Gå til innhold

P38 2001 diesel ujevn gange


atlgje

Anbefalte innlegg

Hei

 

Motoren har ein hard og ujevn gange sammenlignet med andre m51 motorer. Kjøpte bilen sånn. Den harde gangen er mest hørbar ved kald motor (naturligvis). 

Skiftet glødeplugger og det ble bedre, men fortsatt ein hard og litt jagende gange på motor. (Hard gange som ein direkte innsprøytet motor).

Trur tenning er problemet.

 

Tenker at pumpen kanskje kan være synderen (feil innstilt tenning eller feil i pumpe). Kontrollere tenning.

 

Har vibrasjoner i 4 gir ved pådrag lavt turtall, men det kan også være mellomakselkryss.

 

Kan strekt kjede skape slike symptom?

 

Ellers er bilen i daglig bruk, ikkje trykk i veivhus eller kjølevatn. Lite røyk frå eksos.

 

Tips til videre feilsøking?

 

Atle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er toppen planfreset? resulterer i litt høyere kompresjon og medfølgende hardere gange. Kan nok få det bedre med å justere på "tenningen" men om det er noe vits i ? vet ikke jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Seint svar, veit ikkje om toppen er planfrest. 

 

Logget med Nanocom og ser at flere verdier er utenfor det den skal være. Ligger ved bilde av Nanocom. På bilde er kjølevatn litt over blåstreken (må skifte termostat, motor går for kaldt på langkjøring). Sammenligner verdiene med det som står på nanocom.com og ser at alle verdier er godt utenfor det som er oppgitt der. 

 

 

 

757ECE55-2F10-4857-838D-4B06B777D03F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også feilkode: injector timing value out of expected range. 

 

Planen er å bytte termostat og sjekke statisk timing. 

 

Nokon som veit dimensjonen på verktøyet som låser svinghjulet og dim for måleuret?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har fortsatt ikkje kontrollert statisk timing, men har byttet termostat og justert pumpen så langt den kan gå fra motor. Da ble lyden og gangen betydelig bedre, men ikkje heilt borte. Når motor er varm høres det nå greitt ut. Når eg leser av timing med nanocom så er det mykje likt som før. Dette er fleire måneder siden. 

 

Etter dette har eg brukt bilen mykje. Har og kjørt med henger 2,6tonn uten problem. Er faktisk veldig overrasket over at diesel versjonen med tung henger følger trafikken. Ikkje som v8 med tornado chip, men mykje bedre enn det som eg har fått inntrykk av på forumet her. 

 

Det som bekymrer meg er om kjeden er strekt og vil slipe seg inn i guiderails å føre til havari. 

 

Eg setter opp spørsmål i rekkefølge:

 

1:Er register havari ein bekymring eg bør ta hensyn til?

 

2:Er det ein måte å kontrollere tilstanden ( slik at alt arbeid ikkje blir forgjeves) uten å demontere alt? 

 

3:Eg veit det er noen register tråder på forumet og noen på landyzone, men det eg lurer på er om det har noe for seg å sette i gang med å bestille verktøy og deler asap?

 

4:Eventuelt bare la det skure å skifte heile motoren om den havarerer (då passer det sikkert jævla dårligt). 

 

5: Hvilke deler bør eg i tilfelle skifte?

Finnes det komplette sett?

 

 

Vart mykje det her, men setter veldig pris på svar.

 

Atle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har endelig kontrollert statisk timing. Den er 0,90.

 

Det er spot on toleransen, men fortsatt høres den ut som ein traktor. Timing modulation hopper mellom 5% og 35% på varm motor på tomgang. 

 

Forslag til videre feilsøking?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jakt etter linken til Håvard Norheim der han viser korleis front deksel til register kan demonteres uten å demontere topp.

 

kan noen hjelpe?

 

I følge RAVE skal toppen av.

Endret av atlgje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 9.24, atlgje skrev:

Har endelig kontrollert statisk timing. Den er 0,90.

 

Det er spot on toleransen, men fortsatt høres den ut som ein traktor. Timing modulation hopper mellom 5% og 35% på varm motor på tomgang. 

 

Forslag til videre feilsøking?

 

Du kanskje rett og slett må sjekke att registerkjedena er timet riktig. Du kjøpte bilen sånn og du har ikke historikken sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å demontere for å sjekke registeret. Må rett og slett få fakta på bordet å få kontrollert registeret. 

Kva er grunnen til at toppen skal av i følge RAVE? 

Har lest at det ikkje er nødvendig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Injektorer er kontrollert, OK. 

 

Trur heller ikkje registeret er strekt. Skal være over 50% modulation med strekt kjede. Trur at register kan være feil stilt. Tviler litt på forrige eiers opplysninger om motoren. 

 

Det kan faktisk hende at eg ikkje finner feil i registeret. Kan bli litt surt, men bedre å vite enn å tru.

 

Trøsten er at alt av reimhjul og reimer er modent for bytte. Pluss oljeslangene til oljekjøler og AC slanger faktisk er mulig å komme til nå. Skifter også vannpumpe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det mye spon nedi der? Du trenger en del nye deler ja. Er det registeret som har hoppet over en tann grunnet slitasjen på strammeren, eller tror du noen har klart å montere det feil? 

Jeg har vært borti to (originale) Land Rover motorer som var en tann feil på registeret, men der var tenningen for sein på begge. Din er tydeligvis for tidlig siden den går hardt. Det kan jo tyde på feil montering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger litt spon rundt omkring. Trur det er feilmontert. Kan ikkje komme sånn fra fabrikk. 

Blir litt deler, hadde eg hatt ein overhalt motor tilgjengelig hadde eg tatt den.

 

Savner v8 med tornado chip:)

Endret av atlgje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har V8 med Tornado chip :)    Men har 2.5 BMW diesel også. Det er jo ikke allverden av deler du trenger, Ny vannpumpe, register og ny strammer og noen pakninger her og der. Motoren blir som ny. Det meste er jo for servicedeler å regne. Sjekk slanger til turbo nøye. Jeg hadde en liten sprekk i en, men da den ble byttet begynte bilen å gå slik den skulle. Min diesel er passert 260 000km, går ikke så verst til å ikke være chippet, og maler som en katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering.

Har skiftet kjeder, strammer, guider og vannpumpe, div reimhjul, vannpumpe osv..

 

Har også skiftet tetninger i dieselpumpa.

 

Har slitt med å få start. Luftet pumpa og diesel fram til injektorer.

 

Etter mykje kinning starta motoren men stopper etter 1 sek.

 

Oppdaget at pumpa i tanken gikk men leverte ikkje lenger.

 

Tok ein dieselkanne med tur og retur slange i. Kinnet og det samme skjedde fleire ganger inntil den endelig gikk.

 

Nå går motoren heilt nydeligt :D

Den er stabil på tomgang, ingen vibrasjoner eller hard gange. 

 

Har dessverre et par oljelekkasjer.

 

Men det er veldig lite gassrespons. Når eg gasser ruser motor seg veldig sakte opp.

Virker veldig daff.

 

Motoren må kinnes i 4-5 sekunder for å få start.

Slik var den ikkje før.

 

Forslag til treg gassrespons og treg å starte?

 

 

Har også litt røyk/damp fra toppdeksel oljepåfylling...

 

 

 

 

 

 

Endret av atlgje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, atlgje skrev:

Virker veldig daff.

 

Motoren må kinnes i 4-5 sekunder for å få start.

Slik var den ikkje før.

 

Forslag til treg gassrespons og treg å starte?

Har du diagnose ? Sjekk at du  har ladetrykk. Jeg "mistet " ladetrykket en gang jeg hadde av manifolden, da jeg glemte sette på en slange igjen, som gir vacuum til åpningsventilen, og da gikk bilen som 5 bøtter drit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...