Gå til innhold

D4 - Spacerer og 18'' felger?


Tysen

Anbefalte innlegg

Da var tiden til å se på vinterdekka kommet. Har to sett med 20'' originale felger til min D4, og det er både dyrt og unødvendig med slike gummistrikker på en slik biltype. Har sett på pris på ulike vinterdekk i 20'', men det er heller dyrt. Har sjekket pris på nye 19'' vinterdekk på nye felger, men det er enda dyrere. Utvalget av brukte 19'' felger er ikke allverden, men det er noe bedre utvalg på 18''.

 

Er det riktig slik eg har forstått, at det kan brukes 18'' D3 felger på D4 om man bruker 30mm spacere?

Er det noen som har erfaring med å bruke spacere som kan si noe om hvordan bilen er å kjøre?  (Eg veit at det ikke er tillat i Norge, men det tenker vi ikke på i denne omgang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om man får bedre plass til bremsene med spacere. Man må jo kjøpe spesialfelger om man skal kunne sette 18" på D4. Med standard 18" fra D3 blir det ikke plass til bremsene. :)

 

Eventuelt få noen til å låne deg en D3-felg da, og lage en "spacer" av kryssfinèr eller noe. Da ser du jo raskt om det blir plass eller ikke. :)

 

 

Også har man de som påstår at spacere sliter mer på hjullagere. Om det stemmer, eller bare er en "vedtatt sannhet" vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RonnyS skrev:

Jeg mener du kan bruke 18" Compomotive felger uten spacere på Disco 4.

Ørjan oppe i Trøndelag kan svare bedre på dette.  Jeg tror han har disse påsin bil.

 

Ronny S

 

Stemmer, men de koster vel skjorta?

Og selv på de der så skal man tenke på hvor man setter avballanseringslodd inne i felgen ser jeg. :D

 

Når det er sagt, så har jeg siklet litt på de der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Også har man de som påstår at spacere sliter mer på hjullagere. Om det stemmer, eller bare er en "vedtatt sannhet" vet jeg ikke. 

Kommer ikke det an på hvor mye venter av hjulet er unna senter av lageret? Jeg mener hvis du har en spacer og kompenserer med innpress så blir det ikke noe tyngre for hjullager, men hvis du har 5 spacere etter hverandre så går det hardt utover hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvor eg har lest dette, men har på en eller annen måte fått det for meg at det skulle gå å bruke 18'' felger med spacer, og da er vel tanken at spaceren skal flytte felgene ut i fra den delen på kalipper som bygger mest, og dermed gjøre plass til mindre felger. Hvor plausibel denne tanken er, har eg ikke forsket på.

Man blir fort litt for bra vant med svar på alle ting her inne :-) Men hadde jo vert bra om det var så enkelt. Eg har og i alle år "visst" at det går hardt ut over hjullager med å bruke spacere, men det trenger ikke å være sant for det. Vil bilen krenge mindre er det rett og slett noe eg har lyst til å årøve uansett :rolleyes: Mulig det blir med på neste forsendelse. Nå venter eg på ny nedre rattaksling, og det skal bli godt å få tilbake følelsen av å ha luft i framhjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Norwegianwood skrev:

Jeg har 18» og spacere på min D3. Synes bilen kjører bedre med de på, krenger mindre og ser barskere ut! Kan ikke se noe negativt i spacere annet enn lovligheten:P

Den krenger akkurat like mye som før. Fjørene er de samme, og siden karosseriet beveger seg oppå fjørene vil den krenge like mye om hjulene blir flyttet enda lenger ut. Men det føles tryggere.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dette selv men ikke vært så veldig interessert i å flytte dekk kanten ytterligere utover. Har forsøkt sammenligne bilder med Compomotive felgene med biler med spacere og de ser faktisk ganske like ut. Inntrykket mitt er at de med spacere sitter litt lengre ut enn standard 20" felger men kanskje ikke mer enn 1-1.5cm. 

 

Enig med torke at spacere i seg selv vil ikke øke slitasjen på hjullager ifølge mine fysikk kunnskaper, så lenge center av dekk ikke endres så øker man ikke slitasjen heller (gitt at bredden er lik). lafterolf har jo også rett men økes bredden mellom hjulene så vil vel bilen i teorien også bli mer stabil (men krengingen forblir den samme). Om 2-5cm bredere bil utgjør mye i praksis og om det er merkbart er jo en annen sak :)

 

Fra det jeg har lest så krever 18" LR felger med spacere på D4 litt modifisering av kjøleribbene på caliperne/klavene med 1-2mm. Tror jeg så et sted at det skal være minimum 3mm mellom felg og kaliper for at det skal være lovlig (?) Usikker om 1-2mm filing oppfyller det kravet.

 

Hadde vært fint med større utvalg av felger til D4 men tror jeg ender opp med 19" ettersom utvalget av dekk begynner å bli bedre, vi får se :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 18" compmotive felger på min 275/65r18 det subber i rammevangen bak i hjulhuset på frem hjulene ved fuldt rattutslag så ville vert litt forsiktig med for mye spacere, felgene må ha en innerdiameter på minimum 444mm for ikke å subbe i caliperen, er jo et alternativ å bytte bremser foran slik at du får på 17" da er det jo mye bedre utvalg i brukte felger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Discovery 4 skrev:

 er jo et alternativ å bytte bremser foran slik at du får på 17" 

 

Jo, men nei:D er veldig fornøyd med bremsene på D4 kontra D3, så da blir det heller nye dekk på dei originale felgene. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg, har ikke lest om dette før, og er en bra nyhet for mange. Eg har nett bytta bremseklosser på min, så det får vente til neste gang når skivene og må byttes:rolleyes: ville dette ha vært en bra oppgradering på D3 og mon tro? Eller mulig i kombo med ny bremsekraftforsterker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptisk når de sier at slissede og ventilerte skiver skal opprettholde samme bremseeffekt som originalt hvis radius reduseres. Bremseklaven så ikke ut som noen stor oppgradering over originalt så hvis man kan klare seg med 18" felger ville jeg heller fått de til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, motom skrev:

Litt skeptisk når de sier at slissede og ventilerte skiver skal opprettholde samme bremseeffekt som originalt hvis radius reduseres. Bremseklaven så ikke ut som noen stor oppgradering over originalt så hvis man kan klare seg med 18" felger ville jeg heller fått de til å passe.

 

Enig med siste taler. Skal man modifisere bremser, så bør man være sikker på at det er en oppgradering. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de har testet at det er oppgradering.

Tviler på at noen tar den risken og bløffer om bremser på en bil.

Har selv større skiver og bremsekraftforsterker på min og det er iallfall oppgradering. Dog lurer jeg på om det stort sett er bremsekraftforsterkeren som gjør den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Norwegianwood skrev:

Tror nok de har testet at det er oppgradering.

Tviler på at noen tar den risken og bløffer om bremser på en bil.

Har selv større skiver og bremsekraftforsterker på min og det er iallfall oppgradering. Dog lurer jeg på om det stort sett er bremsekraftforsterkeren som gjør den store forskjellen.

 

Det er det sikkert, og jeg kan for lite om temaet til å skulle være veldig kritisk, men jeg hadde nok vært skeptisk til å gå ned på radius på bremseskiver uansett, selv om produsenten påstår at det er en oppgradering. Det er nok av selgere som ville solgt sin egen mor som 20 år gammel jomfru - om det hadde vært det som skulle til. :D

 

Å sette på større skiver og bremsekraftforsterker som du har gjort, DET hadde jeg ikke hatt noen problemer med. Det går inn i kategorien "oppgradering" i min bok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at Mudtech kittet er bra saker men synes det var lite teknisk informasjon og om det er testet. Hadde det hatt TUV godkjenning så hadde de nok nevnt det. Bortsett fra det ene bildet av skive, bremseklave og bremskjoldet som ser nytt ut så står det ikke så mye.... blir nok litt på egen risiko å montere noe slikt og tror ikke det gir noe bedre effekt en originalt oppsett i hvert fall. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Forsøkte å regne litt på det for moro skyld og tror dette er differansen i sporvidde på 20" 8.5J (58mm offset) felgene jeg fikk med bilen og 18" 8J D3 felger (53mm offset) med 30mm spacere:

 

Fra skiven fikk jeg 50mm til ytterkant av felg (muligen innersiden av felgkanten) på 20" felgene mens 18" med 30mm spacere ble 78.5mm, i.e. en differanse på 28.5mm.

Usikker på om jeg har regnet riktig da jeg synes det høres litt drøyt ut 18" skal stikke 3cm lengre ut i skjermbuen enn de jeg har nå da 20" felgene allerede fyller skjermene ganske bra.

 

 

Rims-18inch-D4.png 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...