Gå til innhold

Avtagbart hengerfeste D3


hallvard

Anbefalte innlegg

Har som så mange måtte gå kirurgisk til verks for å få av fastrustet hengerfeste/krok. Kroken er av, demontert, smurt og fått ny lås (grønn vrider/håndtak). 

Spørsmål: Når jeg monterer festet på bilen går mekanismen i lås (som den skal), men vrideren kan fremdeles trekkes/skyves frem og tilbake, slik at det røde feltet vises. Siden vrideren er låst med nøkkelen kan den ikke roteres. Rotasjonen hindres kun av låsepinnen på låssylinderen når det røde feltet vises. Skal det være en fjær rundt akslingen inne i selve festet som holder akslingen i lås? Det var ingen fjær ved demontering. Se video som forklarer alt jeg har skrevet :rolleyes:

 

Noen som vil dele sin hengerfeste-kunnskap?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart å legge ved video:)

Vrideren skal trekkes inn og dekke det røde feltet automatisk når kroken monteres.

Man må bruke ganske stor kraft for å trekke den ut igjen til det røde feltet viser, så kan man vri den for å løsne hengerfestet.

Det røde feltet er der vel for å vise at demontering av festet faktisk er mulig.

 

Nå ser det ut til at selve låsingen av hengerfestet fungerer og at det ikke vil dette av av seg selv, men det er noe som ikke stemmer der. Og det gir ingen god følelse når man har med et avtagbart hengerfeste å gjøre!

Jeg hadde funnet ut av det før jeg brukte det, men det må du avgjøre selv.

Fest nødbremsen i øyet på ramma ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk samme problem selv etter demontering og sammensetning igjen. Kommer antageligvis av at akselen for bryteren ikke har riktig posisjon i forhold til låsebolten.

 

Nå brukte ikke jeg tilhengerfestet til å trekke tilhenger med, men til å feste søppelposen i da vi var på tur i de dype svenske skoger i fjor. En kveld glemte jeg å ta det av etter at vi pakket sammen for kvelden, og da vi kom ut av skogen så var tilhengerfestet borte... Så med mindre en skogsnisse stjal det i løpet av natten, så hadde det falt av på veien tilbake til sivilisasjonen.

 

Jeg hadde ikke trukket henger med det, men det er meg. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spekulert litt rundt problemstillingen, og finner egentlig ikke noen mekanisk innretning/sperre som skal låse akslingen (som vrideren er festet til) som hindrer bevegelse. Nevner i forbifarten at når det henger noe på kula er det vesentlig mer motstand når jeg trekker vrideren ut/inn, men noe muffins er det. Sikkerhetsvaieren festes alltid i ramma, å feste denne i kroken er tett oppunder galskap på avtagbare kroker, uansett merke :)   Blir en ny runde i garasjen for å se nærmere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten update på mitt spørsmål. 

 

Fant noen bilder på uk-forumet, som inneholder bla ei fjær som skal påvirke akslingen som grønn vrider sitter på, slik at denne smetter i lås. 

Med fjær montert virker mekanismen nå som tiltenkt, uten noe som helst slakke eller andre uregelmessigheter. Legger ved et bilde av min demonterte krok. Omtalte fjær er den nede til venstre i bildet.

fullsizeoutput_285c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...