Gå til innhold

1997 P38 4,6 Er det luftmassemåleren, igjen?


mr.Olsen

Anbefalte innlegg

Holder på med en passe stor ovehaling av P38'en for å få godkjent 2 nye år på veien.

Bilen har gått rett over 290.000km nå, så det er jo litt av hvert å ta tak i, men det er bare koselig å skru Range Rover.

 

Jeg sliter med å få bilen til å starte og gå skikkelig på tomgang, er veldig tungstartet og holder dårlig tomgang.

Det er jo ikke første gang dette skjer på de 8 årene jeg har hatt bilen :-)

 

Byttet LMM for 4 år siden og den har vært ok til nå, så jeg tenkte det var LMM igjen, bestilte ny og skiftet, men den er bare marginalt lettere å starte, stopper fortsatt tidvis på tomgang.

Har retsatt adaptive verdier i ECU etter bytte. Jeg begynner å mistenke at de uorigniale LMM'ene er av dårlig kvalitet, at de ikke funker når de er nye en gang.

De originale SAGEM sensorene koster skjorta, sikkert fordi det er restlager etter originalproduksjon eller noe.

 

Har sjekket, plugger, pluggledninger, veivaksel sensor, bensinfilter, tps, stepper motor og EVAPS ventilen.

EVAPS ventilen var gåen, så den byttet jeg, fant en VAG ventil med samme plugg.

 

Det er først når jeg kobler ut LMM at den starter tålelig bra, etter det jeg har skjønt så forstår ECU'en det og kjører på noen forhåndslagrede verdier.

Så da er jeg fristet til å konkludere med at det nok en gang er LMM'en, er det mulig?

 

Hvor kan jeg få tak i en LMM som er litt mer pålitelig? Ser noen selger Lucas til en ok pris.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du muligens har konklusjonen selv. Hvis du drar av LMM på en hvilken som helst bil vil den gå på forhåndsprogrammerte verdier. Har du en dårlig LMM vil bilen gå bedre, dog ikke optimalt. Det er vel også sånn at original ofte er best når det gjelder LMM. Det gjelder vel ikke bare LR produkter, men også andre biler. Er vel noen andre her inne som også har byttet LMM og endte til slutt opp med original Bosch etter å ha prøvd uoriginalt, mener jeg leste en eller annen tråd om det.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...