Gå til innhold

P38 DSE registerkjede


Pettur

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk forleden dag plutslig en raslelyd fra motor som høres det best ved tomgang. Fikk mistanke om at det er fra registerkjedet det kommer fra.

Bilen starter fint og ligger på stabilt turtall.

Kan man sjekke slakken på dette ved å ta av ventildekselet?

Regner med at det er ugunstig å starte mange ganger og kjøre bilen hvis dette er tilfelle. Hadde vært leit om den skulle hoppe over en tann. Hva tenker dere om dette?'

 

Er det andre ting som kan lage en slik lyd?

 

Mvh

Petter Wigstøl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens rett, hvor mange km har motoren?

 

Saken er at det er meningsløst å sjekke med å bare åpne toppdeksel, for å skifte må du jo av med front deksel på motoren, som betyr av med toppen og bunn panne.

Det er jo 2 kjeder.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er km stand viktig. Har bilen under 200 000km, er det nokså usannsynlig at det er register kjedet. Har den over 300 000km er det meget sannsynlig og det er uansett moden for utskiftning.

 

Men jeg må innrømme at jeg kan ikke diesel motoren godt nok til å si hvordan du finner ut av det, det er det nok andre RRp38 diesel eiere som kan svare på-_-. Håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ja km stand på motor er litt uviss ettersom forrige eier nevnte at den var byttet ei gang. Bilen nærmer seg vel 300.

 

Er vel bare en skruprosess jeg ikke er så gira på å gjøre unødvendig. 

 

Så da hadde det vært fint med en måte å kontrollere ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil en gang i tiden (Nissan Sunny GTI 1987) begynte med en raslelyd. Forsøkte å finne ut hva det var men fant ikke noe. En tid seinare hoppet registerreimen øver noen kugger og ventilsalaten var ett faktum.

Raslelyden viste seg å vare kulelageret i ett løpehjul for reimstrekkningen som totalt havererte etter hvert.

 

Kan vare en go ide att sjekka alle lager i reimstrekkare og løpehjul som sitter i fronten av motoren. Enkelt å gjøre når viftern er demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...