Gå til innhold

Batteri i Osloområdet til range rover sport


ehrnst

Anbefalte innlegg

Torshov Bilrekvisita ( Heter nå Thansem ? ) har gode priser på batterier. Jeg hadla masse på Biltema før, men prisene er ikke spesielt gode der lengre. Siste 3-5 batterier, har blitt merkevare fra Thansem ( ? ) til lik eller lavere pris enn Biltema. De kjører mest på Värta tror jeg, og jeg har ganske gode erfaringer med spesielt Värta Silverline eller hva de nå heter. Verdt sjekke ut iaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg har ikke hatt startproblemer med dette, og har også vært på fjellet i relativt lave temperaturer, nå i fjor vinter, og da var batteriet allerede tre år gammelt.

 

Forskjellen på 800 og 920 cca vil være sånn ca 0,5 oppstarter med en RRS i -17 grader, utregnet med fingeren i været, og forbehold om hullete mattekunnskaper. :P

 

Ellers kan jo tipset til @JokerS30 være verdt å sjekke ut. 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, trondshj skrev:

Forskjellen på 800 og 920 cca vil være sånn ca 0,5 oppstarter med en RRS utregnet med fingeren i været, og forbehold om hullete mattekunnskaper. 

 

Dette er nok litt misforstått tror jeg. CCA, eller Cold-Cranc-Ampere, er battteriets evne til å avgi strøm når det er KALDT *. Jeg vil si at forskjellen mellom 800 og 920 er betydelig, så betydelig at jeg ville gått for sistnevnte om jeg var ofte i situasjoner der jeg måtte sveive igang en iskald bil, uten motorvarmer til å bistå meg

 

En gang for omtrent 100 år siden, var Amerikanske Optima, med sitt Optima 800, første batteri som kom over den "magiske " 800CCA grensa, og det med et batteri på bare 50Ah. Man fikk altså ut omtrent ALL strømmen på EN gang, men var bilen / traktoren / whatever tungstartet, fikk man som regel bare det ene forsøket......

Siden den gang har vanlige batterier blitt MYE bedre, mens Optima batterier er ikke engang det de var, så jeg ser ikke helt vitsen med å handle noe sånt idag egentlig...

 

*CCA er en forkortelse for ”cold cranking amps” og angir strømmengden i ampere (A) som batteriet avgir ved -18 °C uten å gå under en bestemt spenningsgrense, dvs. et mål på batteriets kaldstartsegenskaper

Kilde: Sønnak

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

bildeler.no (norsk bildelsenter på Lier) har batterier til ganske grei pris også.  Får gavekort der omtrent månedlig og fikk da 500,- av på batteriet.

Burde kanskje kjøpt AGM batteri men trodde ikke det var det jeg hadde... til D4 passer: Sønnak SA1000

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...