Gå til innhold

Disco 3 - dårlig dynamo igjen?


echven

Anbefalte innlegg

Hei! Ny mann i forumet, lært mye her inne! 

Har en Disco 3 -06 HSE som har et vedvarende problem. I desember, for snart et år siden fikk jeg rød ladelampe, og i løpet av 5-6 minutter gikk hele bilen i svart (etter en symfoni av røde/gule lys) og stoppet helt. Helt død. Fikk den tauet til Sandven Bergen som så over, konstaterte ødelagt dynamo og fikk bilen tilbake i bra skikk. Det batteriet som sto i da var kun 13-14 mnd gammelt. 

 

Men etter ca en måned la jeg merke til at lysstyrken i kupe og dashboard varierte ganske mye. Lett å se med det blotte øye. Uavhengig av turtall, så lysstyrken varierte selv på 4000 rpm. Ga seg etter 1-4 minutter avhengig av temperatur ute/motor. Tok kontakt med Sandven igjen som mente dynamoen var defekt, og fikk ny på reklamasjon. De gjorde litt mer feilsøking, men fant ikke noe annet som kunne være galt. Fikk ny dynamo, og ting virket fint igjen. Så etter litt lengre tid denne gangen (kanskje pga. varmere vær?) fikk jeg akkurat det samme tilbake igjen. Denne gangen ventet jeg litt lenger før jeg tok kontakt med Sandven og etterhvert fikk jeg også spenningsvariasjon som kom på langtur. Mulig inntrykk av at kulda gjør det verre, evt. at motor har hatt belastning over tid. F.eks fikk jeg også variasjon i lysstyrke på fjernlys, som på vei over Hardangervidda, mest merkbart etter oppoverbakkene fra vestsida av Hardangervidda. Og på det verste hostet og harket motoren de første minuttene, sammen med variasjon i lysstyrke. Variasjonen er fortsatt uavhengig av turtall.

 

Så tilbake til Sandven, de feilsøker mye forskjellig, bekrefter spenningsvariasjon fra dynamo,  konstaterer enda en defekt dynamo, men lurer på om uorginalt batteri kan ha noe med det å gjøre (Varta Silver Dynamic). Da skifter de altså dynamo og putter i et orginalt LR-batteri. Dette var i slutten av mars. 

 

Gjennom sommeren har ting virket greit, men nå kommer problemene tilbake igjen.....! Det er helt likt. 

 

Når jeg bruker dette "trikset" :

https://www.youtube.com/watch?v=3hfAfGofb70

Se på 45 sekunder - så får jeg avlest fra 13.8 til 14.8 volt, ganske stabilt uavhengig av om jeg slår på alt av vifter, setevarme osv. 

 

Sandven Bergen (som har vært trivelige) sier at de gjerne ser på den igjen, men dessverre har jeg nå flyttet fra Bergen til Ålesund, ikke akkurat bare en svipptur. 

 

Er det noen som har opplevd noe lignende? Tanker? Evt. råd om bra verksted i Ålesund til å feilsøke? I følge Sandven er det dessverre ikke verksteder i Ålesund som er "offisielle" LR-verksted, som evt. kunne kjørt en ny reklamasjon. 

 

Min teori er at dynamoen fungerer, men at noe gir ujevn strøm slik at batteriet etterhvert blir dårlig, og at når det skjer så viser symptomene seg. Forsøker å lade batteriet nå, se om det utgjør noen forskjell (selv om avlest spenning på batteriet er bra).

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at batteri merket spiller særlig inn .

Det er jo av mange ,anbefalt å bytte dynamo og batteri samtidig på disse bilene .

Er jo en kjensgjerning at D 3 er tøff kost for batterier .

Har selv byttet batteri 3 ganger siste 4 årene . De 2 første tok kvelden ganske nøyaktig etter halvannet år . Noe garanti gjaldt ikke (sønnak) 

Nå er det bil tema .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Oggi nevner, så er D3/D4 tøffe mot både batterier og dynamo.

 

Når det er sagt, så hadde jeg en gang en Nissan Primera som spiste både dynamoer og batterier til frokost, lunsj, middag og noen ganger som mellommåltider også.

 

Der var det faktisk et eller annet grafs med styring av lading. Vet ikke hva, det ble gjort på verksted. Men dette skulle i følge verkstedet føre til at både dynamo og batteri ble belastet for hardt.

 

Etter at de byttet "noe" i forbindelse med ladestyringen så var det slutt på forbruk av både batteri og dynamo, og bilen gikk som ei klokke resten av tiden som jeg hadde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for flere innspill! Vet ikke hvor mange kontakter bak på dynamo, men er en original fra LR merkeverksted. 

 

Det blir bare verre nå som temperaturen faller litt. 

 

Det jeg ikke har skrev er at verkstedet har alle gangene funnet at dynamoen leverer for høy spenning. Jeg ser kun at lys er ujevnt, som jeg trodde skyldes lav spenning. 

 

Men som sagt, den har vært for høy alle tre gangene. Hjelper det noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er 2 kontakter på pluggen .

Hvor mye er for høy spenning? 

 

D3 lader med ganske høy  spenning de første minuttene . Avhengig av temperatur .

Min er ofte over 15 volt . Spes på vinteren , men etter en tids kjøring er den nede på 14,5 volt . 

Ladespenning blir styrt av en ECU . 

Detaljene kan sikkert noen andre forklare bedre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet dynamo på min D3 sist vinter og batteri året før.

Dynamoen leverer typisk 14,3 V når jeg starter bilen. En kort tids kjøring synker denne til stabile 13,8 V. Alle tall ifølge  IIDtools meny.

 

Lever din bil > 15 V er det noen feil med regulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke eg har noe feil .

I og med at spenning synker til normale 14,5. Eg vil påstå at 13,8volt er noe lavt . Bør være over 14

Jo lavere temp . Høyere Ladespenning .

Målingene eg har gjort . Er identisk på en kamerat sin D 3.

Dynamoen min er snart 4 år gammel .

 

I andre ladetrinn låser man spenningen ved gasspenningen og lar strømmen synke. Et problem her er at gasspenningen er svært temperaturavhengig og varierer med cirka 0,3 V for hver tiende grad. Ved romtemperatur ligger den altså på cirka 14,4 V for et 12 V-batteri. Nivået varierer mellom 13,8 V ved 50 °C og ca. 15,0 V ved 0 °C. Derfor er det svært viktig at batteriladeren har en innebygd kompenseringsfunksjon for varierende temperaturer, slik at riktig spenning velges. Ellers blir resultatet at et varmt batteri blir overladet på grunn av for høy ladespenning, og at et kaldt batteri ikke blir fulladet på grunn av for lav ladespenning

 

Lånt fra denne siden 

http://sonnak.com/produktsortiment/batteriladerskolen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kort fortalt 

Ved +25 grader skal / bør ladespenning være 14,4

For hver 10 grad temp synker økes ladespenning med 0,3 volt . 

Utfra sønnak sine info sider . 

Så ikke noe galt med min dynamo som lader med 15 volt når temp kryper mot null .

 

Foreslår man måler over batteriet rett etter start . Og ny måling etter 15 til 20 min kjøring . 

 

Husker eg ikke feil sist eg målte min egen .

Så holder den over 14 volt med alle forbrukere slått på . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, oggioffshore skrev:

Foreslår man måler over batteriet rett etter start . Og ny måling etter 15 til 20 min kjøring . 

Hmm. Ja jeg har bare målt via IIDtool. Verdier direkte på batteriet kan være høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 18.53, oggioffshore skrev:

Tror det er 2 kontakter på pluggen .

Hvor mye er for høy spenning? 

 

D3 lader med ganske høy  spenning de første minuttene . Avhengig av temperatur .

Min er ofte over 15 volt . Spes på vinteren , men etter en tids kjøring er den nede på 14,5 volt . 

Ladespenning blir styrt av en ECU . 

Detaljene kan sikkert noen andre forklare bedre .

 

Spenningen faller ikke under 15.3 før etter ganske så lang tid. Tidvis er den over 16, korte perioder også høyere (gitt hvor raskt multimeteret mitt måler). Dette er målt på batteripoler. Men den har også gode perioder (etter litt kjøring) hvor jeg leser av 14,3-14,8. Men lavere enn det har jeg ikke sett. 

 

Spenningen som vises i radiodisplayet mitt (se youtubelinken i første posten min) er minst 0,5 V lavere enn det jeg måler. Så noe regulerer spenningen, men lys og tenning varierer åpenbart med ujevn spenning. 

 

Dere andre med dynamoproblemer - har dere hatt ujevnt lys og ruskete gange (som er uavhengig av turtall)? 

Skifte dynamo ofte kan vel skje, men tre stk i løpet av 10 måneder?

 

Noen som kan verifisere at Denso = orginal dynamo? 

 

"Noe feil med regulatoren?" Hva er det? Mener du dynamo? Eller sitter det en ekstern spenningsregulator mellom dynamo og batteri? 

 

Takk for alle innspill!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenning som kommer fram i radio display er alltid lavere enn målt direkte på batteri . 

Det har antagelig med hvor den måler eller henter spenningen .

 

14,3 til 14,8 vil eg si er veldig bra .

Da er den innafor . 

 

Denso er etter det eg kan forstå . Mest vanlige for denne bilen . 

 

Uten å uten å være 100% sikker .

Så er det nok regulator i dynamoen . Men den blir styrt av bilens ECU .

Og tar sikkert hensyn til både ute temp . Og andre parametre for å bestemme lade spenning / strøm . 

 

Over 16 volt er kanskje noe i overkant .vet ikke hvor nøyaktig måle utstyr du bruker . 

 

Mener eg har Denso dynamo selv .

 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på discovery 3 charging . Så finner du mye info .

 

 

https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/252869-Discovery-3-charging-voltage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens man leieter på nettet, dukket denne siden opp. 

 

Mener org generatioren leverer 140 amp? 

 

Her har de 150 amp i forskjellige merker..... 

 

https://www.autodeler.co.no/land-rover/discovery-iii-taa/18239/10450/generator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...