Gå til innhold

Bompenger og farbare veier i vårt lange land.


Anbefalte innlegg

Nu e æ forbainna:angry: Æ skjit ikkje pænga heller !

I disse dager skrives det opp og i mente om bompenger og galskapen bak. Og noe må gjøres med den saken !

Har i 25 år kjørt,  3 til 4 ganger i året , til mine foreldre i nord, og det har blitt Norge  begge veier.

Både for at det har vært trivelig , men også for at det har blitt / er blitt bedre veier, dog stykkevis og delt.

Men så kom der bom i Trondheim/Stjørdal , jaja, de kronene er jo grei nok.

Men nå , lages det ny vei , E6 fra Grense Trøndelag/Nordland og til Saltfjellet . Pluss en ferge , og snart bru i Narvik , då koster det meg med bil og slep innenfor 10 meter nesten 1600,- kr tur/retur, og dyrere skal det bli når Hålogalandsbrua er ferdig og full betaling skal foretas.

Hadde æ kjørt inn/ut på E6 v Kløfta , så er vi på 2000,- kr ++  Bare i bom/ferge !:blink:

Nu har æ akkurat vært nordover og æ kjørte E45 Inlandsvegen begge veier . Kjørte Sør og Nord-Odal , Elverum til  Nybergsund inn i Sverige.

Og fra meg til Målselv er det 126 km lengere å kjøre Sverige, men lettere å kjøre , mindre forbruk ,billigere mat og ikkje en einaste bompengeinnkreving. Og så e jo svenskene triveligere jo lengre nord man kommer:)

Har i alle år sagt til folket, "kjør Norge  ,man sparer ikkje på å kjøre Sverige". Det e det slutt på. Man sparer masse, og svenskene oppgraderer E45`n med bredde  ,løfter veien og flere mil med ny asfalt. Og de bygger/ skal bygge ,store hvileplasser m toaletter .

 

Så folkens , velkommen til Nord-Norge , kjør Sverige :D

Endret av runekristoffersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Kjørte Norge nordover til Alta begynnelsen av denne måneden. Bare pga flyttelass. Og jeg har sakt til frøkna at vi kan kjøre Norge sammen. Men jeg ønsker og kommer til å kjøre mer igjennom Sverige og Finland. 

 

Synd for Norge er vakert men en billett på 1000kr pluss en vei. Blir det ett lett valg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi skulle diskutert politikk på forumet, kunne jeg sagt noe om velgernes valg, og mandatfordeling i kommunestyrer og på Stortinget.

Men det skal vi ikke og det har jeg andre fora til.

Jeg kunne og sagt noe om Stortingets sammensetning, norsk parlamentarisme og statsråders mandat, men det har Stortinget god info om på sine nettsider, https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Storting-og-regjering/Parlamentarismen-i-dag/

Så kort og greit som en norsk låtskriver, som for øvrig personlig hegner om bompengehegemoniet en gang sa:

«Denna sangen har'a bedt om, og nå har'a fått'n».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er kjedelig at det skal være slik i Norge! Dessverre virker det som om denne bompengesyken er i ferd med å ramme landet hardere enn noen gang. Det er på tide med en bredere folkeaksjon som får slutt på dette en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante, er at selv om bensin, bilavgifter og bompenger stiger, så bruker snittet av befolkningen stadig mindre av disponibel inntekt på dette, og stadig mer på andre kostnader som man ønsker prioritere.
Så er det noen som ramler utenfor den eventyrlige inntektsveksten vi har hatt siste 25 år, av ulike grunner. 
Spørsmålet er, hvordan hjelpes disse best, er det ved å sette ned disse avgiftene, eller må mer målrettet ammunisjon til ?

Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, pickup skrev:

hmm kjøper man en tesla til 750.000 som rekker helt frem 550km, så koster den hytteturen deg.  200,- i lading hjemme og på hytta?

 

edit: så det bare var 290km strekning, så kan kjøre frem og tilbake da vel? eller så holder vel en ny egolf også.

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min iver etter å ri en prinsipp sak, så har jeg hatt rekordfå bompasseringer i oktober måned etter at den nye bomringen i Rogaland (Sandnes/Stavanger++) har åpnet. Jeg kjører det forurensende dieseldyret mitt omtrent to mil, for så å parkere i en gate utforbi bomringen og bruke sparkesykkel de siste 1350 metrene til jobb. Gal i hodet? Ja, litt... men etter å ha betalt bompenger i 15 år for å krysse kommunegrensa for å komme på jobb så synes jeg det er de andre sin tur nå som har reist gratis innen kommunen i alle år. Nok er nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2018 den 15.34, gautes skrev:

Legge ned hele Nord-Norge?

Dyrt å drifte !

(Bare rein logikk og ingen fornuft. )

Ironismiley !

 

 

Får en bra bunke giroer som belønning for å kjøre Oslo-Kristiansund også. 

 

Så lenge vi lydig betaler vill det alltid være bompenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...