Gå til innhold

Litt dårlig eu-kontroll. Håp for denne?


freelange

Anbefalte innlegg

Hei! For et par år siden solgte jeg min kjære Freelander 1, 2000 modell 1,8 liter bensin, til en venn. Nå har den vært på ny eu-kontroll, og.. tiden har ikke akkurat vært snill med den. Men familien er (naturligvis) utrolig glad i bilen, og ønsker å fikse den. Legger ved bilde av kontroll-seddelen. Ønsker GJERNE litt hjelp til handlelisten fra island-4x4! Er det noe vits å sette i gang, eller er det bedre å kondemnere bilen, og heller kjøpe en ny? Han er relativt flink til å skru bil, så med de riktige delene får han fikset en god del selv.

Any thoughts?

 

freebie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste her burde jo være overkommelig for en motivert garasjemekaniker.

 

1.4.1 Parkeringsbremsen burde være grei å fikse. Kan hende det bare er stramming/justering som må til

1.6 ABS kan være et sliten hjullager og/eller ABS-sensor vil jeg tro. Bør nok utføres en diagnose

2.1.5 Servostyringen kan jo være litt verre uten å ha mer detaljer.

4.7.1 Skiltlys kan man få billig enten fra øya, eller fra en hogger. Eller noen her inne.

5.3.1 Nye foringer (om det er problemet) burde også være overkommelig å få byttet.

5.3.2 Støtdempere er jo en del jobb å bytte, men absolutt ikke uoverkommelig.

8.1.1 Nytt eksosanlegg burde heller ikke være rakettvitenskap å fikse

8.3.1 Kommer jo an på om dette viser til lekasjen på servoen, eller om det er en stygg lekasje et annet sted i tillegg. Er det servoen det siktes til, så vil jo en reparasjon av servoen fikse to feil. :)

 

Så jeg ville vel tatt en nærmere kikk på bilen og foretatt en vurdering derfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg har gitt råd om å la en mekaniker ta en titt for å gi endelig kjøpsliste. Kompisen kan er bedre enn gjennomsnittet til å skru på det meste, så får nok til en hel del selv (MYE mer enn meg! ;-) De bor ca på Årnes, utenfor Oslo. Noen mekaniker der å anbefale? Har hørt at det er en bra en i Lillestrøm som tar mye land rovere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Product(s)
Total
Qty.
£8.33

 
£15.00

 
£5.25

 
£58.33

 
£8.32

 
£42.50

 
£37.49

 
£24.99

 
£24.99

 
£50.00

 
£6.66

 
£27.49

 
£79.99

 
£4.99

 
£4.16

 
£49.99

 
 

Sub-Total: £448.48 
 
 

Men da mangler det fortsatt eksosrør melllom downpipe og potte og de gummidimpene til å feste eksosen med hadde de ikke. og kommer ann på hva som lekker på styringa, burde plukke bakbremsene fra hverandre og se hva som er feil, eventuelt bytte alt :D hjullager og bolt utenpå ligger på 22.5 pund pr side. selve servosnekka/styringa 2-3000 .. la inn pumpa men trekke fra alt han ikke trenger.

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse god hjelp! VERDENS BESTE FORUM!!!! Robert de Lange? Jeg heter også de Lange til etternavn. Kanskje vi er i slekt? Tipper Land Rover ligger litt i blodet uansett :D Savner min Freelander 1. Jeg var så glad i den. Disco 3 ble nødvendig med familieforøkelse, men kjærleiken dør aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.. Det er vel enda 2 de Lange på forumet, en onkel og en 3mening. De bor meg bekjent sørover, men sikkert ikke umulig, ikke at jeg vet om noen i nordnorge :D

 

trondshj:  Nei.. derfor det går ann å skru litt selv :D Nå tok jeg OEM og billigste utgaven. skal du ha orginal deler så blir det fort dyrere. men på en freelander holder det somregel lenge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, robl skrev:

Akkurat.. Det er vel enda 2 de Lange på forumet, en onkel og en 3mening. De bor meg bekjent sørover, men sikkert ikke umulig, ikke at jeg vet om noen i nordnorge :D

 

trondshj:  Nei.. derfor det går ann å skru litt selv :D Nå tok jeg OEM og billigste utgaven. skal du ha orginal deler så blir det fort dyrere. men på en freelander holder det somregel lenge. 

 

 

Hos oss varierer det hva vi kjøper, og hvor stor prisforskjellen er. Ting som er relativt lettvint å bytte blir oftest OEM. Er det derimot noe som er skikkelig plundrete og vanskelig, så blir det gjerne orginalt. Da slipper man (forhåpentligvis) å gjøre samme jobben om igjen etter relativt kort tid på grunn av at delene ikke hadde god nok kvalitet. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja.. det mest plundrete å bytte på disse er vel clutchen.  bærebruer så kan du bytte hele... eller kappe klinkboltene og bytte med skruer, for å bytte nedre ledd. skal du bytte foringer samtidig så bytt hele greia.. raskere og bærearmene er billige. eller wishbone som de heter her, til 24£ stykket. har vel listet alt som må byttes for å være sikker på at all klonking og slark er borte. ikke sikkert alt er nødvendig, det er vist ofte høyresiden som får hardere medfart enn venstre.. man kjører de vel lettere over kanter og i grøfter. 

 

Har fortsatt igjen å bytte bærearmer og foringer bak på min, og fremre eksos igjen siden den har webbing som har subbet på mellomakslinen. blush ... ikke alltid man gjør like bra jobb, men jeg har lært til neste gang håper jeg :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...