Gå til innhold

D3: steering shaft bytte


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Hei .

Noen som har byttet? Er det mye og tid krevende . Eller liten kvelds jobb? 

Blitt syk treg på rattet .og returnerer ikke til senter når man slipper rattet .

Tar sikkert den minste turbo slangen også . Tror den er i nærheten ....

DSC_0481.JPG

15392810072701211868821540215104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare fått det gjort på verksted, og de sa at normalt så løsner man nederst, også trekkes den ned.

Men du skal ikke se bort fra at du får det samme problemet som de hadde på min bil, nemlig at det var rustet børr fast, og ikke var helt greit å få det ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smøregrav, tok ca en time. 

Dro den nedover under bilen. Husk 12kant på den ene bolten. Nederste. Fjernet den ene veggen i batterikasse2 for bedre tilgang.  

Og rustløser, i kveld- om du skal bytte imorgen. Av grunnen @trondshj nevner. Jeg gav min noen kakk, så kom den løs. 

Lykke til :D

Endret av jorgenht
Rustløser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var heldig da .

Alt løsnet omtrent av seg selv . 

 

Job done .

Steike for en forskjell .

Og den gamle var jaggu tung å vri leddene på . 

 

Ny bil igjen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Hvordan gikk det med den lille slangebiten? Er ikke den litt vrien... :P

Den ble vel galant oversett ....... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How to replace a Discovery 3 lower steering shaft.pdfHow to replace a Discovery 3 lower steering shaft.pdf

16 timer siden, oggioffshore skrev:

Noen som har byttet? Er det mye og tid krevende .

 

 

Jepp, og snart en gang til. Byttet på D3en for noen år siden, og skal til med D4en i måro. Eg har ikke grav, og syntes det var veldig trangt, og tok den ut oppover. Det ser ut for at det blir enda trangere nå på D4en. Eg har brukt veldagt beskrivelse om noen andre trenger å ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok den ut nede .

Kom overraskende lett ut . Og enkel å få på plass også . 

 

Tips fra UK gutta er å la den gamle stå i olje . Så løsner den og blir like fin ....

Så eg gjør et forsøk på det . Koster så lite . 

DSC_0487.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Norwegianwood skrev:

Fin den oppskriften:lol: Jeg skulle nok hatt den når jeg byttet for noen år siden... Utelot det punktet med rattlåsen og da ble det litt krøll:wacko:

Nå ligger det vel snart en «som ny» oljedyppet shaft på Finn.no eller hva Oggi:lol:

He he . Man får vel bare ta vare på den . Er jo ikke slitt . 

Eg brukte ratt låsen . Men er man 2 stk går det greit . Den går bare inn på akslingen en vei ...ihvertfall nede ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble også godtt innsmurt med olje, og det hjalp. En stund. Men da det endelig ble byttet så var det bra med slark i selve leddet, så det var veldig behagelig å få noe nytt som var tight og fint. :)

 

Forøvrig så fikk jeg en veldig irriterende knepping i styringen på tampen. Dette var forårsaket av slark i leddet og det faktum at det var rustet fast oppover, og dermed forplantet dette seg oppover mot rattet. Ha også i bakhodet at bevegelsen oppover er den samme som skal forhindre at rattet kommer inn i kupeen ved en kollisjon, selv om litt rust neppe forhindrer det ved en smell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har den lagt i olje bad noen uker .

Og virker løs og ledig .

Så den får ligge som reserve del ...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
17 minutter siden, jorgenht skrev:

Ser den vel inn i hjulkassa? Eventuelt fra motorrommet. Lang tut på sprayboksen så når du den. Så slipper du ned i snøen :D

 

Skal godt gjøres å treffe uten å se hva man sikter på. :D

 

Men om man legger en papplate eller lignende i sørpa, så slipper man kanskje å bli veldig våt. Det er litt vanskelig å se leddet, men det er fullt mulig å nå det med sprayboks eller pumpesmørekanne med lang tut når man ser hva man gjør. Det er litt sånn "bakenfor og ovenfor". :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Glue said:

Må det unerbrettet av for å få smurt opp dækelskapet, eller kommer man til ved å ta av vesntre fremhjul og innerskjerm? Ikke lagt meg på rygg i sørpa enda... og gruer til sørpebadet egentlig.

Om du ikke har kjøpt et billig liggeunderlag ennå, så har du ikke hatt gammel bil lenge nok. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forberedet, fant underlag å ligge på. Ser at i allefall det bakerste brettet må av for å se noe som helst og for å komme til. Ikke sjans i helsike å se via hjulbuen.  

 

Da sjanser jeg på at den holder 20 mil og ut dagen idag til jeg får parkert hjemme hos verktøyene mine  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den via hjul buen mener eg . Brette litt på inner skjermen . Så kommer man til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok leddet som er synderen mht kneppingen også, og det er to årsaker til det.

 

Det har blitt slark i selve leddet, og kneppet du hører stammer fra denne slarken. I tillegg har den delen av leddet som skal skli opp og ned på akselen rustet fast. Dermed forplanter kneppingen seg helt opp i rattet.

 

Airbaglampa må du nok ta en diagnose for å finne ut av, men sannsynligvis så er det et kabelbrudd under et sete. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe servopumpa bryr seg om det er treghet i akslingen, eneste jeg kan se som kan ta skade av det må være lagring i tannstanga og evt tetningsringen.. Men få den med expressfrakt fra lrdirect f.eks så har du den på et par dager, har opplevd å få deler på døra dagen etter jeg bestillte dem:D Skal bytte min aksling nå snart også, den var nykkete, men ble plutselig mye bedre, så mulig den har løsnet litt etter sauefettbehandlinga av bilen i vinter:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...