Gå til innhold

slipestein


Velocette

Anbefalte innlegg

Gå for en kvalitetssliper type manuell.

Ligger fint i skuffen ved siden av knivene.

Art. nr: 002184

Art. nr: 002184 hos Fiskars er noe som likner en vi har i skuffen.

Den andre er hvit og keramisk ??

 

Gidder sjelden å gå ut i garasjen og finne fram slipesteinsgreiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse!

https://www.axminster.co.uk/dmt-bench-diamond-whetstone-ax21932

(Sorry for alt pop-flash-maset på siden!)

Når de ligger i kjøkkenskuffen er det veldig kjapt å ordne ukvasse kniver.

Finnes i iallfall 4 ulike grovhetsgrader, og holder godknivene skarpe.

Husk så å bruk magnetlist eller knivblokk for knivene sånn at de ikke ukvesses mellom bruk.

(Kan anbefale Eva solo sin veggmagnet. Knivblokka ser også ut som "good shit" for de som har mer benkeplass enn de bruker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fRRode skrev:

 

Hmmm... Sikkert helt uten grunn, men sånn fikse "knivslipere" er jeg skeptisk til. Men det er kanskje bare noe som henger igjen fra den gangen man fikk sånne "geniale" slipere (som ødelagte knivene) fra TV-shop og/eller Select-katalogen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne hurtigslipere er noendritt, bør kun brukes på ruskekniver,   Til sliping av sjikelige kniver bruker eg eit sett med jigg fra Lansky,mtidkrevende men blir meget bra,mharnen tormek slipestein men den blir veldig lite brukt,  på kniver med rett vinkel så gjør eg det på frihånd, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Velocette skrev:

Takk for tips og veiledning.

Det ble denne.

Fungerer utmerket. Kampanjepris: fra 499.- til nå 299.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg fikk en Tormek T-4 i bursdagsgave nettopp, og må jo si at knivene mine aldri har vært så skarpe som nå.  Og ikke minst blir eggen veldig jevn og fin.  

Så fine var de aldri da jeg brynet for hånd.  Nå er det lett å reparere skader og endre vinkel på eggen.

 

Det finnes mange slags jigger tilpasset ulike kniver, sakser, økser, huggjern, høvelstål mm.

Til svenneprøven min slipte jeg huggjern og høvelstål på en gammal slitt slipemaskin med nedslitt og ujevn stein.  Bra ble det ikke, men klarte tross dette å bestå. :)

Så jeg burde jo hatt Tormeken før jeg avla svenneprøven.

Dessverre er det blitt slik i mange bedrifter at kniver og hoggjern kastes når det er sløve og skadet.  Det er billigere å kjøpe nye, fremfor å bruke tid på å slipe dem opp igjen.

 

Ronny S

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare tiden men kunnskapen er også mangelvare.

Før slipte vi opp bor mm. på verkstedene.

Nå er det knapt lønnsomt for ikke å snakke om at kvaliteten er for nedadgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 22.19, vegarj skrev:

Slipe bor er en kunst. Men å

slipe dårlige bor er nesten ikke vits. De blir ødelagte omtrent med en gang igjen

Da jeg jobbet som elektriker var vanlige bor bruk og kast. Men lange bor på opp til 1 m var litt dyrt å kaste. Så de ble slipt titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 22.19, vegarj skrev:

Slipe bor er en kunst. Men å

slipe dårlige bor er nesten ikke vits. De blir ødelagte omtrent med en gang igjen

Jeg slipte bor over 1 mm på frihånd - i min undervisningssituasjon på vgs.

Men helt klart: en borsliper til noen tusenlapper gjør underverker.

Men sliping på frihånd krever trening  - og en god og slett slipeskive: en grov- og en finkornet. Det funket fint.

Boring med for liten- /  for stor hastig - eller for liten mating - da tar det bare noen sekunder før eggen er maltraktert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kjøpt enTormek, var så inderlig lei av sløve kniver, høvler og huggjern.

Har ikke angret et sekund, kjøkken og snekkerarbeid er blitt lystbetonet igjen.

Må bare huske på at eventuelle hjelpere får beskjed om her i huset er knivene skarpe, veldig skarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...