Gå til innhold

Reparere karbondeksel


AreM

Anbefalte innlegg

Jeg har et karbondeksel/cover som er sprukket. Kan det repareres, og i tilfelle hvordan? Det viktigste er at det blir tett og funksjonelt, så utseende kommer i annen rekke. Men om det kan få tilbake sin opprinnelige glans og skjønnhet er jo det flott. Så jeg lurer på om det finnes steder kan kan kjøpe de nødvendige ingredienser for en slik fiks, og om det i det hele tatt er mulig å gjøre sånt selv? Eller finnes det verksteder som gjør slikt? 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbon fiber duk: https://www.biltema.no/bat/batpleie/kompositter/karbonfibervev-2000041548

+

Epoksy lim: https://www.biltema.no/bat/batpleie/epoxy/lamineringsepoksy-2000020523

=

CFRP Carbon Fibre Reinforced Plastic

 

Med dette kan du gjøre en Carbonfiber reparasjon, Når du har kuttet, slipt , klippet og limt. Kan du slipe overflaten og pensle med klar epoksy og/ eller klarlakk. Da får du frem den fine carbonfiber Looken. 

Nå er jo dette ett eget fag, så det er ikke så kjempelett.

Ett godt tips er å legge duken i mellom to lag med gjennomsiktig plast, og mette den med limet inne imellom plastikken, da kan du etterpå bare klippe til den ferdig mettete carbon duken til dine ønskede reparasjons biter og så legge de på arbeids stykket. ( Det er omtrent slik det foregår i starten av en " wet layup" hos proffene )

 

Ps: Husk å rive av plastikken på begge sider, det er det mange som har glemt, også hos proffene-_- 

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg forkortet litt;)

Du legger en plast side på ett bord, har på litt av limet, så legger du ut carbon duken,  fyller så resten av limet  over og legger ned den andre plastikken. Deretter drar du ut limet med en myk sparkel slik at det presses godt inn i duken til den er helt mettet.

 

Var det bedre? Det heter seg at du skal ha cirka like mye lim som duk i vektenhet. men vil anbefale å bruke litt mere.

Du utfører dette ca slik.

Sprekken din skrå sliper / faser du ned fra alle kanter, med ca 6-12mm med taper for hvert lag med carbon du går gjennom. Når det er ferdig med slipingen, metter du området med litt epoksy lim.

Så tegner og klipper du avlange reparasjons biter av den mettete duken din, med plastikken på  med 6-12 mm overlapp for hvert lag med carbon. Slik at de passer ned i ut-slipningen din. Når du legger ned disse, må du som sagt huske å dra av plastikken på begge sider.  til sist legger du ett siste lag som er 6-12 mm større alle veier en området du har slip ut.

Da når dette er ferdig herdet kan du finslipe på det øverste laget for å få det pent og gjerne over pensle med epoksy/ og eller klarlakk.

Da vil du ha en fin rep. utført omtrent så nært en proffjobb som du kan komme, uten utstyr for slikt.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd meg på karbonfiber men beskrivelsen til Brage er veldig lik den jeg har brukt på glassfiberdeler.

Da rufser jeg opp kantene og evt. baksiden på gammel del godt slik at jeg får frem trådene og får god heft.

En bit vevet matte på baksiden av sprekken og litt ut på sidene gir enda mer styrke på reparasjonen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...