ZzeAhWJ3SwKHTbvA10Q_AUIDigB&biw=1368&bih=795#imgrc=Exv4uikjvS1-rM:

Grå kontakt som du ser i enden på EGR ventil. Sitter en på hver side av motor. Godt synlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har problemer med EGR vetil på sin discovery 3 2008 modell, samme som min. Han har også DPF og lurer på om det bare å kutte vekk driten og sette inn et rakt rør, samtidig som EGR blankes. Jeg har advart mot at slikt ikke er anbefalt og man bør heller sette inn nye EGR ventiler, men tenkte jeg skulle høre her på forumet...

 

Hva bør man gjøre?

Bytte EGR til nye, gjentaes etter behov.

Blanke EGR og installere patch for å slette feilmelding.

Blanke EGR og fjærne DPF, installere patch for å slette feilmelding.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinde EGR er det vel en enighet om rundt om.  Da med en software oppdatering på biler som er fra og med 08/09. 

 

Det med DPF aner jeg ikke noe om.  Min bil går som et uvær uten EGR - eller bedre. men får den mystiske Engine system failure før motoren er varm med ujevne mellomrom. Forsvinner etter omstart. Kanskje DPF er synderen hos meg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

fikk på nytt den mystiske Engine system failure i dag. Tok mot til meg og nappa ut de to store grå kontaktene på hver side av EGR røra.  Oi shit.  Litt fortumlet nå, men bilen blei responsiv som fytti. oooog drovstoffrbruket sank vesentlig.  Drammen - Bærum med 0,57 i snitt på motorvegen. 

 

Det kan jo ikke være rett.  Kanskje jeg ødela den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke IIDtool for å sjekke. Min 09 modell har oppført seg eksemplarisk og mer kvikk på akselerasjonen når de blei plugga ut, samt forbruket gikk noe ned (enda ikke sett 9/100..)

 

Fikk sletta alle feilmeldinger i forkant - lå en inne på MAF - som i følge verkstedmannen var merkelig siden de sjeldent var plaga med disse. Jeg tenker det er EGR som lagde bøll med den klappventilen og EGR som er plugget i. Ikke fjerna den klappventilen på innsuget enda... ser dette litt an før jeg sjanser på noe der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. så når kontaktene til egr er kobla ut, egr blokkert og programmert ut av ecu så skal den ventilen ikke stenge mer - forventer jo ikke mer innsug fra egr. Kødder den mer til så skal jeg ta den ut helt - klappventilen altså. Synes det så fiklete ut, så drøyer i det lengste hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at dere _kan_ få problemer på PKK om det er synlige endringer på avgassystemet. Så om man er uheldig og får en veldig ivrig kontrollør så kan det bli en toerfeil. Og løse ledninger kan jo gjøre en ivrig kontrollør litt nysgjerrig. 

 

Når det er sagt, så får man jo vurdere eget kjøremønster og hvor lenge orginal EGR satt på før man fikk problemer. Om man har en bil som har gått 250.000 før den fikk problemer, så får man neppe det problemet igjen i løpet av bilens levetid om man fikser det etter boka. :)

 

Skal også sies at vi blendet EGR på Freelanderen (som skal på PKK veldig snart). Der gikk forbruket noe ned, og det ble mer krefter på lave turtall. 

 

Endret av trondshj
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...