Gå til innhold

Slutten på stearinlys


Stig H

Anbefalte innlegg

Hmm... tror vi kommer i en diskusjon hvor mange av oss kunne risikeres å bli "IQ-avskiltet! av andre interessegrupper her.

(Ingen grupper nevnt, ingen glemt! Sett gjerne inn din egen "pet-hate". B) )

 

Selv ser jeg med skrekkblandet fryd fram til å se (og sikkert bli blendet av, og deretter grundig forbanne med mine trege 40årige øyne som bruker lang tid på å tilpasse seg mindre lys etter en god blending ... ) det som nå kommer på veien. Når det er sagt kjører jeg en del mørke veier halve året, og svensker, med til dels MYE lys i fronten er langtifra de verste å møte ... Så det er ikke bare lysstyrken det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, gautes skrev:

Bakktopp + bil med moderne lys er hatobjekt nr 1 for meg på natta.

 

For min del så er det biler med ettermontert xenon/LED i lamper som er laget for halogenpærer. Særlig om vedkommende i tillegg har dyttet slikt inn i kurve/tåkelysene som da selvsagt blir brukt sammen med hovedlysene...

 

Når man møter slike langs en våt og mørk vei så ser man ikke særlig mye etterpå...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2018 den 12.16, Kjekken skrev:

Jeg tror at løsningen på og unngå å bli blendet av motkommende biler er og ha MYE lys selv. Da er møtende biler raske til og dimme ned. Min erfaringcool

Lyskrig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Det de selger er billigste møkk fra Kina. Bestill heller på ebay selv. 

 

Har kjøpt ledlys der og det var triste greier. 

 

Mye kina-led er skikkelig bra, og endel er skikkelig trist.

Problemet er at eneste måten å finne ut hva som er hva, er å kjøpe en pakke. Har prestert å få levert forskjellige lamper, på samme varenummer, med samme beskrivelsen fra samme leverandør.
Har blitt litt frust av det der, for det er aldri gøy å legge nyinnkjøpte ting på hylla, bare fordi man bomma på leverandøren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at prisene er latterlig lave på eBay og Wish, så er jo interessert i å høre om andres erfaringer.

 

Forventer jo ikke underverker med tanke på prisene som er langt unna de norske mellomleddene, men hvis det er samme greia kan det være moro å prøve.

 

Utfordringen blir vel å finne noen som er E-merke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter et sett 72W arbeidslamper i løpet av en ukes tid, satt og kikket litt selv nå, men "det eneste" jeg fant var USB-stick på 64GB med Land-Roverlogo og grønt lys, så da ble det en sånn en! :rolleyes:

Regner med jeg tester ut et sett 7" til våren, disse fåes med E-merke. Så da blir det muligens å bytte til sommerdekk og sommerlykter utpå vårparten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, qcnr skrev:

Det er aldri feil med kvalitet...

http://www.visionxeurope.com/

 

Det finnes vel mye mellom Kinaskrot og Vision X. 

Kvalitet - men ikke så kvalitet at prisen, som er hinsides latterlig + mva, kan forsvares synes nå jeg.


Hella, Lazer, Rigid og en rekke andre leverer også veldig gode greier, til en ganske mye lavere pris. 
Min favoritt i budsjettsegmentet er faktisk Aurora. De har ganske fine ting, til en veldig hyggelig pris....

 

Bruker muligheten til  å skryte av en konkret butikk, DENNE sjappa i Oslo har mye rart på lager, har veldig trivelig betjening og prisene var det heller ikke noe å si på. Ingen tilknytning utover være en veldig fornøyd kunde....... som gjerne anbefaler butikken til andre...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, truls skrev:

har noen lamper fra visionx.. er kjempefornøyd med de.. 

Som sagt, har studert ekstralys, både arbeidslys og langlys / "tusemetre " VELDIG nøye siste 1-2 år ( hadde egnetlig plan om å skrive en artikkel for bladet, men den er foreløpig bare på tegneblokka... )blush

 

Jeg kategoriserer iaf ekstralys i 4 hovedkategorier

1. Dyrest og best. ( ? ) Høy "want-to-have" faktor, regelrett kultstatus i endel miljøer. Kompromissløse løsninger hva pris og kvalitet angår. Snev av mistanke om at man betaler for litt mer enn man får i endel tilfeller. Eksempler: Vision X, Baja Designs

 

2. Svært god kvalitet. Litt rimeligere enn de dyreste, men fortsatt dyre nok til at lommeboka svir skikkelig vondt.  Gode støv og vanntettinger, gode braketter, ettermarkedsdeler for egne linser, fester, koblingsløsninger  mv

Eksempler: Hella, Tyri, Lazer, Rigid

 

3. Named brands. Gode pricerunners. Merkenavn, som gir repeterbar kvalitet, man kan kjøpe samme lampa med samme navnet på esken fler ganger, og være ganske sikker på å få det samme. Mange gode kjøp her, som lyser helt på høyden med de i kategori 2, men man ser ofte hvor det er spart om man studerer ting litt skikkelig. Bli ikke forbløffet om lampene kommer med umbracoskruer med 6,5mm hode, kabler som er 10cm lange så skjøten kommer midt i grillen og andre geniale tekniske løsninger. 


Merkenavn som Thoor, Aurora, Biltema Original ( holdt på daue når jeg så det printet på pakka på en-eller-annen elektrodings på Biltema ), Lumen osv finner man her. I denne kategorien kan man gjøre endel skikkelig gode kjøp, men man kan også tråkke av seg skoa.

 

4. Noname. Her finner vi ekte kina, til prisen av en snickers. Du handler ukjent, usett og uprøvd, og garanteres 100 0000 0000 lumen, fra 200W led-elementer som forsynes gjennom en kabel på tykkelse med en sytråd. Her fins mye rart, og har man god tid, og ikke bryr seg om å fylle garasjen med skrot kan man gjøre skikkelige knallkjøp.  Regn med fukt i linsene etter kort tid, regn med lakk som flasser av, rustfritt som ruster, bolter som ikke kan skrus med normalt kjente verktøy og andre smarte løsninger.
Finner du noe som funker her, har du ofte gjort en VIRKELIG god handel, jeg har funnet en favoritt i denne kategorien jeg sikkert har brukt opp 10-15 stykker av ( bruker den blandt annet som ekstralys på små utleiemaskiner, og da går det hardt for seg innimellom..... )

 

Ekstralys har blitt skikkelig kult teknisk å følge med på, og hos de ledende leverandørene ( kategori 1 og 2 ) går den tekniske utviklingen rasende fort. Det betyr dog ikke at ALLE MÅ ha lamper i denne kategorien, snarere tvert i mot, for kineserne er flinke, flittige mennesker, og kopierer så raskt de bare klarer. 

 

Skal dere ha arbeidslys på Defendere og tilsvarende biler, vil jeg slå et lite slag for TYRI lampene. Robuste små råtasser, som finnes i et ekstremt utvalg, i praksis kan man nesten skreddersy lampa til sitt behov. Assymetriske linser, spesielle flood-linser, sidemonteringsbraketter, magnetføtter osv er bare en bitteliten del av hva de får til. De koster, men er ikke i den værste klassen prismessig..... tipper 2 mellomkraftige lamper koster omtrent som en skikkelig tur på byen, og da har man det vesentlig bedre med seg selv dagen derpå :)

 

Det viktigste man gjør, før man handler lamper, er å gjøre seg en formening om hva slangs LYSBILDE man ønsker seg. Skal lampa lyse langt ? Kort ? Bredt ? Hvor langt ? Hvor bredt ?
Alle kvalitetsleveranører leverer de samme lampene i minst 2-3-4 lysbilder.  Samme lampa vil oppleves VELDIG forskjellig om man velger Wide / driving ift om man velger SPOT eller HYPERSPOT.  Samme med arbeidslys, vil du lyse opp 2m bak bilen, eller 20m bak bilen ? Vil du ha 1m bredde på hver side av bilen, eller 5m bredde ? Har du tenkt over dette litt FØR du handler, er du litt mer sikret å få et godt resultat. Såvidt jeg vet, har ingen av lampene i kategori 4, noen av disse mulighetene,  der går det ofte i " superduperwidedrivinghyperspot" lysbilde, som gir en noe upresis beskrivelse  i mine øyne.

PS - hovedargumentet  for å endre ekstralyslovgivningen  - og det bør endel grinebitere merke seg, er at man ser at NÆRLYSENE har utviklet seg voldsomt. Dermed blir forskjellen mellom fjern og nærlys mindre, selv om fjernlysene øker i intensitet. Selv har jeg aldri forstått argumentet med å ha så dårlige lys som mulig på bilen for å se best mulig...

 

 

 

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...