Gå til innhold

Tips til impregnering av stor lavvo


leiohel

Anbefalte innlegg

Å stå på stige å impregnere 50 manns lavvo er ikke alltid like gøy.

 

Laget meg en forlenger av trykk sprøyte,  6 mm kobber rør fra biltema og male forlenger. Forenkler jobben veldig.

 

20180924_174228.jpg

 

20180924_174034_001.jpg

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gautes skrev:

Er det dette man kaller Redneck-løsning?

Noe sånt, men etter å nesten ramlet av stigen, fra toppen av lavvoen, er den kjempelur løsning. 

 

Eventuelt er det en Sunnmørs løsning: hvordan kan jeg på billigst mulig måte løse dette problemet. Ta noe man har, eventuelt kjøpe noe billig. For så Skryte hemningsløst over hvor lur en selv har vært i sosiale media. Altså vinn vinn.

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, leiohel skrev:

Noe sånt, men etter å nesten ramlet av stigen, fra toppen av lavvoen, er den kjempelur løsning. 

 

Eventuelt er det en Sunnmørs løsning: hvordan kan jeg på billigst mulig måte løse dette problemet. Ta noe man har, eventuelt kjøpe noe billig. For så Skryte hemningsløst over hvor lur en selv har vært i sosiale media. Altså vinn vinn.

 

Leif ove

 

:D:D:D

 

Å ta ned lavoen og impregnere den på bakken var ikke et alternativ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømaggregat , kompressor , sprøyte og egnet HMS-utstyr er for kyllinger. :lol:

På den annen side ville også vegetasjonen rundt bli impregnert.

 

Tommel opp for løsningen er avgitt.

 

Forøvrig leste jeg et sted at red-neck egentlig var en betegnelse på utearbeidende individer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, trondshj skrev:

:D:D:D

 

Å ta ned lavoen og impregnere den på bakken var ikke et alternativ? :)

For å få opp duken på den lavvoen må vi bruke kranbil. Duken er styggtung selv når den er ny og helt tørr.  Lavvoen er 10 meter i diameter og ca 8 meter høy og i bommulstoff.

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, leiohel said:

For å få opp duken på den lavvoen må vi bruke kranbil. Duken er styggtung selv når den er ny og helt tørr.  Lavvoen er 10 meter i diameter og ca 8 meter høy og i bommulstoff.

 

Leif ove

 

... du har ikke vinsj?

:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yarnslayer skrev:

... du har ikke vinsj?

:D 

Vinsj har jeg. Brukte den til å løfte opp 10 meter stålpipe til lavvoen, men for å løfte opp teltduken hadde det blitt noe alvorlig med rigging for å få den duken på plass uten å skade den.  Når duken koster 30-40 store, bruker jeg gjerne litt på kranbil for å ikke skade den. Vi bytter duk etter 8 år ca. Da er den rimelig grønn og skjør. Revner lett og vanskelig å sy. 

Men det er litt magisk på en mandags morgen kl 0800, når det strømmer til med barn, det knitrer godt i oven og det henger parafinlykter på reisverkstokkene. (Lavvoen tilhører barnehagen til øverstkommanderende)

 

leif ove

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, gautes skrev:

Ble nesten litt misunnelig på de små nå.

Og de er godt lært opp til å kjenne igjen en Land Rover D2. For når de ser den skjer det gjerne noe med litt leven. Da skal det bygges noe, motorsag skal brukes. De får sitte på Atven. Å være med barn ute kan være skikkelig gøy. Steke pannekake på bål, hvor du hiver pannekaka 4 meter opp i været for å snu den. Eller lage trollkritt. Det som trollunger ubrukelig for å tegne. (Ferske selje eller bjørkepinner i metallboks inne i bålet. Vips så har du kullstifter)

 

Den beste dressen er termodressen

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...