Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
atlgje

P38 2001 diesel ujevn gange

Recommended Posts

Hei

 

Motoren har ein hard og ujevn gange sammenlignet med andre m51 motorer. Kjøpte bilen sånn. Den harde gangen er mest hørbar ved kald motor (naturligvis). 

Skiftet glødeplugger og det ble bedre, men fortsatt ein hard og litt jagende gange på motor. (Hard gange som ein direkte innsprøytet motor).

Trur tenning er problemet.

 

Tenker at pumpen kanskje kan være synderen (feil innstilt tenning eller feil i pumpe). Kontrollere tenning.

 

Har vibrasjoner i 4 gir ved pådrag lavt turtall, men det kan også være mellomakselkryss.

 

Kan strekt kjede skape slike symptom?

 

Ellers er bilen i daglig bruk, ikkje trykk i veivhus eller kjølevatn. Lite røyk frå eksos.

 

Tips til videre feilsøking?

 

Atle

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er toppen planfreset? resulterer i litt høyere kompresjon og medfølgende hardere gange. Kan nok få det bedre med å justere på "tenningen" men om det er noe vits i ? vet ikke jeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seint svar, veit ikkje om toppen er planfrest. 

 

Logget med Nanocom og ser at flere verdier er utenfor det den skal være. Ligger ved bilde av Nanocom. På bilde er kjølevatn litt over blåstreken (må skifte termostat, motor går for kaldt på langkjøring). Sammenligner verdiene med det som står på nanocom.com og ser at alle verdier er godt utenfor det som er oppgitt der. 

 

 

 

757ECE55-2F10-4857-838D-4B06B777D03F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er motoren varm? Er dette på tomgang?

 

Timing modulation bør ligge på 45-55% ved varm motor.

Under indikerer på alt for advanced statisk timing. Villet også forklarer lyden av den harde gangen.

 

Sjekk statisk timing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da blir den ikke varm nok til å få rette verdier, bytt termostat og få den opp i rett temp så vil nok verdiene endre seg litt:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har også feilkode: injector timing value out of expected range. 

 

Planen er å bytte termostat og sjekke statisk timing. 

 

Nokon som veit dimensjonen på verktøyet som låser svinghjulet og dim for måleuret?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er hva du trenger.

Litt hjemmelagt.

Har ikke mål i hodet men du ser låsebolten til høyre.

 

DF14876B-7E1F-4B43-A654-4A44E6D86B73.jpeg

Så ser hele boksen ut. Mye som ikke er brukbart.

236088F2-E3CC-4EC0-861B-60101EFC48F6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fortsatt ikkje kontrollert statisk timing, men har byttet termostat og justert pumpen så langt den kan gå fra motor. Da ble lyden og gangen betydelig bedre, men ikkje heilt borte. Når motor er varm høres det nå greitt ut. Når eg leser av timing med nanocom så er det mykje likt som før. Dette er fleire måneder siden. 

 

Etter dette har eg brukt bilen mykje. Har og kjørt med henger 2,6tonn uten problem. Er faktisk veldig overrasket over at diesel versjonen med tung henger følger trafikken. Ikkje som v8 med tornado chip, men mykje bedre enn det som eg har fått inntrykk av på forumet her. 

 

Det som bekymrer meg er om kjeden er strekt og vil slipe seg inn i guiderails å føre til havari. 

 

Eg setter opp spørsmål i rekkefølge:

 

1:Er register havari ein bekymring eg bør ta hensyn til?

 

2:Er det ein måte å kontrollere tilstanden ( slik at alt arbeid ikkje blir forgjeves) uten å demontere alt? 

 

3:Eg veit det er noen register tråder på forumet og noen på landyzone, men det eg lurer på er om det har noe for seg å sette i gang med å bestille verktøy og deler asap?

 

4:Eventuelt bare la det skure å skifte heile motoren om den havarerer (då passer det sikkert jævla dårligt). 

 

5: Hvilke deler bør eg i tilfelle skifte?

Finnes det komplette sett?

 

 

Vart mykje det her, men setter veldig pris på svar.

 

Atle

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leser at kjeder som strekker seg har høy km stand typisk 300 000. Denne motoren skal i følge papirene mine bare være godt omtrent 140 000 km.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har endelig kontrollert statisk timing. Den er 0,90.

 

Det er spot on toleransen, men fortsatt høres den ut som ein traktor. Timing modulation hopper mellom 5% og 35% på varm motor på tomgang. 

 

Forslag til videre feilsøking?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan eg utelukke feil i registeret med tanke på tenningstidspunkt når statisk timing er korrekt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter linken til Håvard Norheim der han viser korleis front deksel til register kan demonteres uten å demontere topp.

 

kan noen hjelpe?

 

I følge RAVE skal toppen av.

Edited by atlgje

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 29.7.2019 den 9.24, atlgje skrev:

Har endelig kontrollert statisk timing. Den er 0,90.

 

Det er spot on toleransen, men fortsatt høres den ut som ein traktor. Timing modulation hopper mellom 5% og 35% på varm motor på tomgang. 

 

Forslag til videre feilsøking?

 

Du kanskje rett og slett må sjekke att registerkjedena er timet riktig. Du kjøpte bilen sånn og du har ikke historikken sant? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har begynt å demontere for å sjekke registeret. Må rett og slett få fakta på bordet å få kontrollert registeret. 

Kva er grunnen til at toppen skal av i følge RAVE? 

Har lest at det ikkje er nødvendig.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis registerkjeden strekkes, så blir vel tenningen for sein, og motoren går mykere, ikke hardere som du beskriver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Injektorer er kontrollert, OK. 

 

Trur heller ikkje registeret er strekt. Skal være over 50% modulation med strekt kjede. Trur at register kan være feil stilt. Tviler litt på forrige eiers opplysninger om motoren. 

 

Det kan faktisk hende at eg ikkje finner feil i registeret. Kan bli litt surt, men bedre å vite enn å tru.

 

Trøsten er at alt av reimhjul og reimer er modent for bytte. Pluss oljeslangene til oljekjøler og AC slanger faktisk er mulig å komme til nå. Skifter også vannpumpe.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var heldigvis ikkje bortkastet å åpne registeret.

 

Feilinnstilt register og slitt kjedestyring.

 

 

0899BE17-1D6B-4CF0-92F2-414A5536A0AD.jpeg

051E92CB-20D7-4E9A-AED3-7377ADC31557.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det mye spon nedi der? Du trenger en del nye deler ja. Er det registeret som har hoppet over en tann grunnet slitasjen på strammeren, eller tror du noen har klart å montere det feil? 

Jeg har vært borti to (originale) Land Rover motorer som var en tann feil på registeret, men der var tenningen for sein på begge. Din er tydeligvis for tidlig siden den går hardt. Det kan jo tyde på feil montering. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger litt spon rundt omkring. Trur det er feilmontert. Kan ikkje komme sånn fra fabrikk. 

Blir litt deler, hadde eg hatt ein overhalt motor tilgjengelig hadde eg tatt den.

 

Savner v8 med tornado chip:)

Edited by atlgje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har V8 med Tornado chip :)    Men har 2.5 BMW diesel også. Det er jo ikke allverden av deler du trenger, Ny vannpumpe, register og ny strammer og noen pakninger her og der. Motoren blir som ny. Det meste er jo for servicedeler å regne. Sjekk slanger til turbo nøye. Jeg hadde en liten sprekk i en, men da den ble byttet begynte bilen å gå slik den skulle. Min diesel er passert 260 000km, går ikke så verst til å ikke være chippet, og maler som en katt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oppdatering.

Har skiftet kjeder, strammer, guider og vannpumpe, div reimhjul, vannpumpe osv..

 

Har også skiftet tetninger i dieselpumpa.

 

Har slitt med å få start. Luftet pumpa og diesel fram til injektorer.

 

Etter mykje kinning starta motoren men stopper etter 1 sek.

 

Oppdaget at pumpa i tanken gikk men leverte ikkje lenger.

 

Tok ein dieselkanne med tur og retur slange i. Kinnet og det samme skjedde fleire ganger inntil den endelig gikk.

 

Nå går motoren heilt nydeligt :D

Den er stabil på tomgang, ingen vibrasjoner eller hard gange. 

 

Har dessverre et par oljelekkasjer.

 

Men det er veldig lite gassrespons. Når eg gasser ruser motor seg veldig sakte opp.

Virker veldig daff.

 

Motoren må kinnes i 4-5 sekunder for å få start.

Slik var den ikkje før.

 

Forslag til treg gassrespons og treg å starte?

 

 

Har også litt røyk/damp fra toppdeksel oljepåfylling...

 

 

 

 

 

 

Edited by atlgje

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, atlgje skrev:

Virker veldig daff.

 

Motoren må kinnes i 4-5 sekunder for å få start.

Slik var den ikkje før.

 

Forslag til treg gassrespons og treg å starte?

Har du diagnose ? Sjekk at du  har ladetrykk. Jeg "mistet " ladetrykket en gang jeg hadde av manifolden, da jeg glemte sette på en slange igjen, som gir vacuum til åpningsventilen, og da gikk bilen som 5 bøtter drit....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...