Gå til innhold

cv joint for lang


pirmin

Anbefalte innlegg

Hei

Prøvde denne CV Joint Kit - Defender 1986 upto KA930455 non ABS with 32 internal splines CVKIT8, men den var for lang, passet på splines.

Den jeg har er ca 21cm.

Det går ikke å lese nr på akslingen, har ikke ventilerte skiver.

Forlsag til hvilken jeg skal bestille mottas.

Bilen er en seriehybrid med manglende historikk. Skal ha defender aksler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere at jeg ikke har noe nytt, bilen ble bygd om på nittitallet. Og de har neppe plukket delene fra øverste hylle. I vognkort er bilen godkjent med defender aksler. De akslingene som står på har fått merkingen slipt bort, kanskje de slipte bort for at det sku være vanskeligere å se at det ikke var defender, men disco, rrc-aksler.

Jeg har skivebremser og aksling og medbringer i et stykke bak.

Telte sju skruer.

Det som ser ut som lekkasje på bildet er for at jeg hadde den løs idag. Skulle selvfølgelig sett etter merking på den cv som sto i, men stresset for å få det sammen så jeg sku rekke jobb så tenkte ikke på det.

728F12CE-3D08-457B-8B75-0D33C07B417E.jpeg

Endret av pirmin
Skrivefeil og presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksler fra rrc har en skrue mindre i akselhylse fram til 87.

 

Ser ut til at akslingen er fra defender av typen som gikk til 94. Kingbolt og foring i øvre swivel. Skulle derfor tro at delene ble rett. 

Har en lik aksling i garasjen. Skal se om jeg får målt litt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det. Ser ikke for meg at det er laget i ett stykke. Du ser om det er delbart. Vanligvis er det låst i enden på akslingen med en stålring som presser utover. Hold i akslingen og gi en rapp med gummihamner mot leddet. Pleier å løsne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg googler meg på villspor... :)

 

Finner dette:

 

There are wide and narrow 32/24 spline CV joints... The stub axles and drive flanges are the same for the pre' 200TDI as the 200TDI, but the CV joints are different, so must be the same length. The narrow stubs came out with the 300TDI.

As I understand it.

AEU2522 - 23/24 wide pre' 200TDI

RTC6862 - 32/24 wide 200TDI

TDJ000010 - 32/24 narrow 300TDI til current.

 

Og så er det denne: 

My parts book implies there were two types of CV for the wide hubs, a stronger 23 spline and a weaker 32 spline.

And then a shorter 32 spline for the later (300Tdi on) narrow hubs.

The hubs, stub axle and driving members changed at VIN KA930456, the introduction of rear Discs, upper swivel bearings, 24-spline diffs/shafts etc.

 

 

https://forums.lr4x4.com/topic/57129-a-little-cv-advice/

 

Kan det være at den fra 300tdi passer?

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket delenr har den nye delen du kjøpte?

Nei. Akslingen din har ingen deler tilfelles med den nyere utgaven som kom med 300tdi i 1994. Du har den eldre typen. Spørsmålet er hvor gammel.

Mål størrelse på nytt og gammelv drivledd.

300tdi kom med nye nav, hub for de som ikke snakker norsk, som er ca2cm kortere mellom hjullagrene. Den gamle utgaven regnes som sterkere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dette https://www.paddockspares.com/cvkit8-cv-joint-kit-defender-1986-on-non-abs-with-32-internal-splines.html

 

Gammelt drivledd som står i bilen ca 21cm, nytt ca 23cm..

32 splines

 

Står det noe på drivleddene som kan fortelle hvilket det er, vil selvfølgelig helst slippe å skru opp igjen bare for å se.

 

Jeg setter stor pris på at du bruker energi på å hjelpe meg, tusen takk!!

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke slår meg, kan de ha brukt deler fra forskjellige akslinger for å tilpasse sporbredden så den passer bedre til seriebil?

Bilen er nok bygd opp av gamle deler, deler som var gamle allerede på 90tallet :)

Bilen har 19j motoren og hadde ninetyklistremerker da jeg fikk den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg bruker styredemper fra disco, det i kombinasjonne bortslipte serienr og bakaksel i et stykke hinter vel mot discoaksling? Men akslingene ser ikke ut som akslingene på min disco 1990, helt andre medbringere ...

Det er en rund vekt på diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...