Gå til innhold

Betraktninger om veltebur. Hvem, hvilket, hvordan?


atau

Anbefalte innlegg

Hei alle, gode folkens.

 

Jeg har lest alt jeg fant på dette forumet om veltebur, som egentlig koker ned til at vi kan glemme å få dem godkjent i Norge. Argumentene som brukes oftes, i tillegg til manglende typegodkjenning fra LR, er 1) at biltilsynet er redd vi skaller oss i hjel mot noen stålrør; og 2) at veltebur endrer bilens deformasjonsegenskaper (hvilket er tidenes største selvfølgelighet og tidenes største tull, for det å endre bilens deformasjonsegenskaper for det bedre er jo nettopp poenget med veltebur).

 

Jeg har nå mer enn nok bilder av pannekake-flate Defendere på taket, i min mobil. Det engster meg at min lidenskap for Defender kan koste kona hodet, bokstavelig talt. Jeg er kommet dit hen at jeg enten gjør min kjære Def tryggere, eller går over til annen bil (trolig en Discovery 3..). Helst det første.

 

Jeg vurderer derfor å prøve et 4-pkt eksternt veltebur (http://www.safetydevices.com/expedition/products/roll-cage/Land+Rover+Defender+110+Puma-2007-2015-5-door-Station+Wagon/270/1937/), bilder nedenfor. Nå kommer det kanskje kommentarer om at det buret gir langt fra samme sikkerhet som et full-lengde veltebur. Men mye bedre enn uten er det vel?

 

Er det for naivt å håpe at norske kontrollører (langs veier og ved EU-kontroll) kan overtales til å se mellom fingrene ved å påpeke at man har valgt et lite, eksternt bur som ikke kommer i kontakt med hodet og i veldig liten grad endrer bilens deformasjonsegenskaper, samt vise dem noen bilder av Defendere rullet på taket? "Jeg har stor forståelse og respekt for trafikkloven og alle deres forskrifter, men se på disse bildene.. Du vedgår vel at dette lille buret gjør bilen tryggere! Vil du ha våre liv på samvittigheten dersom vi skulle kjøre utfør en litt høy grøft, eller vil du bruke skjønn og se mellom fingrene?", med andre ord. Vel, slike argumenter er vi i hvert fall vant og gode til å bruke her i Italia.. ;-)

 

Kan noen som faktisk HAR veltebur (i tillegg til alle andre, selvsagt), dele sine tanker om dette, og sine erfaringer ved kontroll?

 

Sist men ikke minst: Er en Def. 110 med et slikt veltebur mindre attraktivt på bruktmarkedet i Norge, om ikke buret er skrevet inn på kortet men hypotetisk har blitt "sett mellom fingrene" hittil?

 

Skjermbilde.JPG

Skjermbilde2.JPG

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nogenlunde samme tanken rundt dette som deg! Taket på 130n min vil legge seg nedpå panseret og kassa bak med en rundvelt. Og det som er inni blir klemt istykker! Som en følge av dette velger jeg heller å være ulydig. Min tanke er å legge velteburet ned på rock glideren med bolter som kan tas av til eu kontroll om dette ikke går gjennom. Så setter vi det heller på dagen etter.. 

Vil heller tro at en sånn cage som du nevner vil øke verdien på bilen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har et slikt halvbur originalt (såkalt black edition) som som jeg senere har byttet ut med et helt ekstern bur fra Safety Devices. Det originale er fra samme produsent. Mitt bur er TUV-godkjent om det skal bli spørsmål en gang, men ser ikke problemet. 

 

God kvalitet på burene fra Safety Devices, med ekte pulverlakkering (i motsetning til mye jalla pulverlakkering fra engelske produsenter). Du må av med en del av karosseriet for å montere buret ned på ramma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...