ian928 Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Daisy har stått lenge uten bremsevæske. Jeg trodde jeg hadde kjøpt inn deler til å overhale det meste, men finner bare kit til master clutch (og jeg er ikke sikker på om den er riktig, delenr er STC1126). Jeg er usikker på hva som er originalt på Daisy, bremsesylinderen er jo bygd om ihvertfall. Jeg har tatt et bilde av sylindrene, kan noen hjelpe meg å identifisere disse så jeg får bestilt riktige deler? Ser også at bremsvæskebeholderen er koblet feil, clutchen er koblet til bunn og bremse oppe på siden... Skal prøve å få koblet om dette. Beholderen er forøvrig lavt plassert i forhold til bremsesylinderen, det kan ikke være helt bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Dette ser ut som vanlig serie 2 oppsett. Helt likt som på både 1960 og 1966 modellene vi har ihvertfall. Enig med deg i å flytte beholderen høyere i braketten. Hvis du zoomer inn på dette bildet så ser du at bremsevæsken er koblet inn på siden av beholderen. På dette bildet er hele clutchpedal med sylinder tatt ut, så beholderen holdes bare av bremserøret fra hovedsylinderen. 1966, 109 S2a EDIT: rettet en selvmotsigelse... Endret 2. oktober 2018 av kulien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 Takk for kjempebra info! Det er to typer sylinder for SII, CB og CV. Se her: https://rimmerbros.com/ItemList--Series-II-88-Wheel-Master-Cylinders--m-14525 Jeg har søkt litt og jeg har tydeligvis type CB (skrue i enden). Ser også at CB er verre å luft enn CV. Noen erfaringer her? Er det verd å bytte til CV for å lette lufting? Merkelig patent at bremsene går tom for væske før clutchen, motsatt av det jeg har sett før... . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Hva betyr CB og CV? Jeg ville montert egen liten tank for clutch. Skulle en krets falle fra påvirker den ikke hverandre. Mister du væske på master er det en liten trøst at du fortsatt kan bremse, så at bremser har inntak nederst er å foretrekke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Vet ikke hva CB og CV står for. Det er forskjellig design bare. CB kan være vanskelig å lufte, men dette kan løses ved å jekke bilen foran. https://www.lrukforums.com/threads/cb-vs-cv-brake-master-cylinder-advise-help.137818/ Angående om clutch eller bremser mister væske først, ja det virker rart, men det er tydeligvis originalt: http://www.pegasusparts.co.uk/ourshop_90073/cat_866844-03-Series-2-and-2a-4cylinder-models.html Aha! Tok en kikk oppe i beholderen for bremsevæske, det er to kammer med hvert sitt uttak. Hos meg har den indre (clutch) beholderen revnet, så hos meg er det i prinsippet felles beholder. Jeg får vurdere om jeg skal bytte beholderen. Endret 2. oktober 2018 av ian928 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Når du lufter og tramper pedal skyves lufta med trykk ut. Kan ikke fatte at det skal hjelpe å jekke opp bilen. Luft master før slave. Åpne på røret mens pedal trampes ned og steng alltid før pedal når bunnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Konstruktøren av hydraulikksystemet har tenkt litt. Tankdelen som holder bremsevæsken har størst volum. Den som holder "clutch"-væsken har mindre volum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 3. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2018 17 timer siden, lafterolf skrev: Når du lufter og tramper pedal skyves lufta med trykk ut. Kan ikke fatte at det skal hjelpe å jekke opp bilen. Luft master før slave. Åpne på røret mens pedal trampes ned og steng alltid før pedal når bunnen. Det sies på flere forum her at det er en dødlegg i enden av denne sylinderen hvor det kan samles luft når den står på skrå med enden opp. Jeg skal se om det stemmer når jeg overhaler min sylinder. Jeg kommer til å jekke bilen når jeg skal lufte for sikkerhets skyld. 13 timer siden, gautes skrev: Konstruktøren av hydraulikksystemet har tenkt litt. Tankdelen som holder bremsevæsken har størst volum. Den som holder "clutch"-væsken har mindre volum. Ja, det er egentlig en fin design. På den annen side, hvis de hadde byttet om på uttakene og hatt ett felles kammer så hadde man fått en advarsel når nivået ble for lavt og clutchen begynte å trøble. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. oktober 2018 Del Skrevet 3. oktober 2018 God logikk , men ikke helt sikker på om det blir riktig. Clutchen må bruke væske for at den skal influeres av lavt nivå forårsaket av bremselekk e.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 17. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2018 Åpnet både clutch og bremsesylinder, de så ikke bra ut noen av dem så nå er nye sylindre på vei. I mellomtiden ble det sandblåsing og lakkering av pedaler og braketter med 2 lag epoxy og 2 lag polyuretan. Tok også en rengjøring av torpedoveggen med etterfølgende innsmørinig med owatrol. Ser ut som vi har en fremtidig jobb her, på den skrå platen nederst på torpedoveggen på førersiden. Det er lagt en rustfri plate innerst i kupeen, og ytterst er det en tykk masse som jeg ikke er sikker på hva er, det er antagelig gjort slik for å fylle opp hullene etter de stående pedalene. I mellom der er nok den originale platen og den er ikke bra, det ytterste påsmurte laget begynner på sprekke opp fordi rusta sprenger på. Jeg satte det inn med Owatrol nå, så får vi planlegge en reparasjon her når tiden er moden for det. Ser forresten at hullene i torpedoveggen er kuttet med vinkelsliper, så det er altså forholdsvis enkelt å bygge om en S1 til hengende pedaler! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. oktober 2018 Del Skrevet 17. oktober 2018 (endret) På min 107 ble det kapp og sveis på pedalplater og armer for å få en god vinkel og full vandring. Mulig dette skyldtes bruk av pedalverk fra S3 med bremseservo og rattaksel fra RRc Endret 17. oktober 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 4. november 2018 Forfatter Del Skrevet 4. november 2018 På 2.10.2018 den 15.45, lafterolf skrev: Når du lufter og tramper pedal skyves lufta med trykk ut. Kan ikke fatte at det skal hjelpe å jekke opp bilen. Luft master før slave. Åpne på røret mens pedal trampes ned og steng alltid før pedal når bunnen. Hmmm vi greier ikke å få hard pedal, selv om vi har luftet alle sidene mange ganger, og ser ikke luft i slangen. Antar at det må ligge luft i den bakre delen av sylinderen som forklart av mange på diverse forum. Prøvde å lufte mens bilen sto i en bratt bakke nå i sted men det kom ingen luft da heller. Fronten må veldig høyt opp før man kan få sylinderen horisontalt. Må nok kjøre forhjulene opp på noe for å få til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Har du lagt til alle bremsebånd? Ligger de ikke godt inntil trommelen blir pedalen myk fordi den bruker væsken på å skyve båndene langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 20 timer siden, lafterolf skrev: Har du lagt til alle bremsebånd? Ligger de ikke godt inntil trommelen blir pedalen myk fordi den bruker væsken på å skyve båndene langt. Lafterolf hadde rett igjen! Klemte av alle bremseslangene og da ble pedalen steinhard. Altså ingen luft i mastersylinder. Løsnet deretter en og en og fant ut at det var luft eller slakke på begge forhjul. Prøvde justering, og det fungerte. Det var overraskende lite justering som skulle til før bremsene ble bra. Nå er det nok så bra som det kan bli på en gammel Land Rover, har ingen problemer med å låse ihvertfall noen hjul... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.