Gå til innhold

24V og bytte til LED all over..


oterpoter

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver og lurer på om jeg skulle bytte ut alle lysene på min Exmil Serie III til LED, og har funnet et sett her:

https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=24799

 

Snakket med de, og selve LED har en working range på 9-33V, MEN releet er 12V... 

Så spørsmålet mitt er om noen her har LED på en 24V seriebil, og evt hvordan en har løst det, helst UTEN å endre hele det elektriske anlegget fra 24V til 12V.

 

mvh

 

Mathias

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har byttet til et tilsvarende på min ex.mil.

Så langt har jeg droppet tåkebaklys og ryggelys.

Men det er litt utfordring med blinklys. Jeg har ikke funnet noe måte å koble inn dette medfølgende releet som har variabel motstand.

Resultatet er at "blinkingen" ikke blir "av og på" - men det blinker mellom svakt og sterkt lys.

Jeg har hatt min på EU kontroll (NAF) etter det - og jeg hadde følelsen av at det ble godkjent under tvil.

Men i dette settet her så mangler du sideblinklys (det er vl noe "særnorsk" greie...).

Jeg fant dette hos Banggood.com

https://www.banggood.com/4-LED-Side-Marker-Light-Indicator-Lamp-for-Bus-Truck-Trailer-Lorry-Caravan-1224V-E8-p-1020139.html?rmmds=myorder&ID=48084

Det var det jeg klarte å finne av LED lys som lignet mest på side.blinklysene.

(Men det tok sin tid før det kom i posten - men det kom).

 

Hilsen

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...glemte forøvrig å nevne at jeg forsøkte også med slike "ekstra motstander" som man egentlig skal bruke om man bytter ut glødepærer med led for å få det til å blinke.

Men det var ingen forskjell. Jeg tror jeg har prøv de fleste "kombinasjoner".

Dvs å koble blinklys forran og på side både i paralell og i serie - med og uten ekstra motstand. Men det gjorde ikke så stor forskjell.

(Tror også jeg prøvde med 2 motstander bare for å prøve - jeg hadde jo bestilt en til hver side....)

 

 

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med LED synes ihvertfall bilen og signalene bedre i trafikken .

Defendere og Seriebiler er jo så små og usynlige ellers.:o

Har blitt påkjørt skikkelig èn gang bakfra fordi bilfører i kassevogn ikke "så" bremselysene på dagtid.

Andre gangen var det kun millimetere om å gjøre og da snakker vi lastebil.

Da ble det LED på meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...