Bjørn_C Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Hei. Håper på litt svar fra kloke hoder her inne av blending av EGR og den klappventilen/sommerfuglventilen øverst på innsuget (2009 modell). Skal denne (sommerfuglventilen) fjernes når EGR ventiler blendes av? Vet at dette ikke blei gjort på min, og nå (etter en service) kaster den ut «engine system fault» uten motrolampe ved ujevne mellomrom, og går i nødmodus. Ordner seg med en omstart. jeg bare lurer på om ikke den sommerfuglventilen klapper sammen og struper lufttilgangen innimellom. Er den vanskelig å skru ut selv, forresten? Takk for evt svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Jeg fjernet denne og satte stangen den står på tilbake når jeg blendet av ventilene på min. Ikke vanskelig i det hele tatt, oppskrift finner du på Bells Autoservice sine sider. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 Med 2009 modell, har du tatt bort innmat i DPF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 På 2007-modeller og senere så må man jo programmere litt når EGR blir blendet. Har dette blitt gjort på din? Og er det mulig at noen har oppgradert softwaren på bilen din i løpet av servicen og kanskje fjernet denne programmeringen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2018 Trondshj; Bilen blei programert om hvor EGR blei sletta fra oppsettet. Den tanken med at det kanskje har blitt resat på service slo meg også først - men de hadde visst nok ikke gjort noe med software. Kan man sjekke når bilen sist blei oppdatert tro? Kaarejohan; Er det vanlig å ta ut innmaten i DPF? Blir ikke bilen brått ulovelig da med tanke på partikkelutslipp? og, om det er vanlig er dete noe man gjør sjøl? Den sommerfuglen tror jeg blir det første jeg må prøve å bli kvitt. Takk for tips om fremgangsmåte Jorgenht. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Sikkert ikke dumt å ta en diagnose heller. Da får du jo noen hint som hva bilen mener er galt. Kan jo være at noe faktisk er galt, og/eller at noen faktisk har resatt noe på service som de ikke hadde helt kontroll på. Hvor var det service ble utført forresten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 18. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2018 Trondshj; Sandmo Bil i Drammen hadde den inne nå sist. De virker jo svært kompentente der borte så er vel egentlig ganske sikker på at de ikke har tilbakesatt software etter man sa at bilen hadden fått EGR blendet. Bleninga blei gjort på Fauske i Sommer av Automester der oppe. De oppgraderte også software og bilen gikk jo som ei kule etterpå frem til servicei Drammen. Sandmo tok en diagnose, hvor de fikk opp en P0101 luftmengdemåler eller feil med spenning til noe luftmåling. Den tror jeg henger igjen fra i sommer da jeg nappa ut lauftmengdemåleren med en gang EGR hadde tetta seg (Jeg trodde det var den som hadde konka og nappa den ut for å teste uten). Tror jeg skal starte med å fjerne den sommerfuglen i alle fall og se om jeg får feilmeldingen igjen uten den Takker for svar så langt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 18. oktober 2018 Del Skrevet 18. oktober 2018 Jeg trodde ikke man kunne fjerne EGR uten å fjerne DPF. Har hørt at EGR brukes i regenereringsprosessen. Jeg har problemer med min 08 modell med DPF så lurer på å ta bort selv men har ikke nødvendig verktøy eller kompetanse for å gjøre dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 21. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2018 Kaarejohan; det må jeg få sjekka ut om blending av egr bare er halve jobben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
disco3 Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 På min 08 som har blendet EGR ventiler , og tatt bort "Sommerfuggel" ventilen måtte jeg også ta av kontaktene på selve egr ventilene etter at de ble programmert bort. Fungert prikkfritt etter dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2018 hvor finner jeg kontaktene? er det kontakter på de?? På 21.10.2018 den 17.48, disco3 skrev: På min 08 som har blendet EGR ventiler , og tatt bort "Sommerfuggel" ventilen måtte jeg også ta av kontaktene på selve egr ventilene etter at de ble programmert bort. Fungert prikkfritt etter dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
disco3 Skrevet 23. oktober 2018 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, Glue skrev: hvor finner jeg kontaktene? er det kontakter på de?? https://www.google.no/search?q=land+rover+discovery+3+egr+valve&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiapMm76ZzeAhWJ3SwKHTbvA10Q_AUIDigB&biw=1368&bih=795#imgrc=Exv4uikjvS1-rM: Grå kontakt som du ser i enden på EGR ventil. Sitter en på hver side av motor. Godt synlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 25. oktober 2018 Del Skrevet 25. oktober 2018 @disco3: Du har tatt bort EGR og ikke tatt bort DPF? Har du fått noe problem med dieselpartikkelfilter i etterkant? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2018 @disco3 Knall. Da skal jeg se om de fortsatt er kobla på i min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
disco3 Skrevet 29. oktober 2018 Del Skrevet 29. oktober 2018 Ingen problemer med DPF etterpå nei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 30. oktober 2018 Del Skrevet 30. oktober 2018 En jeg kjenner har problemer med EGR vetil på sin discovery 3 2008 modell, samme som min. Han har også DPF og lurer på om det bare å kutte vekk driten og sette inn et rakt rør, samtidig som EGR blankes. Jeg har advart mot at slikt ikke er anbefalt og man bør heller sette inn nye EGR ventiler, men tenkte jeg skulle høre her på forumet... Hva bør man gjøre? Bytte EGR til nye, gjentaes etter behov. Blanke EGR og installere patch for å slette feilmelding. Blanke EGR og fjærne DPF, installere patch for å slette feilmelding. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 2. november 2018 Forfatter Del Skrevet 2. november 2018 Blinde EGR er det vel en enighet om rundt om. Da med en software oppdatering på biler som er fra og med 08/09. Det med DPF aner jeg ikke noe om. Min bil går som et uvær uten EGR - eller bedre. men får den mystiske Engine system failure før motoren er varm med ujevne mellomrom. Forsvinner etter omstart. Kanskje DPF er synderen hos meg også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 fikk på nytt den mystiske Engine system failure i dag. Tok mot til meg og nappa ut de to store grå kontaktene på hver side av EGR røra. Oi shit. Litt fortumlet nå, men bilen blei responsiv som fytti. oooog drovstoffrbruket sank vesentlig. Drammen - Bærum med 0,57 i snitt på motorvegen. Det kan jo ikke være rett. Kanskje jeg ødela den.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 Puster ut - stabiliserte seg på 8.2/100 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Jeg forsøkte for gøy å dra ut pluggene på egr ventilene i helga. Har MY06 og blendet dem med et sånt BAS KIT. Med IIDTOOL fikk jeg feilmeldinger på EGR etter å ha dratt av kontaktene. Får du dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 15. november 2018 Forfatter Del Skrevet 15. november 2018 Har ikke IIDtool for å sjekke. Min 09 modell har oppført seg eksemplarisk og mer kvikk på akselerasjonen når de blei plugga ut, samt forbruket gikk noe ned (enda ikke sett 9/100..) Fikk sletta alle feilmeldinger i forkant - lå en inne på MAF - som i følge verkstedmannen var merkelig siden de sjeldent var plaga med disse. Jeg tenker det er EGR som lagde bøll med den klappventilen og EGR som er plugget i. Ikke fjerna den klappventilen på innsuget enda... ser dette litt an før jeg sjanser på noe der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Tanken med klappventilen er jo at dersom motor forventer luft fra egr stenger den klappventilen. Om da egr er blanket ut blir det for lite luft til motor. Når man ta ut klappventilen får motor alltid nok luft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 15. november 2018 Forfatter Del Skrevet 15. november 2018 ja. så når kontaktene til egr er kobla ut, egr blokkert og programmert ut av ecu så skal den ventilen ikke stenge mer - forventer jo ikke mer innsug fra egr. Kødder den mer til så skal jeg ta den ut helt - klappventilen altså. Synes det så fiklete ut, så drøyer i det lengste hahaha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. november 2018 Del Skrevet 19. november 2018 (endret) Merk at dere _kan_ få problemer på PKK om det er synlige endringer på avgassystemet. Så om man er uheldig og får en veldig ivrig kontrollør så kan det bli en toerfeil. Og løse ledninger kan jo gjøre en ivrig kontrollør litt nysgjerrig. Når det er sagt, så får man jo vurdere eget kjøremønster og hvor lenge orginal EGR satt på før man fikk problemer. Om man har en bil som har gått 250.000 før den fikk problemer, så får man neppe det problemet igjen i løpet av bilens levetid om man fikser det etter boka. Skal også sies at vi blendet EGR på Freelanderen (som skal på PKK veldig snart). Der gikk forbruket noe ned, og det ble mer krefter på lave turtall. Endret 19. november 2018 av trondshj Skrivefeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.