Gå til innhold

Ekstralys kabling FL1


robl

Anbefalte innlegg

Hei

Har montert 2 1000 metere fra biltema på kjerra. og skal strikke i det elektriske. 

 

Fant en fin blendet port på høyre side av rattsammen, motsatt av høydejustering å sette bryteren i.

og grubler litt på hva og hvor å koble kablene til på lysbryteren. 

Jeg hadde, ett relee som autmagisk slo på kjørelys til dette brant seg, koblet fra jord og "skjøtestykke" på dette, men kan jeg bruke dette skjøtestykke å koble inn både parklys og fjernlys relee? om jeg finner de rette polene +ene er for parklys og fjernlys?

 

Kablene er tynne så sikkert bare 1.5kvadrat, må vel klippe av en loop kabel, og klippe løs releet som hang på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys i ekstra fjernlys er lite populært.

Kun 2 parklys tillatt på småbiler.

(Men parkpærene holder fukten unna.;))

 

Ville koblet parkpærene rett på de orginale kablene.

Ett til hver side pga 2 kurser fra sikringsboksen.

Lag en "hurtigkobling" for bruk annethvert år.

 

Ekstra fjernlys måtte ikke ha separat bryter da jeg holdt på med verkstedet.

Men en fordel å kunne slukke dem i enkelte situasjoner.

Hvordan reglene er nå er jeg ikke sikker på.

Ville koblet en ledning med en 15 amp sikring fra batteri til 30 på releet.

87 deles går videre til lyktene.

1,5 kvadrat holder

 

For + styring av lyset:

85 kobles på fjernlyskabelen ved orginallykten eller ved fjernlysbryteren .

Ønskes ekstra bryter kobles denne inn på denne kabelen.

86 kobles til jord et skjermet , men lett tilgjengelig sted.

0,5 kvadrat holder leeenge.

 

For -styring av lyset:

85 kobles til 30 på releet.Kabel der fra før også.

86 går via egen bryter og til jord.

 

Lettest å bruke +styring på de fleste biler og det forenkler ofte kobling av lys i bryter.

Fortsatt ikke helt opplyst , Robert ?

Du har nummeret ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet parklys på ved bryteren, :unsure: med sko som kan nappes av... koblet også færlys bryter på kabelen vedsidenav... gjenbrukte skjøtestykket til releet, men måtte koble sammen gul og rød kabel etter å ha klipt den av i dagmorges da jeg manglet instrument lys blush.

jording gikk i forreste sidebolten på batterikassa der jeg skrudde fast dobbeltrelee.. 30amp på hver kurs. i tilfelle jeg skal ha fler enn 2 :D

så har en 4 punkts hurtigkontakt med litt lengde for å ta av front lett. 2 fjærlys 1 park 1 jord. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe feil ble helt gæli...  har parklys når lyset er av.. aka strømtyv. og fjærlyset gir ikke liv.. hmmm..  koblet jord og pluss i yttre sikkrings boks under de store boltene.. 

 

I følge skjemaet så er blå og hvit kabel på kontakten kabelen bak fjernlys, men kobler jeg releet på der, så slår fjernlys seg på konstant. og hopper over bryteren, kan jeg ha byttet om pluss og minus på releet da?.. blush  nei.. ingen forskjell faktisk. 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil forenkle montering av ekstra bryter . 

Trengs egentlig bare 1 ledning inn til bryter . 

Som man kobler til jord . Og dermed styrer / bryter jord signal til rele .

Forutsetter at alt kobling er gjort ute med lyktene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har koblet ute ved lyktene,  men skal ikke en kabel føres til lyktene så de bare virker når fjernlys er på? 

 

merker. kabel til bryter så slår releet til så fort den får jord. 

har kablet rett ved lyktene nå og samme problem. 

Har hengt parklys på parklys. og den slår seg på når alt lys er av .... frustrerende.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tyde på at du har +12V inn på begge sider av releet når du tenner for lysene.

Da ser releet 0V og stenger av.

 

Koble fra ledning inn på 86 på releet.

Legg så en ledning fra 86 til batteri minus.

Prøv nå......

1) Om du da har lys uansett hva du gjør tar du av ledningen som går inn på 85 og isolerer den

Kobler inn den ledningen som du tidligere fjernet fra 86.

Prøv igjen...

Nå skal det fungere som tiltenkt.

2) Om lyset virker som tiltenkt isolerer du ledningen du fjernet fra 86.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema releet står det ikke noe tall på, 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658

42-601 til 159..  har planer om fler lykter etterhvert siden det er lov.. :D

 

Men polene på sikrings siden  er L1, S og L2, på  andre siden er S1, B og S2  

Har koblet L1 og L2 til hver sin lykt, S1 og S2 er koblet sammen til bryter inne,  S går til + og B til jord... eller var det omvendt... 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet ditt er vel dette tenker jeg

 

2

 

S1 er +12V fra bryter for styring av L1

S2 er + 12V fra bryter for styring av L2

B er +12V direkte fra batteri (helst via en sikring om det er lang ledning)

 

86 i tidligere svar tilsvarer S

 

S (Terra = jord)kobles til batteri minus

L1 er til Lys1

L2 er til Lys2

 

Du kan altså styre 2 ulike lys grupper med dette relèet.

Hver gruppe kan trekke maksimalt 15A (125W). 
 

Har aldri brukt dette relèet selv.

Bruker enkle relèer (40A) for å kunne skifte det releet som er defekt uten at det går ut over andre forbrukere.

Bruker også relèsokler for enkelt skifte av releer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Alltid sikring. Lang eller ei.

 

2 timer siden, robl skrev:

Ja.. sikkringen sitter på releet.. som du ser, en til hver kurs. 

 

Det @gautes mener er at du alltid skal ha sikring på enhver ledning du kobler til batteriet.

Sikringene på relèet sikrer ledning fra relèet og til lyktene(forbruker)

 

12V er ikke bare gøy når du får en kortsluttning og det bare er batteriets evne til å levere strøm som begrenser strømmen.

På friske batterier i store dieselbiler kan det faktisk gå nesten 2000A. Da gnistrer det godt og blir uhyggelig varmt.

 

Koblingsskjema som følger:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da funker skiten.. ble ekstra kabelsko og rett på batteri begge poler, og en sikkring i mellom så gaute ikke går å griner :D

 

men i kaoset så skrudde jeg av all plasten rundt rattet.. og rundt tenningsnøkkelen sitter det en kobberspole.. som løsner lett blush noen lure triks for å få den dit den skal.. ? må stramme opp så jeg får de to trådene som har løsna på igjen.. den er vel til starsperre eller noe lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...