Gå til innhold

Overhale hovedsylindre - fra hvilken bil kommer dette?


ian928

Anbefalte innlegg

Daisy har stått lenge uten bremsevæske. Jeg trodde jeg hadde kjøpt inn deler til å overhale det meste, men finner bare kit til master clutch (og jeg er ikke sikker på om den er riktig, delenr er STC1126). Jeg er usikker på hva som er originalt på Daisy, bremsesylinderen er jo bygd om ihvertfall. Jeg har tatt et bilde av sylindrene, kan noen hjelpe meg å identifisere disse så jeg får bestilt riktige deler?

 

Ser også at bremsvæskebeholderen er koblet feil, clutchen er koblet til bunn og bremse oppe på siden... Skal prøve å få koblet om dette. Beholderen er forøvrig lavt plassert i forhold til bremsesylinderen, det kan ikke være helt bra?

 

IMG_4574.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som vanlig serie 2 oppsett. Helt likt som på både 1960 og 1966 modellene vi har ihvertfall. 

 

Enig med deg i å flytte beholderen høyere i braketten. 

 

Hvis du zoomer inn på dette bildet så ser du at bremsevæsken er koblet inn på siden av beholderen. På dette bildet er hele clutchpedal med sylinder tatt ut, så beholderen holdes bare av bremserøret fra hovedsylinderen. 

 

1966, 109 S2a

 

20180810_123742.jpg

 

EDIT: rettet en selvmotsigelse... 

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempebra info! 

 

Det er to typer sylinder for SII, CB og CV. Se her: https://rimmerbros.com/ItemList--Series-II-88-Wheel-Master-Cylinders--m-14525 Jeg har søkt litt og jeg har tydeligvis type CB (skrue i enden). Ser også at CB er verre å luft enn CV. Noen erfaringer her? Er det verd å bytte til CV for å lette lufting?

 

Merkelig patent at bremsene går tom for væske før clutchen, motsatt av det jeg har sett før...

 

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr CB og CV?

 

Jeg ville montert egen liten tank for clutch. Skulle en krets falle fra påvirker den ikke hverandre.

Mister du væske på master er det en liten trøst at du fortsatt kan bremse, så at bremser har inntak nederst er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva CB og CV står for. Det er forskjellig design bare. CB kan være vanskelig å lufte, men dette kan løses ved å jekke bilen foran.

https://www.lrukforums.com/threads/cb-vs-cv-brake-master-cylinder-advise-help.137818/

 

Angående om clutch eller bremser mister væske først, ja det virker rart, men det er tydeligvis originalt: http://www.pegasusparts.co.uk/ourshop_90073/cat_866844-03-Series-2-and-2a-4cylinder-models.html

 

 

 

Aha! Tok en kikk oppe i beholderen for bremsevæske, det er to kammer med hvert sitt uttak. Hos meg har den indre (clutch) beholderen revnet, så hos meg er det i prinsippet felles beholder. Jeg får vurdere om jeg skal bytte beholderen.

 

IMG_4577.jpg

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lafterolf skrev:

Når du lufter og tramper pedal skyves lufta med trykk ut. Kan ikke fatte at det skal hjelpe å jekke opp bilen.

Luft master før slave. Åpne på røret mens pedal trampes ned og steng alltid før pedal når bunnen.

Det sies på flere forum her at det er en dødlegg i enden av denne sylinderen hvor det kan samles luft når den står på skrå med enden opp. Jeg skal se om det stemmer når jeg overhaler min sylinder. Jeg kommer til å jekke bilen når jeg skal lufte for sikkerhets skyld.

 

13 timer siden, gautes skrev:

Konstruktøren av hydraulikksystemet har tenkt litt.

Tankdelen som holder bremsevæsken har størst volum.

Den som holder "clutch"-væsken har mindre volum.

 

 

Ja, det er egentlig en fin design. På den annen side, hvis de hadde byttet om på uttakene og hatt ett felles kammer så hadde man fått en advarsel når nivået ble for lavt og clutchen begynte å trøble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åpnet både clutch og bremsesylinder, de så ikke bra ut noen av dem så nå er nye sylindre på vei.

 

I mellomtiden ble det sandblåsing og lakkering av pedaler og braketter med 2 lag epoxy og 2 lag polyuretan. Tok også en rengjøring av torpedoveggen med etterfølgende innsmørinig med owatrol. Ser ut som vi har en fremtidig jobb her, på den skrå platen nederst på torpedoveggen på førersiden. Det er lagt en rustfri plate innerst i kupeen, og ytterst er det en tykk masse som jeg ikke er sikker på hva er, det er antagelig gjort slik for å fylle opp hullene etter de stående pedalene. I mellom der er nok den originale platen og den er ikke bra, det ytterste påsmurte laget begynner på sprekke opp fordi rusta sprenger på. Jeg satte det inn med Owatrol nå, så får vi planlegge en reparasjon her når tiden er moden for det.

 

Ser forresten at hullene i torpedoveggen er kuttet med vinkelsliper, så det er altså forholdsvis enkelt å bygge om en S1 til hengende pedaler!

 

 

IMG_4651.jpg

IMG_4650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 På min 107 ble det kapp og sveis på pedalplater og armer for å få en god vinkel og full vandring.

Mulig dette skyldtes bruk av pedalverk fra S3 med bremseservo og rattaksel fra RRc

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.10.2018 den 15.45, lafterolf skrev:

Når du lufter og tramper pedal skyves lufta med trykk ut. Kan ikke fatte at det skal hjelpe å jekke opp bilen.

Luft master før slave. Åpne på røret mens pedal trampes ned og steng alltid før pedal når bunnen.

Hmmm vi greier ikke å få hard pedal, selv om vi har luftet alle sidene mange ganger, og ser ikke luft i slangen. Antar at det må ligge luft i den bakre delen av sylinderen som forklart av mange på diverse forum.

 

 Prøvde å lufte mens bilen sto i en bratt bakke nå i sted men det kom ingen luft da heller. Fronten må veldig høyt opp før man kan få sylinderen horisontalt. Må nok kjøre forhjulene opp på noe for å få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lafterolf skrev:

Har du lagt til alle bremsebånd?  Ligger de ikke godt inntil trommelen blir pedalen myk fordi den bruker væsken på å skyve båndene langt.

Lafterolf hadde rett igjen! Klemte av alle bremseslangene og da ble pedalen steinhard.  Altså ingen luft i mastersylinder. Løsnet deretter en og en og fant ut at det var luft eller slakke på begge forhjul.

 

Prøvde justering, og det fungerte. Det var overraskende lite justering som skulle til før bremsene ble bra. Nå er det nok så bra som det kan bli på en gammel Land Rover, har ingen problemer med å låse ihvertfall noen hjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...