Gå til innhold

Primer og lakk til ramme


kjartanb

Anbefalte innlegg

Hi skal snart bytte tverbjelke under bakre ende av DoubleCab kabinen på min 130. Har lyst til på senere tidspunkt at få sandblæst ramme og lakkert / beskyttet på nyt.

Men nu idet 130 er våres "daily driver" kunne jeg godt tenke meg en midlertidig oppfrisking av ramme og braketter (130 skal jo fortsatt kjøre i vestlandsk saltsuppe). Dvs pusse løst rust med børste, ruststopper/rusteter, primer og rammemaling. Hvilken produkter anbefales, evt rusteter, primer og maling (svart)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo etterfølgende jeg manglede svar på: "..kunne jeg godt tenke meg en midlertidig oppfrisking av ramme og braketter (130 skal jo fortsatt kjøre i vestlandsk saltsuppe). Dvs pusse løst rust med børste, ruststopper/rusteter, primer og rammemaling. Hvilken produkter anbefales, evt rusteter, primer og maling (svart)?.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2018 den 10.46, pirmin skrev:

Fluid film. Man maler ikke over rust, fluid film ser svart ut på bilen

Ok, er tilstrekkelig beskyttelse at løsne løs rust med virebørste ( på drill) og sprøjte med fluid film?

På 29.9.2018 den 11.06, pertdfem skrev:

1. Ta vekk rust med saltsyre å mek.

2. Harpiks på ren metall.

3. 2 lag med Bengalakk.

4. Linolje eller Sauefett.

 

Sånn gjør jeg det i hvert fall

 

Takk, jeg har jo også hørt om ovatrol og så ovatrolfortynnet bengallakk.

Når jeg bodde i Island i sin tid, var tingene ikke så komplex, man brukte, på stål, rød primer og traktorlakk ( gul, svart eller rød ) :) Veit ikke hvad dette inneholdt, men dette var lokalprodusert tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rustangrep foretrekker jeg følgende metode:

 

1. Grundig høytrykkspyling.

2. Fjerne all løs rust, sandblåsing/stålbørste.

3. Epoxy brunox, 2-3 strøk.

4. Bengalack eller annen god maling, 2-3 strøk. 

5. Sprøytes så inn med Fluid Film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er denne:

 

1. Få det helt rent og fritt for rust. Sandblåst eller sliping. 

2. Grunne med Owatrol. 

3. To strøk med Arcanol. 

4. Toppstrøk med Bengalack (Arcanol tåler ikke UV) 

 

Det har holdt i nesten ti år på bakramma på min 110, som begynte å få endel rustflekker. 

 

Det viktigste er punkt 1, er det noe rust i det hele tatt kommer det tilbake... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...