Gå til innhold

EPB Elektrisk håndbrekk


ottahol

Anbefalte innlegg

Dro på brekket og en fæl lyd kom. Feilmelding og brekket hadde låst seg. Brukte kroken og wiren til å løse det.

Nå blinker det rødt på brekklampen.

Hva er som regel feilen på disse. Bør man bytte hele enheten eller skifte deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Disco er det snakk om her? D3/D4?

 

Høres ut som om selve aktuatoren (eller hva det nå heter på norsk) kan ha tatt kvelden. 

 

Er vel muligens denne du må ta en nærmere titt på

https://rimmerbros.com/Item--i-LR019223

 

Om det er noe å fikse på, eller bare å bytte viser seg nok først når man får plukket den av bilen.

 

Sikkert ikke dumt å kjøre en diagnose heller. Om du har varsellampe som blinker, så skjønner bilen at noe er feil, så da kan diagnosen muligens fortelle noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, trondshj skrev:

Hvilken Disco er det snakk om her? D3/D4?

 

Høres ut som om selve aktuatoren (eller hva det nå heter på norsk) kan ha tatt kvelden. 

 

Er vel muligens denne du må ta en nærmere titt på

https://rimmerbros.com/Item--i-LR019223

 

Om det er noe å fikse på, eller bare å bytte viser seg nok først når man får plukket den av bilen.

 

Sikkert ikke dumt å kjøre en diagnose heller. Om du har varsellampe som blinker, så skjønner bilen at noe er feil, så da kan diagnosen muligens fortelle noe.

D3 som det står i headingen

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet hele driten på min D305 for noen år siden. Brakett som den står festet på gikk mer eller mindre i oppløsning og wirene hadde blitt ett med bremseskjoldene som også måtte byttes.

Det finnes noen tråder på «rep» av disse mens de står på bilen men tror nok det er greiere å bytte alt sammen og starte på nytt:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gearboxen som drever ned motoren som trekker sammen håndbremswairene sitter det er tannhjul som har en momentsikkring i seg. Enkelt fortalt er det et stort tannhjul med en lang aksling hvor det er tredd på et mindre tannhjul som har en fjær som gir et vist moment hvor de 2 tannkransene "henger" sammen. En gjenganger er at E-ringen som holder fast nevnte fjær glipper av plastakslingen - som fører til at presset mellom disse 2 delene av tannhjulet blir mindre - og momentet som skal til for å "slure" reduseres. Derav lydene du nevnte når du satte på håndbrekket.

https://www.ebay.com/itm/LAND-ROVER-DISCOVERY-3-4-RANGE-ROVER-SPORT-PARKING-BRAKE-ACTUATOR-REPAIR-GEARS/332489870881?hash=item4d69f0ce21:g:jVUAAOSwbe5aiBii

På min hadde håndbrekket kilt seg pga manglende justering av bremsesko - og manglende kalibrering etter bytte av EPB av forrige eiger, og nevnte gear var helt fine. Jeg byttet begge wirene fra EPB til hjulene (da jeg klippet mine for å få hjem bilen til Jul i fjor :rolleyes:), og byttet også braketten som EPBen sitter festet på - av samme grunn som Norwegianwood nevner.

 

Kostnadden ved å bytte begge wirene og gå over EPB modulen selv, var fortsatt godt under halve prisen av en ny EPBmodul.

 

NB: det finnes også tegninger på en forbedret utgave av denne tannhjulsmekanismen med mål for å bytte ut akslingen som E-ringen er festet på med aksling i messing. Har ikke funnet noen som selger dette ferdig, men tegningene ligger på disco3.co.uk forumet et sted - om jeg ikke husker helt galt.

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være så enkelt som bremsesko også? Min laget også en fæl lyd når disse ikke var helt 100. Mener, billigere fix i så fall- og ikke så mye jobb å sjekke i disse bytte til vinterdekktider. 

På en annen side, jeg har aldri måttet dra i waieren for å løse ut, uansett varsellampe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å reparere før du bytter, det er en dyr affære.

Mest sannsynlig har det låst seg pga slitte/ujusterte bremsebånd.

Åpne opp EPB modulen og tilbakejustere den manuelt, når du har justert den helt i fristilling kan du vippe tilbake frikobling mekanismen som sitter på samme sted.

Så må bremseskiver demonteres og alt smøres opp, eventuelt skifte bånd. Sørge for at alt er smørt og på stell. Deretter justeres bremsebåndene opp, følg Bodsy's brakebible for å få alt riktig. 

 

Google:

"Bodsy's brake bible" for alt som angår ute ved hjulene.

 

"Discovery EPB unjam" for å tilbakestille håndbrekk modulen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...