atau Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 (endret) Hei alle, gode folkens. Jeg har lest alt jeg fant på dette forumet om veltebur, som egentlig koker ned til at vi kan glemme å få dem godkjent i Norge. Argumentene som brukes oftes, i tillegg til manglende typegodkjenning fra LR, er 1) at biltilsynet er redd vi skaller oss i hjel mot noen stålrør; og 2) at veltebur endrer bilens deformasjonsegenskaper (hvilket er tidenes største selvfølgelighet og tidenes største tull, for det å endre bilens deformasjonsegenskaper for det bedre er jo nettopp poenget med veltebur). Jeg har nå mer enn nok bilder av pannekake-flate Defendere på taket, i min mobil. Det engster meg at min lidenskap for Defender kan koste kona hodet, bokstavelig talt. Jeg er kommet dit hen at jeg enten gjør min kjære Def tryggere, eller går over til annen bil (trolig en Discovery 3..). Helst det første. Jeg vurderer derfor å prøve et 4-pkt eksternt veltebur (http://www.safetydevices.com/expedition/products/roll-cage/Land+Rover+Defender+110+Puma-2007-2015-5-door-Station+Wagon/270/1937/), bilder nedenfor. Nå kommer det kanskje kommentarer om at det buret gir langt fra samme sikkerhet som et full-lengde veltebur. Men mye bedre enn uten er det vel? Er det for naivt å håpe at norske kontrollører (langs veier og ved EU-kontroll) kan overtales til å se mellom fingrene ved å påpeke at man har valgt et lite, eksternt bur som ikke kommer i kontakt med hodet og i veldig liten grad endrer bilens deformasjonsegenskaper, samt vise dem noen bilder av Defendere rullet på taket? "Jeg har stor forståelse og respekt for trafikkloven og alle deres forskrifter, men se på disse bildene.. Du vedgår vel at dette lille buret gjør bilen tryggere! Vil du ha våre liv på samvittigheten dersom vi skulle kjøre utfør en litt høy grøft, eller vil du bruke skjønn og se mellom fingrene?", med andre ord. Vel, slike argumenter er vi i hvert fall vant og gode til å bruke her i Italia.. ;-) Kan noen som faktisk HAR veltebur (i tillegg til alle andre, selvsagt), dele sine tanker om dette, og sine erfaringer ved kontroll? Sist men ikke minst: Er en Def. 110 med et slikt veltebur mindre attraktivt på bruktmarkedet i Norge, om ikke buret er skrevet inn på kortet men hypotetisk har blitt "sett mellom fingrene" hittil? Endret 13. oktober 2018 av atau Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakon Aune Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Har nogenlunde samme tanken rundt dette som deg! Taket på 130n min vil legge seg nedpå panseret og kassa bak med en rundvelt. Og det som er inni blir klemt istykker! Som en følge av dette velger jeg heller å være ulydig. Min tanke er å legge velteburet ned på rock glideren med bolter som kan tas av til eu kontroll om dette ikke går gjennom. Så setter vi det heller på dagen etter.. Vil heller tro at en sånn cage som du nevner vil øke verdien på bilen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Har aldri opplebd noen kommentar ved kontroll. Har heller ikke blitt kommentert ved SVV. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerer80 Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Min har et slikt halvbur originalt (såkalt black edition) som som jeg senere har byttet ut med et helt ekstern bur fra Safety Devices. Det originale er fra samme produsent. Mitt bur er TUV-godkjent om det skal bli spørsmål en gang, men ser ikke problemet. God kvalitet på burene fra Safety Devices, med ekte pulverlakkering (i motsetning til mye jalla pulverlakkering fra engelske produsenter). Du må av med en del av karosseriet for å montere buret ned på ramma. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.