Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
G.ARNE

Lyder fra girkassen....

Recommended Posts

På tur hjem idag kom det forferdelig stygge lyder fra girkassen. Alle gir unntatt 4 gir skrapet og bar seg. Like dann om jeg satt den i lavgir. 

 

2000 model td5 som har gått 400600km.

 

Noen gode tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, G.ARNE skrev:

Noen gode tips?

 

Tappe oljen, og inspisere den ?

Mistanke om at du har lagerhaveri bigtime, når KUN 4rde giret fungerer, er det som regel slutt !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ikke bra ut i det hele tatt. Så spørsmålet er vel hva en skal gjøre. Fikse selv, lokalt verksted, eller Polen og få gjort endel ting til. 

 

Noen med erfaring hvor lenge bilen blir borte om man sender den til polen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags girkasse sitter i disse bilene ?
Å bytte girkasse er litt tungt, men ingen heksekunst akkurat. Tror nesten jeg våger påstanden på at alle som gidder, får til det selv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydeligvis et av lagrene på kubbeakselen som har gitt seg.

Det slenger endel kasser rundt på huggerne til brukbare priser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke noe direkte upris det der, nå kommer det vel litt frakt og annet i tillegg men absolutt ikke noe avskrekkende. 

Fant en kasse hos en lokal hugger, de skulle ha 5000,- for kassa men der var utgående aksel skjev. 

 

Noen som har bestilt fra UK og kan gi en liten pekepinn på endelig pris til Norge? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen med vet om et godt firma for sending av eb girkasse til England.  Noen med erfaring med slikt? 

 

Alternativet er å prøv å selg den defekte girkassen, noen som treng en defekte til renovering?!? 

Endret av G.ARNE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skal ut med girkassen, hva annet er lurt å bytte med det samme? Har jo tross alt rundet 400000km..

Endret av G.ARNE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svinghjul, simring på veiva, svinghjulsforing, clutchplate, utløserlager. Sjekk utløserarm for slitasje der støtstangen treffer arma.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig sjelden du trenger utløserarm. Tror ikke jeg ville bestillt den. En kontroll kan likevel gjøres når alt er ute.

Skulle den være slitt skaffes den raskt fra lokale leverandører da det er samme arm på v8 og alle seriebiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på hvor mange det er på din bil men det er en liten hesteskoklips som holder trøstelagerhylsa fast til armen.

Videre en klips som holder støtstanga til slaven fast i armen.

tror ikke du har en plastdel der armens vippepunkt er.

Har kropp til å gå ut i garagen og lete fram boka nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 4.10.2018 den 7.49, G.ARNE skrev:

Var ikke noe direkte upris det der, nå kommer det vel litt frakt og annet i tillegg men absolutt ikke noe avskrekkende. 

Fant en kasse hos en lokal hugger, de skulle ha 5000,- for kassa men der var utgående aksel skjev. 

 

Noen som har bestilt fra UK og kan gi en liten pekepinn på endelig pris til Norge? 

 

Har kjøpt en del fra Ashcroft opp gjennom årene og de er svært hjelpsomme. Kontakt de direkte og spør om fraktkostnader +++. Ikke sikkert at det svarer seg å returnere den defekte kassen til England (jeg har en liggende som ikke ble returnert). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått tatt ut girkasse clutch mm, kom ut en del som jeg er usikker på hvor hører hjemme....sitter på clutch siden av girkassen

20181031_142622.jpg

20181031_142649.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ante meg at det kunne være noe sånt, men fant det ikke på noen tegninger. 

 

Hadde litt uling for noen år siden,  men så ble det plutselig stille....ellers så var alt av clutch deler relativt god oppbrukt. 400000 på samme clutch gjør vel sitt. Med mye hengertrekking i tillegg...

 

Skal bli moro å få ting sammen igjen og få ny clutch og girboks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den foringen blir slitt blir det slakk i forkant av inngående aksel på girkassen.

Dette går ut over både clutch og girkasse etterhvert 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, gautes skrev:

Når den foringen blir slitt blir det slakk i forkant av inngående aksel på girkassen.

Dette går ut over både clutch og girkasse etterhvert 

 

Den var hakket over slitt, utslitt....bytter både girboks og clutch nå, som tidligere nevnt var det helt ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×