Gå til innhold

Slutten på stearinlys


Stig H

Anbefalte innlegg

Godt skrevet @JokerS30

 

Vurderer noe ekstra på Discoen, da langlysene på denne er veldig bra til ekornspotting, eventuelt flaggermusobservasjon. Ikke særlig brukandes. I alle fall ikke så lenge elg og rådyr ikke har lært seg å fly. Problemet mitt er hvor jeg skal feste de, så jeg er litt i tenkeboksen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, trondshj skrev:

Godt skrevet @JokerS30

 

Vurderer noe ekstra på Discoen, da langlysene på denne er veldig bra til ekornspotting, eventuelt flaggermusobservasjon. Ikke særlig brukandes. I alle fall ikke så lenge elg og rådyr ikke har lært seg å fly. Problemet mitt er hvor jeg skal feste de, så jeg er litt i tenkeboksen... :)

 

 

Takk ! blush

 

Skiltplate ? Monterte akkurat en skiltplate-løsning på fruens BMW I3 ( premiumbil med stearinlys til langlys - idiotisk opplegg ) Det finnes en rekke løsninger for integrert ledbar rett i skiltplata, og for de som er redd at en " såvidt lav " plassering påvirker kastelengden, så er svaret " kun i begrenset omfang"

Forøvrig gjør det SKIKKELIG VONDT å borre i en 2017 modell bil, så jeg ser hva som er greia...

Lysstrålen på disse moderne LED-barene er så ekstremt fokusert, nesten som en lazerstråle, så det går helt fint å montere de ganske lavt ned på bilen, og fortsatt få god kastelengde. De blir jo sittende litt mer utsatt til med tanke på saltsprut osv selvsagt, men livet er jo et kompomiss ( jeg antar du er gift, og veit hva jeg snakker om... )


Vi valgte Hella 470 Ledbar fordi den er i PLAST, og veier ekstremt lite, som er en fordel om man vil ha den på skiltbrakett. Igjen, det finnes råere, men denne gjorde bokstavelig talt vei i vellinga på DEN bilen iaf...
Ble veldig smooth og elegant syns jeg selv i allefall...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at skiltplata er løftet på grunn av vinsjen, så noe lys i forbindelse med den tror jeg blir vanskelig. Ser at enkelte installerer LED-bar i "sprekken" i frontfangeren, men den er jo for en stor del dekket av nevnte skilt hos meg.

 

Mulig jeg kan snike inn noe smått på hver side av skiltet...

Om du ser på bildene her, så skjønner du kanskje problemet. :)
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 21.35, gautes skrev:

Kan du ikke feste skiltet foran winchklysset .

Klips , magnet eller forlengede bolter som holdet klysset er versjoner jeg har sett.

 

BTW. Nydelig kano i treverk .;)

Mulig. Litt skeptisk til magneter.  :D Får tenke litt mer.

 

Takk for komplimentet. Vi er fornøyd med den også. Flyter i en søledam og glir veldig lett i vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.10.2018 den 8.54, JokerS30 skrev:


Min favoritt i budsjettsegmentet er faktisk Aurora. De har ganske fine ting, til en veldig hyggelig pris....

 

Bruker muligheten til  å skryte av en konkret butikk, DENNE sjappa i Oslo har mye rart på lager, har veldig trivelig betjening og prisene var det heller ikke noe å si på. Ingen tilknytning utover være en veldig fornøyd kunde....... som gjerne anbefaler butikken til andre...

 

Kjøpte et sett av disse små Auroraene etter anbefalningen til Espen her. Etter å ha montert og testet dem på en bil over noen titalls-mil, kjøpte jeg plutselig 4 til :)

https://nordic-led.no/produkt/kompakt-arbeidslys-med-smalt-lysbilde/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

arbeidslys med smalt lysbilde.

 

Smalt som i..... fjernlys ?

 

Jepp, og det veldig bra. Men jeg er ikke veldig godt vant altså :(

Monterte på Santanaen og den har H4 5 og 3/4 toms hovedlys, pluss samme størrelse lykt H1, som ekstra fjernlys originalt (ref originale reflektorer fra 05´)

Allikevel er opplevd fjernlys med de bittesmå Auroraene hvitt som i LED-hvitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2018 den 19.12, gautes skrev:

Det var høydebegrensning på hovedlys
 

Den kan fremdeles slå inn, men forskrift sier nå at montering ikke skal sjenere fører.

Testet ut Hella Comet 200 LED på min i går og det var alt annet enn sjenerende, men de er da montert på bøyle litt foran frontrute og gir en svært konsentrert lysstråle.

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moderne lys, har ofte EKSTREMT fokusert og samlet lysstråle. Enkelte modeller nesten som en laser.....

Teknologien på pærer, reflektorer, glass mv har vel utviklet seg på 30 år, siden Bosch Big Knick 225 var det råeste som fantes...blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, JokerS30 skrev:

Teknologien på pærer, reflektorer, glass mv har vel utviklet seg på 30 år, siden Bosch Big Knick 225 var det råeste som fantes...blush

Disse du mener? :)

En noe yngre utgave riktignok...  Rallye 225.

Små, diskrete LED på taket, ja til man skrur dem på... :D

20181029_143908.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2018 den 15.05, telindnor skrev:

 

Jepp, og det veldig bra. Men jeg er ikke veldig godt vant altså :(

Monterte på Santanaen og den har H4 5 og 3/4 toms hovedlys, pluss samme størrelse lykt H1, som ekstra fjernlys originalt (ref originale reflektorer fra 05´)

Allikevel er opplevd fjernlys med de bittesmå Auroraene hvitt som i LED-hvitt!

Nok et eksempel på hva jeg omtaler i DENNE  tråden. Det er ikkenoe galt med selve produktet, men beskrivelsen er helt bingo, og snaut nok det.

Å betegnet en lampe som " arbeidslys-spot " er det kun kinamann som kan klare, og butikker uten noen "lysfaglig kompetanse " oversetter dette selvsagt direkte, uten å tenke over at det er ikke mulig å lage et arbeidslys med spot-optikk, og heller er det ikkenoe påeng. 
Arbeidslys skal ha noe i nærheten av det andre kaller flood, wide eller diffused optikk, og gjerne være sektorert på rundt 60-90 grader, medmindre de skal offset-monteres, og dermed må være assymetriske.
En spot-optikk, typisk kanskje 5-nærmere 15 grader ( ? ) brukes KUN for å forsterke langlys, aldri som arbeidslys.

Men som nevnt, fordelen med et merkenavn som Aurora, er jo at når man har finni noe som funker, lar det seg repetere å kjøpe fler av samme typen. Ved noname-kinastuff, får man ofte forskjellige lamper hver gang også, noe som iaf gir undertegnede gråstenk i det lille håret han har igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis satte på 2 1000-metere for et par år siden.

Da var Xenonlampene relativt ferske.

Uansett hva han gjorde ble det underlige lysbilder.

Etter et par feilsøkingstelefoner kom han på besøk og vi sjekket.

Lyktene , emballasjen og delenummer var like og CE-merke på lampene.

Dog var ikke lysstyrken oppgitt på glasset , men kun på emballasjen.

Avgitt candela avvek med nesten 40 % og lysbildene helt forskjellige og på trynet.

Innstilling av lyktene nogenlunde riktig fikk dem til å se ut som noen hadde prøvd å vrenge dem av fangeren.

CE-merkingen der betød nok China Export da de sikkert ikke var salgbare hjemme heller.

Vi fant ut at det var best å spare andre for disse og avlive dem.

De ble fine luftgeværblinker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle lykter jeg har montert synes jeg mine 9" NBB er de beste. De lyser langt, og de har en fantastisk spredning. Dette er vanlig halogenpærer/lamper. 

Av LED-lykter blir ofte lysstrålen for samlet, og om de ikke er det sprer de så mye at det kun blir som arbeidslys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Av alle lykter jeg har montert synes jeg mine 9" NBB er de beste. De lyser langt, og de har en fantastisk spredning. Dette er vanlig halogenpærer/lamper. 

Av LED-lykter blir ofte lysstrålen for samlet, og om de ikke er det sprer de så mye at det kun blir som arbeidslys. 

Jeg har ikke montert så mange led-lys, har du noen eksempler på lamper du tenker på Rolf ?
For jeg ser jo at mange leverer lysbildene WIDE / DRIWING / COMBO / SPOT og noen også HYPERSPOT. Har aldri erfart forskjellene, bare sett på fine reklamer på jutub, som jo egentlig ikke sier noe som helst i det hele tatt.....

Og jeg er helt enig med deg, en " passe " blanding av  bredde og lengde, er jo det man trenger....

 

PS - ser at mange lovpriser ombygde halogenlykter, NBB 9 er vel samme som 225 som noe av det beste man får, både kvalitet og prismessig....
 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den minner meg om kompis med stor lyskaster baki en Duett.

Når bilen bak uttrykte sin misnøye over vår uryddige og provoserende kjøring sparket vi opp bakdørene og slo på lyset.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en god del lys oppigjennom tiden.. Hella comet 200ff xenon har imponert meg. Små lys med utrolig fylde å lengde. Litt små til en defender osv men på menneske biler er de knall! 

30" og 50" ledbar fra rigid, med driving optik. Lyste for mye faktisk.. Måtte dimme ned 2 km før man møter bil! Da blir poenget borte. 

Hella Luminator 9" xenon, kjempe lys, langt å bredt bildet. Men veldig store å dyre! 

Kina LED bar, lyser greit, men holder ikke lenge før led punktene forsvinner.. 

Maxtel 9" LED lykter, lyste veldig bra både på lengde å fylde, men ikke veldig imponert over kvaliteten kontra pris. 

Nå har jeg en Odin sx20" combo ledbar som skal monteres strax, hyggelig pris, påstår ca 7-800-meter lengde. Med gule deksler man kan klipse på! 

Den er tiltenkt sammen med 3 stk halogen lamper (har ikke bestemt type enda) for å ha gode lys når det snør tett! 

For, uansett LED lampe, de snør igjen fort! Men å kombinere dette virker lurt. Selvsagt sammen med egne brytere for å kunne velge etter føret..

Har hørt mye skryt ang NBB m/xenon konvertering, selges som varmt hvetebrød i nord å hos søtabror!

 

Lazer, rigid, bajadesign, KC, VisionX og Piaa er ledende innen LED å mange har god reklamasjon på utstyret sitt, opptil 23-åring!! Men de koster heroin.. Så til syvende å sist er det lommeboka som bestemmer.. Å selvfølgelig hvilket utseende man ønsker på doningen sin! 

 

Dette er selvfølgelig mine erfaringer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte et sett Vision-X 6550 på en bil i helga, og dette er noe av det mest sinnsyke JEG har vært borti noensinne.
Man kan like gjerne demontere de andre hovedlysene på bilen, og fjerne de. Man merker ikke engang at de blir skrudd av.

 

Nyprisen som tilsvarer verdien av en Halvdårlig Discovery 2, er hinsides tåpelig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...